Jump to content

Recommended Posts

Hej på er, jag tittar in lite snabbt igen, har en semesterdag för att vara hemma med hunden då frugan som sitter hemma och jobbar inte hinner med alla videomöten mm när hon är ensam med hunden. Har börjat lite smått att titta på hunddagis, vilket vi tror blir oundvikligt i längden.

Jag såg en bild i Canon-forumet på fb för en tid sen, där en kille lekt lite med sin kamera. Ville testa jag också med nåt liknande, ingen speciell bild med nåt speciellt intressant motiv egentligen, men lagom avancerat för att jag skulle orka prova. Använde appen i mobilen för att fokusera och trycka av, och eftersom jag bytte mobil i somras var det första gången och jag var osäker på om det skulle funka med kamerans inbyggda wifi då mobilen i sig redan är uppkopplad till vårt wifi-när här hemma, men det funkade ju bra ändå.

Har bytt till en ny dator nu också, då mitt Photoshop inte längre kunde uppdateras på den gamla, och nu känner jag knappt igen mig i ACR och startmenyn i Ps.

Lekte sen lite med redigeringen också, mest för att locka fram leklusten och suget efter att fota lite mer...

IMG_8926rm.thumb.jpg.9dacfcab7ff02b7bbb13cd5380c2e3da.jpg

On 2021-01-26 at 11:54 AM, Cope sade:

Den gillas....Snyggt jobbat:thumbsup:

Kul, tack Cope!:)

On 2021-01-26 at 12:33 PM, ToddeSwe sade:

Gillas!

Då var det på tiden att datorn uppdaterades när det inte går att uppdatera längre. Egentligen tråkigt om man tänker efter men jag tror du är glad nu med nya snabbare dator.

Roligt att du gillade den enkla bilden! :)Ja jag har länge velat byta dator men det är en tråkigt utgift, och nu valde jag faktiskt en bärbar. Inte optimalt för fotoredigering dock, men jag fotar ju inte riktigt som jag gjorde förr. Och blir det mycket redigering någon gång så kan jag ju koppla upp den till frugans skärm när hon inte jobbar. Hon fick hem en ny skärm nyligen eftersom hon jobbar hemma mestadels nu. Sen så kan jag ju alltid ta med den i husvagnen osv, när man har semester, vilket också kan ha sina fördelar om vädret blir trist t ex när man är borta...

On 2021-01-26 at 2:04 PM, Rolf sade:

Gillar det korta skärpedjupet, najs!

Roligt att du också gillade den, själv hade jag kanske velat ha ännu kortare skärpedjup, men valde fel glugg för det...:)

Snygg bild - och bruset gör ju sitt till för det! Trevligt!

Bärbart är praktiskt av många skäl, jag funderade också fram och tillbaka men föll på en stationär när jag uppdaterade i höstas. Men bärbart är onekligen enklare för husvagnsliv osv.

5 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Kul/bra bild som passar i svartvitt

Tack Hasse, ja svartvitt var bestämt redan innan jag satte i gång...!:)

22 minuter sedan, Martin sade:

Snygg bild - och bruset gör ju sitt till för det! Trevligt!

Bärbart är praktiskt av många skäl, jag funderade också fram och tillbaka men föll på en stationär när jag uppdaterade i höstas. Men bärbart är onekligen enklare för husvagnsliv osv.

Tack Martin! Ja jag la till lite brus, tyckte själv att det passade!:)

Jag fick hjälp av vår datakille på jobbet att välja ut en bärbar som uppfyller de systemkrav Ps har, och till ett vettigt pris. Och jag har ju ett trådlöst tangentbord och kan koppla upp den mot en större skärm vid behov så då kände jag att detta är det rätta för mig. Att frun jobbar hemifrån nu, och vid "mitt" skrivbord bidrog också till valet, jag kände att jag liksom inte fick plats längre...<_<