Jump to content
Sign in to follow this  
Malin Halvarsson

ISO

Recommended Posts

Varje gång jag ska ställa in ISO på min kamera så ser jag att det är 200-300 osv. Jag har även sätt att det står LO 1, LO 0,7, LO 0,3 och Hi 1, Hi 0,7 , Hi 0,3. Jag undrar vad är dessa Hi och Lo? Har ni någon aning om vad de är?Har funderat på det länge men förstår inte vad det är!

Jag visste inte att man hade interavallen även med decimaler... men Hi och Lo är för att utvidga iso:t. Snabbgooglade lite och förstår jag det rätt så går ISO från 200 - 3200, men om du sätter den på Lo1 på 200 så blir den motsvarnde 100 och Hi1 så blir den motsvarnde 6400. För visst är det väl en Nikon 5000 då fotograferar med?Jag är inte helt säker på hur det fungerar, men det är i alla fall en utökning av ISO-omfånget uppåt (hi) och neråt (lo). Borde finnas i manualen under ISO?

Jag visste inte att man hade interavallen även med decimaler... men Hi och Lo är för att utvidga iso:t. Snabbgooglade lite och förstår jag det rätt så går ISO från 200 - 3200' date=' men om du sätter den på Lo1 på 200 så blir den motsvarnde 100 och Hi1 så blir den motsvarnde 6400. För visst är det väl en Nikon 5000 då fotograferar med?Jag är inte helt säker på hur det fungerar, men det är i alla fall en utökning av ISO-omfånget uppåt (hi) och neråt (lo). Borde finnas i manualen under ISO?[/quote']Helt riktigt och bra förklarat Martin.

Hi lägena skall du undvika då dessa ger betydligt mer brus eftersom du "pressar" iso över vad sensorn egentligen klarar av. Lika så Lo lägena. Se dessa lägen som nödlägen att ta till bara i nödfall.

Jag har ju liknande lägen på 5D och där är lägsta ISO 50 vilket många landskapsfotografer använder i svagt ljus eller mörker vid långa slutartider för att få så lite brus som möjligt. Själv har jag inte provat detta än, men det ska jag göra vid tillfälle för att se hur mycket/lite brus det ger.