Jump to content

Recommended Posts

Idag blir det en innedag då pojken har huvudvärk. Han låg på sängen och jag kände bara att detta kan bli en bra bild. MEN är det så?

Vad tycker ni? Har svårt med att "se" en bra bild när det är människor i tycker jag.

1.

Adrian_1_Border.thumb.jpg.daa1e7637bed72de81a944a7bd630c69.jpg

2.

DSC_5473-Redigera.thumb.jpg.3fe7d26ae4cb860be9686292fc653738.jpg

52 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Nja, denna ger inte mig någon kick. 
Fortsätt kämpa. Ett sätt att utveckla sitt bildseende är att titta på månååånga bilder och försöka se vad som tilltalar dig och vad som inte gör det. 

Tack Ulf!

Har stora problem när det gäller människor och porträtt känner jag. 
Känslan av bra bild infinner sig inte på samma sätt som ett landskap eller en fågel. Ser dagligen i flödet på 500px men tycker de flesta även om dom är bra inte ger mig samma känsla av wow vad bra bild. 

Kan väl på sätt och vis dela Ulfs tanke i denna bild, men sen är det ju upp till fotografen att avgöra vad man tycker är en bra bild, alla har vi ju olika preferenser.  Om du gillar den och den betyder något för dig, eller på nåt sätt tilltalar dig så är det ju en bra bild för dig. Men visst blir man glad och inspirerad om andra gillar den också förstås. Men samtidigt kan det ju sporra en och driva en till utveckling om så inte är fallet. Jösses vad jag tagit bilder i bland där jag tänker att det här kan ju bli nåt, bara för att inse när man ser den tagna bilden att det är blev ju bara tråkigt...

Om jag ändå ska säga nåt om bilden, så på nåt konstigt sätt så hade jag föredragit att inte veta om att han kände sig hängig, med huvudvärk osv. Vet inte men för min del blir han lite utsatt, även om det kanske inte är så, han kanske inte alls hade nåt emot att bli fotad och publicerad här. Men jag bromsas själv upp av att fota människor och djur i såna tillstånd, det är väldigt få tillfällen t ex där jag fotar döda insekter, åtminstone när jag vet om att dom är döda. 

Men det är ju bara jag det!

I övrigt så tycker jag att det kan vara en bra bild, om den hade ingått i en slags serie, en dokumentär fotosvit  där den kanske berättar något, i ett sammanhang liksom. 

Jag hade föredragit att ögat befunnit sig i ljuset och inte precis i skarven mellan ljus och skugga som det är nu, fast det är ju inte lätt alltid att få ögonblicksbilder som man önskar.  Men skärpan sitter bra, precis där jag vill ha den. Gillar det korta skärpedjupet.

Hoppas detta inte svider för hårt Todde, jag vet nästan ingen som är så driven för sin hobby som du, och jag vet att du brukar vilja ha lite tankar och kritik!

Jag tog hem bilden och lekte själv lite med den i Ps, men lägger inte upp den utan din tillåtelse. Den förstörs inom 24 timmar fr o m nu!:lol:

8 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Kan väl på sätt och vis dela Ulfs tanke i denna bild, men sen är det ju upp till fotografen att avgöra vad man tycker är en bra bild, alla har vi ju olika preferenser.  Om du gillar den och den betyder något för dig, eller på nåt sätt tilltalar dig så är det ju en bra bild för dig. Men visst blir man glad och inspirerad om andra gillar den också förstås. Men samtidigt kan det ju sporra en och driva en till utveckling om så inte är fallet. Jösses vad jag tagit bilder i bland där jag tänker att det här kan ju bli nåt, bara för att inse när man ser den tagna bilden att det är blev ju bara tråkigt...

Om jag ändå ska säga nåt om bilden, så på nåt konstigt sätt så hade jag föredragit att inte veta om att han kände sig hängig, med huvudvärk osv. Vet inte men för min del blir han lite utsatt, även om det kanske inte är så, han kanske inte alls hade nåt emot att bli fotad och publicerad här. Men jag bromsas själv upp av att fota människor och djur i såna tillstånd, det är väldigt få tillfällen t ex där jag fotar döda insekter, åtminstone när jag vet om att dom är döda. 

Men det är ju bara jag det!

I övrigt så tycker jag att det kan vara en bra bild, om den hade ingått i en slags serie, en dokumentär fotosvit  där den kanske berättar något, i ett sammanhang liksom. 

Jag hade föredragit att ögat befunnit sig i ljuset och inte precis i skarven mellan ljus och skugga som det är nu, fast det är ju inte lätt alltid att få ögonblicksbilder som man önskar.  Men skärpan sitter bra, precis där jag vill ha den. Gillar det korta skärpedjupet.

Hoppas detta inte svider för hårt Todde, jag vet nästan ingen som är så driven för sin hobby som du, och jag vet att du brukar vilja ha lite tankar och kritik!

Jag tog hem bilden och lekte själv lite med den i Ps, men lägger inte upp den utan din tillåtelse. Den förstörs inom 24 timmar fr o m nu!:lol:

Tack Jens

Jovisst är det som du skriver, just det där med att skuggan går över ögat triggade mig och nästan enbart det gjorde att kameran åkte fram.

Tänk så olika man tänker, just den där skuggan är det jag gillar med hela bilden. Han låg inte där för att han hade ont i skallen, men när han kommer in och pratar med mig så lägger han sig där för det är ju så jobbigt att sitta som barn. :)

Men även om jag älskar min son så är det något med bilden som inte ger mig den där "bra bild" känslan som jag fick när jag såg honom och bilden i huvudet.

Jo jag gillar att få reda på hur ni tänker, det driver mig framåt och så gott som alltid så har ni haft rätt.

Posta gärna bilden!

2 timmar sedan, Cope sade:

Håller med föregående talare och det jag hänger upp mig mest på är skugglinjen över ögat. Utan den hade det funkat bättre för mig.

Som jag skrev till Jens så var det just det som fick mig att ta fram kameran. :)

Jag förstår tanken men den håller inte hela vägen för mig. Jag hade nog tyckt den varit bättre om skugglinjen gick på ena sidan om ögat (och jag hade nog velat ha ögat på ljusa sidan). 

Tror det hade tillfört om man kunde se att han gjorde något - tittade på en padda eller mobil, läste eller något annat.

Men utan att ta bilder och se vad andra tycker så utvecklas man inte. 

och som de andra säger, sen kan en bild betyda något för fotografen men den säger inte en utomstående betraktare något. Jag har massor av foton på mina döttrar som jag tycker väldigt mycket om, för att de säger något om personlighet, beteende osv, men de är kanske inte fotografiskt perfekta och andra betraktare skulle kanske inte tycka de var något att hänga i granen. Men - för mig har de ett sammanhang som ger dem värde.

57 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Inga stora förändringar dock, men så här kunde jag tänka mig den, bortsett från att skuggan inte går att ändra så mycket...

Helt otroligt, nu känner jag att den är bra. :) 

Vad gjorde du mer än svartvit? Känns som skuggan är mer påtaglig nu och det gillar jag skarpt.

Jag är väl motvalls då för jag gillar bilden. Tycker den har en fin känsla. Den är dock lite för mörk och har lite för mycket röd ton i huden. Eftersom Jens fick prova att redigera så gör jag det också :P Jag ljusade upp det mörka partiet och ändrade tonen, plus lite klon på den skarpa skugglinjen. Det är ju en lite jpeg att jobba med, så jag lade inte ner något större jobb, ville bara visa att det går att fixa lite. Jag kan, om du vill skicka PSD-filen med lagren ifall du vill se vad jag gjort.

Adrian_1_Border.jpg.d909e1d0d145b8b5f433652b98853480_monas-red.jpg

10 timmar sedan, Mona sade:

Jag är väl motvalls då för jag gillar bilden. Tycker den har en fin känsla. Den är dock lite för mörk och har lite för mycket röd ton i huden. Eftersom Jens fick prova att redigera så gör jag det också :P Jag ljusade upp det mörka partiet och ändrade tonen, plus lite klon på den skarpa skugglinjen. Det är ju en lite jpeg att jobba med, så jag lade inte ner något större jobb, ville bara visa att det går att fixa lite. Jag kan, om du vill skicka PSD-filen med lagren ifall du vill se vad jag gjort.

Motvalls är bra i min värld men tyvärr tog du bort det som triggade mig. Den där mörka kanten som gick över ansiktet var väl det jag gillade. Tycker Jens fick till det bra och svartvit är ju helt min grej. Adrian klagade också på det röda och jag försökte minimera det men lyckades inte då. Tack för ditt engagemang iaf.

Det är väl som Jens säger, det är ju upp till den som fotar vad som är bra eller inte. Bonus om någon annan tycker om det men egentligen är det ju inte det man i första hand fotar för.

On 2021-01-29 at 10:55 AM, ToddeSwe sade:

Motvalls är bra i min värld men tyvärr tog du bort det som triggade mig. Den där mörka kanten som gick över ansiktet var väl det jag gillade. Tycker Jens fick till det bra och svartvit är ju helt min grej. Adrian klagade också på det röda och jag försökte minimera det men lyckades inte då. Tack för ditt engagemang iaf.

Det är väl som Jens säger, det är ju upp till den som fotar vad som är bra eller inte. Bonus om någon annan tycker om det men egentligen är det ju inte det man i första hand fotar för.

Kan absolut hålla med om den mörka kanten. Kul ändå att se hur det påverkade bilden, men jag vill också kvar kanten.

3 timmar sedan, Mona sade:

Kan absolut hålla med om den mörka kanten. Kul ändå att se hur det påverkade bilden, men jag vill också kvar kanten.

Ja den är liksom uppkomsten till bilden för mig. Man ser olika och det är ju det som gör det så skoj med bild. Vi har olika preferenser om vad vi går igång på. 

• 2 months later...