Jump to content

Reikan Focal.

Recommended Posts

Jag har gjort ett litet test under dom senaste dagarna gällande kamerans inbyggda microjustering för AF.

Testet utfördes med Nikons 105/1.4 och jag gjorde testet enligt Steve Perrys metod som ligger högre upp i denna tråd. I den rekommenderar han att testet ska utföras på ett avstånd på mellan 25x brännvidden och 50x brännvidden och missminner jag mig inte så tyckte han nog att 35x brännvidden funkade bra för honom. Jag gjorde liksom han och utförde 12 kalibreringar, strök det högsta och lägsta värdet och hade därmed 10 värde kvar som jag räknade ihop och delade med 10.

På 25x brännvidden fick jag då ett genomsnittsvärde på +4. (värdena varierade mellan +2 och +5)

På 50x brännvidden fick jag ett genomsnittsvärde på +3. (värdena varierade mellan +3 och +5)

Det visar att avståndet inte påverkar resultatet något nämnvärt vilket kanske kan vara bra att ha i bakhuvudet. Iaf inte när det gäller dom rekommenderade avstånden för kalibrering.

Jag har dock valt att använda mig utav värdet jag fick på 50x brännvidden, dvs +3.

Ska bli spännande att tex jämföra denna test med det resultat jag kommer få med hjälp av Reikan Focalprogrammet när jag väl tar tag i det.

• Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag är likadan... Så är det ju, och den sista skjortan har som bekant inga fickor. Gör så.

Hehe, onödigt var kanske fel ordval 😀 Tidsbesparingen du nämner är främsta valet för ett köp och jag gillar även att det man slipper skjuta, kontrollera, justera och sen loopa det om och om igen.

Originaloptik, ja. Den behöver inte kalibreras det har Nikon gjort åt mig när dom lagade den efter den gått i backen. Jag har testat med fokuskarta och det är spot on även med telekonvertern på.

On 2021-01-14 at 3:12 PM, Cope sade:

Jag har gjort ett litet test under dom senaste dagarna gällande kamerans inbyggda microjustering för AF.

Vad det gäller avstånd för fasta gluggar, tror jag man kan använda sig av det avstånd som programmet tycker är lagom. Som du säkert upptäckt så talar programmet om när avståndet är lämpligt, men med det sagt så vill jag minnas att just 50X brännvidden är en rekommendation som dykt upp i resonemanget. 

Om vi nu håller os till diskussionen avseende kalibrering av Tamrongluggar (vilket är det som är aktuellt i mitt fall), så får man då upp en tabell när man kopplar respektive glugg till TAP-IN konsolen, på datorn och det är de värderna (avstånd och brännvidd) som jag har för avsikt att använda mig av, när jag väl kommer igång med kalibrerandet av mina gluggar.

On 2021-01-14 at 3:12 PM, Cope sade:

Ska bli spännande att tex jämföra denna test med det resultat jag kommer få med hjälp av Reikan Focalprogrammet när jag väl tar tag i det.

Ja, jag ser också fram emot det, när jag väl kommer igång. Mitt problem som ligger i vägen för att komma igång är bristen på lämplig ljuskälla. Snålänningen i mig gillar inte att spendera flera hundra kr på en Halogenlampa bara för att kalibrera, men jag jobbar på en lösning. En annan lägger ju inte ut flera lusentappar :ahh: på en belysning även om den går (är avsedd för), att använda i andra sammanhang än i just detta. 

1 timme sedan, Mr.T sade:

Vad det gäller avstånd för fasta gluggar, tror jag man kan använda sig av det avstånd som programmet tycker är lagom. Som du säkert upptäckt så talar programmet om när avståndet är lämpligt, men med det sagt så vill jag minnas att just 50X brännvidden är en rekommendation som dykt upp i resonemanget. 

Jag tror du missuppfattade mig här. Jag mätte upp avståndet manuellt och sen använde jag kamerans automatiska kalibrering.
Programmet har jag inte startat ännu, bara installerat det :)

Om vi nu håller os till diskussionen avseende kalibrering av Tamrongluggar (vilket är det som är aktuellt i mitt fall), så får man då upp en tabell när man kopplar respektive glugg till TAP-IN konsolen, på datorn och det är de värderna (avstånd och brännvidd) som jag har för avsikt att använda mig av, när jag väl kommer igång med kalibrerandet av mina gluggar.

Precis, tanken är att jag också ska göra på det viset.

Ja, jag ser också fram emot det, när jag väl kommer igång. Mitt problem som ligger i vägen för att komma igång är bristen på lämplig ljuskälla. Snålänningen i mig gillar inte att spendera flera hundra kr på en Halogenlampa bara för att kalibrera, men jag jobbar på en lösning. En annan lägger ju inte ut flera lusentappar :ahh: på en belysning även om den går (är avsedd för), att använda i andra sammanhang än i just detta. 

Hehe, köpte den faktiskt för att ha den i dunkla miljöer där kameran har svårt med AF tillsammans med modeller. Då ledlampan gick att tända/släcka med fjärrkontroll så tänkte jag prova att tända den, sätta fokus och sen släcka den igen innan jag tar bilden. Om det funkar i praktiken vet jag inte men jag måste försöka göra nåt för att kringgå problemet :)

8 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Nu tycker jag att det är hög tid att ni börjar kalibrera med programmet så jag får reda på om det är värt att ladda ner det. Pronto.

Kan ju berätta att jag hade inte köpt programmet ö h t om jag inte bedömt att det var värt pengarna, och då skall du ha i bakhuvudet att jag är snållänning (inte att förväxla med smålänning, m a ord) :ahh::thumbsup:, om det kan vara till någon hjälp...

1 timme sedan, Cope sade:

Jag tror du missuppfattade mig här. Jag mätte upp avståndet manuellt och sen använde jag kamerans automatiska kalibrering.

Jo, jag tror nog att jag uppfattade det så, men i det specifika fallet är avståndet inte avgörande (om jag har förstått det rätt) i o m att du lägger in det uppmätta vädret i kamerahuset när du kalibrerar Nikongluggar, till skillnad mot Tamrongluggarna, där du lägger in det uppmätta värdet i gluggens ICU.

M a ord så går det nog bra att låta programmet bestämma om det uppmätta avståndet till testkartan är korrekt när du skall kalibrera Nikongluggarna, s a s.

Precis, tanken är att jag också ska göra på det viset.

Då förstår vi varandra på den här punkten :thumbsup:.

Hehe, köpte den faktiskt för att ha den i dunkla miljöer där kameran har svårt med AF tillsammans med modeller. Då ledlampan gick att tända/släcka med fjärrkontroll så tänkte jag prova att tända den, sätta fokus och sen släcka den igen innan jag tar bilden. Om det funkar i praktiken vet jag inte men jag måste försöka göra nåt för att kringgå problemet :)

Antar att var och en gör vad som är bäst för en själv utifrån de egna ekonomiska förutsättningarna, så det är väl varken rätt eller fel att göra som du gjort, åtminstone är det inte min sak att döma i det. Det får hon som sitter i andra änden av soffan göra :crazy::thumbsup:.

När jag läser det kursiva kan jag inte låta bli och tänka för mig själv; Vad vacker kärleken är :lol::crazy:.

24 minuter sedan, Mr.T sade:

Jo, jag tror nog att jag uppfattade det så, men i det specifika fallet är avståndet inte avgörande (om jag har förstått det rätt) i o m att du lägger in det uppmätta vädret i kamerahuset när du kalibrerar Nikongluggar, till skillnad mot Tamrongluggarna, där du lägger in det uppmätta värdet i gluggens ICU.

M a ord så går det nog bra att låta programmet bestämma om det uppmätta avståndet till testkartan är korrekt när du skall kalibrera Nikongluggarna, s a s.

Då förstår vi varandra på den här punkten :thumbsup:.

Antar att var och en gör vad som är bäst för en själv utifrån de egna ekonomiska förutsättningarna, så det är väl varken rätt eller fel att göra som du gjort, åtminstone är det inte min sak att döma i det. Det får hon som sitter i andra änden av soffan göra :crazy::thumbsup:.

När jag läser det kursiva kan jag inte låta bli och tänka för mig själv; Vad vacker kärleken är :lol::crazy:.

Okej, då känns det som att vi huserar på samma bana. Ska bli roligt att börja ta i detta projekt när lusten infinner sig.

Haha, hon brukar inte invända men ska det till ett nytt hus eller en dyrare glugg så kan hon ibland behövas värmas upp lite och bekanta sig med tanken att snart rasslar det till på kontot :D

48 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Nu tycker jag att det är hög tid att ni börjar kalibrera med programmet så jag får reda på om det är värt att ladda ner det. Pronto.

Haha.....Jag vet inte när det blir av. Jag har inte ens startat programmet ännu :D

Annars kan du rulla söderut och kalibrera, fika och bara ha det gött hos Holy Shit BBQ :D

Därefter kan det ingå en guidad visning uppe på Kullaberg :)

Okej, då känns det som att vi huserar på samma bana.

Det var ju väl att vi inte pratar om varandra.

Ska bli roligt att börja ta i detta projekt när lusten infinner sig.

Du tar det i din egen takt, som sagt...

Haha, hon brukar inte invända men ska det till ett nytt hus eller en dyrare glugg så kan hon ibland behövas värmas upp lite och bekanta sig med tanken att snart rasslar det till på kontot :D

Det man inte vet har man inte ont av :ph34r:.

Kan ju kort nämna att FoCal har kommit med en uppdatering (för en vecka sedan), och i den uppdateringen har dom lagt till en möjlighet att testa VR (hur effektiv den egentligen är), plus en hel del annat.

Just saying, (Ulf ;)).

1 timme sedan, Mr.T sade:

Det var ju väl att vi inte pratar om varandra.

Sant, så var det men det gjorde vi väl aldrig. Dvs du hade inte missförstått mig om jag förstod dig rätt.... 

Haha, vilken soppa det har blivit. Vi släpper det och blickar framåt istället🙂