Jump to content

Kyla och kameran?

Recommended Posts

Godkväll xponerare :)

Testade att träna lite på en time laps från balkongen ikväll, månen lyser för mycket för att ge sig ut så. Men man kan lägga sig till med lite rutiner iaf.

MEN min fråga är hur mår egentligen kameran efter en timme ute i kylan med temperaturer under nollan?

Mitt Sirui-stativ blir helt stelt och hemskt svårt att ändra på kulledens alla rattar efter en timme i kylan hur mår då kameran?!

Vågade inte köra mer när man märkte att stativet var så segt.

Kameran mår alldeles utmärkt i kylan, ett par minusgrader är ingenting att oroa sig för. Däremot är det inte lika säkert att batteriet gillar kyla, kapaciteten sjunker när kvicksilvret kryper under nollan men återhämtar sig när det kommer in i värmen igen. Därför bra att ha ett extrabatteri i någon ficka nära kroppen.

2 minuter sedan, Rolf sade:

Kameran mår alldeles utmärkt i kylan, ett par minusgrader är ingenting att oroa sig för. Däremot är det inte lika säkert att batteriet gillar kyla, kapaciteten sjunker när kvicksilvret kryper under nollan men återhämtar sig när det kommer in i värmen igen. Därför bra att ha ett extrabatteri i någon ficka nära kroppen.

Va bra, då kanske jag kan dra igång en 2-3 timmar nu då... :)

Fast näh jag struntar nog i det för den där sammy gillar inte när månen är uppe och ger mig flares överallt. Kolla här:

Har saktat ner den för jag har bara någon sekund med en timmes fotande. :(

9 minuter sedan, Rolf sade:

Verkar inte vara något vidare bra objektiv om det ger sådana flares när du inte ens har ljuskällan i bild.

Så fort den är bara i närheten av månen så blir det flares. Nu tar man ju inga stjärnbilder med månen på himlen så. Men det är ju ett budget-objektiv så.

Satte på en ny nu så får vi se om det blir något skoj. Synd man ska behöva hålla på så länge.

1 timme sedan, Rolf sade:

Man får väl passa på när det är klart väder.

Ja jag satte på den igen, gick ut nyss och kollade och då hade moln dragit in så jag fick iaf 31 bilder. Ska kolla på det och gå och lägga mig.

Delar väl ut resultatet här i morgon. Godnatt!

16 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Godkväll xponerare :)

Testade att träna lite på en time laps från balkongen ikväll, månen lyser för mycket för att ge sig ut så. Men man kan lägga sig till med lite rutiner iaf.

MEN min fråga är hur mår egentligen kameran efter en timme ute i kylan med temperaturer under nollan?

Mitt Sirui-stativ blir helt stelt och hemskt svårt att ändra på kulledens alla rattar efter en timme i kylan hur mår då kameran?!

Vågade inte köra mer när man märkte att stativet var så segt.

Jag vet inte exakt hur kameran mår men efter det jag har läst till mig genom åren är att kameran ska få tid på sig att återgå till normal rumstemperatur i långsamt takt för att undvika kondens inne i både kamera och objektiv. 

Det är det jag har tagit till mig och försöker praktisera när skillnaden är stor mellan inom och utomhustemperaturen. 

Kameran får då ligga kvar i den stängda ryggan efter hemkomst tills dess att jag tror att den är lagom varm. 

43 minuter sedan, Cope sade:

Jag vet inte exakt hur kameran mår men efter det jag har läst till mig genom åren är att kameran ska få tid på sig att återgå till normal rumstemperatur i långsamt takt för att undvika kondens inne i både kamera och objektiv. 

Det är det jag har tagit till mig och försöker praktisera när skillnaden är stor mellan inom och utomhustemperaturen. 

Kameran får då ligga kvar i den stängda ryggan efter hemkomst tills dess att jag tror att den är lagom varm. 

Så för att praktisera detta så skulle jag ha lagt min i ryggsäcken efteråt? 

Här kommer 1.5 timmes fotande ca 28 bilder för 3 hade moln i sig som fick raderas.

Trodde jag hade fått skit på sensorn igen efter rengöringen för en månad sedan men det hade jag inte. :)

Inte mycket att hänga i granen även då jag har saktat ner den en aning så man får 3 sekunder.

6 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Så för att praktisera detta så skulle jag ha lagt min i ryggsäcken efteråt? 

Ja, precis och ryggan skulle också ha varit med dig ute i kylan. 

Men som sagt. Jag har bara läst om detta samt praktiserat det för att undvika kondens. 

Om det gör någon skillnad vet jag inte.... 

11 minuter sedan, Cope sade:

Ja, precis och ryggan skulle också ha varit med dig ute i kylan. 

Men som sagt. Jag har bara läst om detta samt praktiserat det för att undvika kondens. 

Om det gör någon skillnad vet jag inte.... 

Jo när jag varit ute så låter jag den ligga där oavsett väder för att gosa till sig. :) Men igår var jag ju på balkongen. Kanske skulle lagt den i kylskåpet en stund. :)

2 minutes ago, ToddeSwe said:

Jo när jag varit ute så låter jag den ligga där oavsett väder för att gosa till sig. :) Men igår var jag ju på balkongen. Kanske skulle lagt den i kylskåpet en stund. :)

Så noga är det inte. Jag har fått kondens vid ett tillfälle och det var i Jokkmokk när det var -25 ute och vi gick in i kaffestugan där det var +25, då blev kameran genomvåt på utsidan, dock inget på sensorn eller inne i gluggen. Jag har aldrig brytt mig om att långsamt värma kameran utan den går från kyla till värme direkt och som sagt det är bara vid det tillfället jag upplevt kondens. En vanlig sydsvensk vinter gör ingenting.

30 minuter sedan, Rolf sade:

Så noga är det inte. Jag har fått kondens vid ett tillfälle och det var i Jokkmokk när det var -25 ute och vi gick in i kaffestugan där det var +25, då blev kameran genomvåt på utsidan, dock inget på sensorn eller inne i gluggen. Jag har aldrig brytt mig om att långsamt värma kameran utan den går från kyla till värme direkt och som sagt det är bara vid det tillfället jag upplevt kondens. En vanlig sydsvensk vinter gör ingenting.

Då är det nog lugnt för det var -3 bara :) Men man är ju rädd o det man lyckats skrapa ihop. Speciellt nu när man får känna på hur det är att vara fattig på riktigt. :)

Du kan säkert ha rätt Rolf. I vårt klimat kanske det inte spelar någon roll. Det är kanske bara jag som är lite nojjig då jag helst inte vill ha kondens. Iaf inte i gluggen som känns dyrare att ta isär för eventuell rengöring🙂

58 minuter sedan, Cope sade:

Du kan säkert ha rätt Rolf. I vårt klimat kanske det inte spelar någon roll. Det är kanske bara jag som är lite nojjig då jag helst inte vill ha kondens. Iaf inte i gluggen som känns dyrare att ta isär för eventuell rengöring🙂

Knappt jag vill fota när det regnar :) för att slippa problem med fukt.

27 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Knappt jag vill fota när det regnar :) för att slippa problem med fukt.

Hehe, det bryr jag mig inte om så överdrivet mkt av någon anledning. 

Men såklart vill jag ju inte bada med den och regnar det mkt så täcker jag den med regnskydd av nåt slag. 

Men av naturliga skäl händer det inte så ofta då jag inte heller vill bli våt🙂

1 timme sedan, Cope sade:

Hehe, det bryr jag mig inte om så överdrivet mkt av någon anledning. 

Men såklart vill jag ju inte bada med den och regnar det mkt så täcker jag den med regnskydd av nåt slag. 

Men av naturliga skäl händer det inte så ofta då jag inte heller vill bli våt🙂

13 minuter sedan, Rolf sade:

Jag har inga problem med att kameran blir våt när det regnar, det skall den tåla. Jag själv däremot är inte lika förtjust i att bli våt, men det finns ju regnkläder.

Min har väl på sin höjd fått lite droppar på sig när det har börjat regna sen stoppade jag den innanför jackan och gick till bilen. :) För som ni säger jag ville inte bli blöt. :)