Jump to content

Recommended Posts

9 timmar sedan, Rolf sade:

Beror väl på hur bra mik du köper men risken finns nog om du har högt fokuseringsljud.

Ja för den sitter ju på kameran och nära objektivet. Så en Mick med sladd istället som man lägger / ställer jämte sig är nog bättre. Så störande att höra objektivet fokusera. 

Äger en Röde Rycote (boll)mikrofon och så länge det inte är ett objektiv med riktigt högt motorljud så hörs det inte då micken sitter i en upphängning som inte överför kameraljud via chassit.

Titta på Rödes sortiment då de är bäst, men kostar en del. I det här fallet får man vad man betalar för. De flesta kör med shotgun-mickar verkar det som, allsidigast.

1 timme sedan, Robert sade:

Äger en Röde Rycote (boll)mikrofon och så länge det inte är ett objektiv med riktigt högt motorljud så hörs det inte då micken sitter i en upphängning som inte överför kameraljud via chassit.

Titta på Rödes sortiment då de är bäst, men kostar en del. I det här fallet får man vad man betalar för. De flesta kör med shotgun-mickar verkar det som, allsidigast.

Såg priserna på det märket och just nu blir det ingen sådan. Men det låter lovande iaf för de allra flesta med sladd kommer med en anordning för blixtskon. Jag hör ju inte motorn i vanliga fall utan bara när jag filmar. 

21 minuter sedan, Robert sade:

Om du inte hör den vid normal användning så kommer du inte att höra något biljud med en upphängd mick.

Den inbyggda micken spelar in autofokusmotorns ljud otroligt väl. Om du menar den?!

1 timme sedan, Farsta (Hasse) sade:

Man ( jag) borde nog filma mer. Men det är som egen disciplin. Mkt att sätta sig in i. 

Ja det är inte som att fota precis, och det där med att hålla fokusen på ett litet djur som rör på sig var inte helt enkelt.