Jump to content

Reikan Focal.


Recommended Posts

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag är likadan... Så är det ju, och den sista skjortan har som bekant inga fickor. Gör så.

Hehe, onödigt var kanske fel ordval 😀 Tidsbesparingen du nämner är främsta valet för ett köp och jag gillar även att det man slipper skjuta, kontrollera, justera och sen loopa det om och om igen.

Originaloptik, ja. Den behöver inte kalibreras det har Nikon gjort åt mig när dom lagade den efter den gått i backen. Jag har testat med fokuskarta och det är spot on även med telekonvertern på.

2 timmar sedan, Cope sade:

Jag vet inte om du har sett denna guiden men den kan iaf vara till stor hjälp för mig. Tittar du i beskrivningen under själva videoklippet så finns där tidsangivelser för olika moment som visas i guiden. JAg hoppade tex in 6:20 för att bara se kalibreringen med dslr kameror.

 

Nej, detta klipp har jag inte sett ! Tack för tipset :thumbsup: !

Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Mr.T sade:

Nej, detta klipp har jag inte sett ! Tack för tipset :thumbsup: !

Det var så lite :)

Jag vet inte och jag kan ha missat det men det verkar som att han inte stängde av avståndsmätarfunktionen i programmet. Samt så tyckte jag mig uppleva att han belyste fokustavlan med en ledpanel men jag kan ju ha fel. Hur upplever du hans förfarande?

Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan, Cope sade:

det verkar som att han inte stängde av avståndsmätarfunktionen i programmet

Det kan bero på att han inte använde sig av ett vidvinkelobjektiv och dessutom inte fokuserade på närgränsen, som i vårat fall när/om vi (jag) skall kalibrera min 15-30 i enlighet med det program som är kopplat till TAP-in konsollen.

Den gluggen han håller på med är en 50 mm glugg och som jag förstått det kan man bara kalibrera den gluggen genom kamerahuset och inte som i vårt fall, ändra på själva inställningen (det uppmätta värdet) inne i själva gluggen, med hjälp av dator och TAP- in konsollen.

19 minuter sedan, Cope sade:

Samt så tyckte jag mig uppleva att han belyste fokustavlan med en ledpanel men jag kan ju ha fel.

Jag noterade det också och som du redan konstaterat rekommenderar FoCal att man inte använder sig av en (billig) LED-panel, och av den anledningen har jad därför bestämt mig för att inte köpa någon LED-armatur för detta användningsområdet,  men det har visat sig vara svårt att hitta något alternativ till LED, det är det som gäller, s a s.

Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan, Cope sade:

Såg precis på Reikan Focal´s hemsida att dom sa att man inte skulle använda billiga ledlampor. Jag har en ledlampa på väg hem från Amazon som är köpt för ett annat syfte. Frågan är om den räknas som billig?:confused0006:

https://www.photax.se/product/godox-slb-60w-led-belysning-med-batteri

Jag kan ju konstatera att den LED-armaturen du länkade till, är allt annat än billig :ahh::47:. Själv går jag och funderar på en bygglampa från Jula (halogen), och den kostar ett par hundralappar och det tycker jag är för mycket, med tanke på det begränsade användningsområdet (i detta fall).

Men köp du den armaturen du länkade till ovan, så kan jag låna den av dig när du kalibrerat klart din glugg :crazy:.

Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Mr.T sade:

Jag kan ju konstatera att den LED-armaturen du länkade till, är allt annat än billig :ahh::47:. Själv går jag och funderar på en bygglampa från Jula (halogen), och den kostar ett par hundralappar och det tycker jag är för mycket, med tanke på det begränsade användningsområdet (i detta fall).

Men köp du den armaturen du länkade till ovan, så kan jag låna den av dig när du kalibrerat klart din glugg :crazy:.

Hehe, den är på väg. Men frågan är om den anses som en billig variant. Skit samma, huvudorsaken till att jag köpte den var för att använda den i mörka miljöer när jag fotar modeller.

Bra idé, halogenlampor av billigare sort har jag redan några stycken. Kanske bättre att använda dom när dom rekommenderar att inte billiga ledlampor-

Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Mr.T sade:

Det kan bero på att han inte använde sig av ett vidvinkelobjektiv och dessutom inte fokuserade på närgränsen, som i vårat fall när/om vi (jag) skall kalibrera min 15-30 i enlighet med det program som är kopplat till TAP-in konsollen.

Den gluggen han håller på med är en 50 mm glugg och som jag förstått det kan man bara kalibrera den gluggen genom kamerahuset och inte som i vårt fall, ändra på själva inställningen (det uppmätta värdet) inne i själva gluggen, med hjälp av dator och TAP- in konsollen.

Jag noterade det också och som du redan konstaterat rekommenderar FoCal att man inte använder sig av en (billig) LED-panel, och av den anledningen har jad därför bestämt mig för att inte köpa någon LED-armatur för detta användningsområdet,  men det har visat sig vara svårt att hitta något alternativ till LED, det är det som gäller, s a s.

Aha, så är det säkert. Men i vårt fall tycker jag att man ska kalibrera efter Tamrons avståndsskala i Tap - in konsolprogrammet.

Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan, Cope sade:

Men frågan är om den anses som en billig variant.

Driver du med mig !? 3 895 svenska pesetas, billigt :crazy:. Det är ju en smärre förmögenhet, för tusan :47: !!

47 minuter sedan, Cope sade:

Bra idé, halogenlampor av billigare sort har jag redan några stycken. Kanske bättre att använda dom när dom rekommenderar att inte billiga ledlampor-

Ingen aning, men skälet till varför jag fastnade för halogenlampor är att de är inte LED-lampor, dessutom är dom troligtvis ljusstarka och (i jämförelse), väldigt billiga.

Det som jag tror är viktigt i val av ljuskälla (och varför dom rekommenderar att inte använda LED är därför att LED flimrar (i förekommande fall).

Den LED-armatur du beställt påstås vara flimmerfri, så om det stämmer, är det ju ett icke-problem (i ditt fall).

43 minuter sedan, Cope sade:

Men i vårt fall tycker jag att man ska kalibrera efter Tamrons avståndsskala i Tap - in konsolprogrammet.

Självklart :thumbsup: !

Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan, Mr.T sade:

Driver du med mig !? 3 895 svenska pesetas, billigt :crazy:. Det är ju en smärre förmögenhet, för tusan :47: !!

Ingen aning, men skälet till varför jag fastnade för halogenlampor är att de är inte LED-lampor, dessutom är dom troligtvis ljusstarka och (i jämförelse), väldigt billiga.

Det som jag tror är viktigt i val av ljuskälla (och varför dom rekommenderar att inte använda LED är därför att LED flimrar (i förekommande fall).

Den LED-armatur du beställt påstås vara flimmerfri, så om det stämmer, är det ju ett icke-problem (i ditt fall).

Självklart :thumbsup: !

Hehe, nä...jag driver inte med dig. Jag tyckte också att det var lite dyrt men jag vet ju inte var gränsen för dyra LED-lampor går då det gissningsvis finns svindyra sådana. Det det var eventuellt flimmer som kunde störa och min ska vara flimmerfri så kanske jag ska prova den trots allt.

Jag har gått och funderat på microjusteringen på gluggarna från Tamron. I den guiden jag postade ovan i tråden där ställer snubben in microjusteringen i kamerahuset som programmet anger. Vi som tex har Tamron får ju 2 alternativ att välja mellan. Antingen gör vi liksom i guiden justeringarna i huset eller så skriver vi in dom direkt i gluggen.

Det är ju såklart enklast att skriva in provskjutningarna i kameran och sedan bara föra över slutresultatet till gluggen. Men frågan är om det blir någon skillnad i slutresultat beroende på var vi skriver in provresultaten genom hela processen?

Det är ju utan tvekan enklast att skriva in justeringarna i huset. Annars blir det ett jäkla pillande med gluggen som ska av huset och i Tap In Console.

 

Hur tänker du kring denna fundering?

 

Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Cope sade:

För migJag har gått och funderat på microjusteringen på gluggarna från Tamron. I den guiden jag postade ovan i tråden där ställer snubben in microjusteringen i kamerahuset som programmet anger. Vi som tex har Tamron får ju 2 alternativ att välja mellan. Antingen gör vi liksom i guiden justeringarna i huset eller så skriver vi in dom direkt i gluggen.

Det är ju såklart enklast att skriva in provskjutningarna i kameran och sedan bara föra över slutresultatet till gluggen. Men frågan är om det blir någon skillnad i slutresultat beroende på var vi skriver in provresultaten genom hela processen?

Det är ju utan tvekan enklast att skriva in justeringarna i huset. Annars blir det ett jäkla pillande med gluggen som ska av huset och i Tap In Console.

Hur tänker du kring denna fundering?

 

För mig är det enkelt (som har fyra (4)) Tamrongluggar, jag kommer att ställa in justeringen i resp. glugg. Sedan hur jag tänker vad det gäller med att skifta från hus till TAP-in konsollen. Inte så svårt egentligen.

Det blir till att kalibrera i vart och ett av avstånden och brännvidder genom hela gluggen och spara respektive värde. (I o m att du köpte PRO-versionen,  precis som mig, kan du få programmet att spara det uppmätta värdet i en PDF- fil).

När alla mätningarna är utförda, är det bara att gå in och titta på vilket resultat man fick vid varje fokusavstånd och brännvidd och mata in dom samtidigt. Dvs, att göra alla mätningar på en gång och när det är klart, föra över resultatet till gluggen, alla på en gång.

Tror det blir enklast så.

Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan, Mr.T sade:

För mig är det enkelt (som har fyra (4)) Tamrongluggar, jag kommer att ställa in justeringen i resp. glugg. Sedan hur jag tänker vad det gäller med att skifta från hus till TAP-in konsollen. Inte så svårt egentligen.

Det blir till att kalibrera i vart och ett av avstånden och brännvidder genom hela gluggen och spara respektive värde. (I o m att du köpte PRO-versionen,  precis som mig, kan du få programmet att spara det uppmätta värdet i en PDF- fil).

När alla mätningarna är utförda, är det bara att gå in och titta på vilket resultat man fick vid varje fokusavstånd och brännvidd och mata in dom samtidigt. Dvs, att göra alla mätningar på en gång och när det är klart, föra över resultatet till gluggen, alla på en gång.

Tror det blir enklast så.

Jag tror du missuppfattade mig. Ska försöka formulera om mig med vad jag menade.

Vi utgår från att det är en Tamronglugg som ska kalibreras och därför sitter monterad. Tex säger ju programmet till efter första bilden att man ska ställa in värdet på -20. Efter nästa tagna bild så ber den om att man tex ska mata in -8 och efter nästa bild tex +7. Och när man har fullföljt processen så får man ju ett värde som ska vara den korrekta kalibreringssiffran som sen ska sparar i gluggen via Tap in console.

Min fundering var om det spelar någon roll om vi skriver in siffrorna -20, -8 och +7 i gluggen eller i kameran (som killen i guiden gör) under kalibreringens gång.

Det jag menar är att om vi väljer att mata in siffrorna -20, -8 och +7 ska matas in i gluggen under kalibreringens gång så blir det ett jäkla jobb då gluggen ska kopplas till consolen efter varje tagen bild.

 

 

 

Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan, Cope sade:

Jag tror du missuppfattade mig. Ska försöka formulera om mig med vad jag menade.

Vi utgår från att det är en Tamronglugg som ska kalibreras och därför sitter monterad. Tex säger ju programmet till efter första bilden att man ska ställa in värdet på -20. Efter nästa tagna bild så ber den om att man tex ska mata in -8 och efter nästa bild tex +7. Och när man har fullföljt processen så får man ju ett värde som ska vara den korrekta kalibreringssiffran som sen ska sparar i gluggen via Tap in console.

Min fundering var om det spelar någon roll om vi skriver in siffrorna -20, -8 och +7 i gluggen eller i kameran (som killen i guiden gör) under kalibreringens gång.

Det jag menar är att om vi väljer att mata in siffrorna -20, -8 och +7 ska matas in i gluggen under kalibreringens gång så blir det ett jäkla jobb då gluggen ska kopplas till consolen efter varje tagen bild.

Ok, nu förstår jag vad du menar. Nej, du skall inte mata in varje värde programmet säger till dig att mata in i huset i gluggen. De värdena använder programmet bara för att mäta och bestämma vilken justering som skall vara den slutgiltiga, i kamerahuset och det är bara det slutgiltiga värdet som skall användas när du har pluggat in konsollen.

Programmet säger till när det är färdigt och vilket värde som är det slutgiltiga 😊👍.

Hoppas det blev begripligt för dig 🤔.

Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Mr.T sade:

Ok, nu förstår jag vad du menar. Nej, du skall inte mata in varje värde programmet säger till dig att mata in i huset i gluggen. De värdena använder programmet bara för att mäta och bestämma vilken justering som skall vara den slutgiltiga, i kamerahuset och det är bara det slutgiltiga värdet som skall användas när du har pluggat in konsollen.

Programmet säger till när det är färdigt och vilket värde som är det slutgiltiga 😊👍.

Hoppas det blev begripligt för dig 🤔.

Absolut, jag fattar :D

Funderade bara på om det kunde bli mer korrekt om man matade in dom mätvärdena i gluggen. Fast nu när du säger det så fattar ju även jag att programmet inte kommer åt gluggens information angående inmatade kalibreringsvärden :)

Jag ska även nollställa alla mina tidigare manuella kalibreringsresultat i Tamrongluggarna och givetvis även dom värdena som finns i kameran och avser Nikongluggarna innan kalibrering sker med Reikan Focal.

Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan, Cope sade:

Fast nu när du säger det så fattar ju även jag att programmet inte kommer åt gluggens information angående inmatade kalibreringsvärden.

Det finns hopp (även om det är litet 😜).

31 minuter sedan, Cope sade:

Jag ska även nollställa alla mina tidigare manuella kalibreringsresultat i Tamrongluggarna.

Inte nödvändigtvis egentligen, det räcker med att du matar in det slutgiltiga resultatet som FoCal kommer fram till. Då nollställer ju du de tidigare värderna som du redan matat in, samtidigt.  Men du gör naturligtvis vad som är bäst, för dig själv 😊.

31 minuter sedan, Cope sade:

givetvis även dom värdena som finns i kameran och avser Nikongluggarna innan kalibrering sker med Reikan Focal.

Bravo 👏👏👏 !

För att vara övertydlig; Kameran skall vara nollställd när du börjar kalibrera med FoCal.

Link to post
Share on other sites
50 minuter sedan, Mr.T sade:

Det finns hopp (även om det är litet 😜).

Haha, det vetefan om det finns :)

Inte nödvändigtvis egentligen, det räcker med att du matar in det slutgiltiga resultatet som FoCal kommer fram till. Då nollställer ju du de tidigare värderna som du redan matat in, samtidigt.  Men du gör naturligtvis vad som är bäst, för dig själv 😊.

Såklart, vi kom ju överens om att programmet inte kommer åt gluggen :)

Bravo 👏👏👏 !

För att vara övertydlig; Kameran skall vara nollställd när du börjar kalibrera med FoCal.

Exakt, det har jag koll på :)

 

Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan, Cope sade:

Haha, det vetefan om det finns :),

Tycker mig nog skönja en strimma av hopp i slutet av tunneln, men jag kan ha fel, det har jag haft förr, tro't eller ej :thumbsup:.

17 timmar sedan, Cope sade:

Såklart, vi kom ju överens om att programmet inte kommer åt gluggen :).

Ja, det vore ju märkligt om programmet i datorn kunde alternera inställningarna i gluggen, då programmet till TAP-in konsolen inte kommunicerar med FoCal 🤔.

17 timmar sedan, Cope sade:

Exakt, det har jag koll på :).

Bravo  👏👏👏 !

Då förstår du också (om vi håller oss till zommgluggar) att detta förfarande gäller vid varje brännviddsinställning (på just zoomobjektiv). Vilka dessa förutbestämda brännvidder är kan du få fram genom att koppla gluggen till TAP-in konsolen och sedan ta ett skärmklipp, för framtida referens :thumbsup:.

Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan, Mr.T sade:

Då förstår du också (om vi håller oss till zommgluggar) att detta förfarande gäller vid varje brännviddsinställning (på just zoomobjektiv). Vilka dessa förutbestämda brännvidder är kan du få fram genom att koppla gluggen till TAP-in konsolen och sedan ta ett skärmklipp, för framtida referens :thumbsup:.

Absolut, det har jag full koll på då jag har kalibrerat dom manuellt tidigare.

Det jag är väldigt osäker på är när man ska kalibrera vid oändligt. Där har jag ingen koll på vad som egentligen räknas som oändligt. Naturligtvis vet jag ju att det är vid oändlighetsmarkeringen eller kanske även strax innan. Men hur man får fram det exakta avståndet i meter vet jag inte.

Och då kan det även tilläggas att då jag har dålig koll på det så är väl i mitt fall 15-30 gluggen inte exakt korrekt kalibrerad vid oändlighetsavståndet.

Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan, Cope sade:

Det jag är väldigt osäker på är när man ska kalibrera vid oändligt. Där har jag ingen koll på vad som egentligen räknas som oändligt.

Vill dra mig till minnes att vi snuddat vid denna frågeställning tidigare. Jag har varit i kontakt med en av utvecklarna av programmet och tagit upp detta. Fick ett antal länkar som behandlar ämnet, så väl som hur man bör kalibrera Tamrongluggar mha konsolen, återkommer när jag fördjupat mig i ämnet.

Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Mr.T sade:

Vill dra mig till minnes att vi snuddat vid denna frågeställning tidigare. Jag har varit i kontakt med en av utvecklarna av programmet och tagit upp detta. Fick ett antal länkar som behandlar ämnet, så väl som hur man bör kalibrera Tamrongluggar mha konsolen, återkommer när jag fördjupat mig i ämnet.

Hmm, det har jag inget minne av :D

Kalas, då ser vi vad du kommer fram till :)

Link to post
Share on other sites
On 2021-01-06 at 9:09 PM, Cope sade:

Hmm, det har jag inget minne av :D

Ibland är glömskan en välsignelse 😉.

On 2021-01-06 at 9:09 PM, Cope sade:

Kalas, då ser vi vad du kommer fram till :)

Har då skummat igenom de länkarna jag fick bifogat från Reikan för att se om jag kunde hitta ett tydligt svar på frågeställningen; Vilket avstånd skall man fokusera på, för att kalibrera vid oändlighet och det jag kunde läsa ut från de svar som är kopplade till frågeställningen (tidigare), är att det var det ingen som kunde svara på det.

För att finna ett svar på den frågan, föreslogs att man kontaktade tillverkaren (i vårt fall Tamron, i  trådarna diskuterade man Sigma, men det borde inte utgöra någon praktisk skillnad), för att få svar på frågan; Vilket avstånd skall man fokusera på, för att kalibrera vid oändlighet och det blir också mitt svar till dig;

Jag föreslår att du (inte jag) kontaktar Tamron och frågar dom hur/var man skall sätta fokus för att kalibrera gluggarna vid oändlighet, och när du fått svar på den frågan, återkommer du och redovisar resultatet :thumbsup:.

 

Link to post
Share on other sites

Hmm, märkligt att dom inte verkade ha koll på det. Eller det kanske inte är så märkligt, jag vet inte😀

Absolut, jag mailar fokus nordic i första hand och hör med dom.

Förhoppningsvis får jag ett korrekt svar alternativt förmedlar dom frågan till Tamron. 

Jag återkommer med svar.... 

Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, Cope sade:

Eller det kanske inte är så märkligt, jag vet inte😀

Kanske inte så konstigt egentligen, Reikan är ju ett företag som utvecklar mjukvara, inte optik 😉.

3 timmar sedan, Cope sade:

Absolut, jag mailar fokus nordic i första hand och hör med dom.

Förhoppningsvis får jag ett korrekt svar alternativt förmedlar dom frågan till Tamron. 

Aha, min tanke var att du skulle kontakta Tamron direkt i Japan. Tanken var att du skulle få möjligheten att öva dig lite på engelskan, för du tror väl inte att jag har lärt mig engelskan bara genom skolan !? Faktum är att jag har lärt mig det mesta av min engelska genom att använda språket i olika sammanhang sedan jag var ung. Övning ger färdighet och det gäller alla, även dig 😉

3 timmar sedan, Cope sade:

Jag återkommer med svar.... 

Det ser vi fram emot :thumbsup:.

Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Mr.T sade:

Kanske inte så konstigt egentligen, Reikan är ju ett företag som utvecklar mjukvara, inte optik 😉.

Aha, min tanke var att du skulle kontakta Tamron direkt i Japan. Tanken var att du skulle få möjligheten att öva dig lite på engelskan, för du tror väl inte att jag har lärt mig engelskan bara genom skolan !? Faktum är att jag har lärt mig det mesta av min engelska genom att använda språket i olika sammanhang sedan jag var ung. Övning ger färdighet och det gäller alla, även dig 😉

Det ser vi fram emot :thumbsup:.

Haha....nädu...är det viktigt så håller jag det gärna på svenska. Fokus Nordic får dock gärna kontakta dom i Japan :)

Vi får se hur det slutar....och förhoppningsvis slutar det väl :)

Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan, Cope sade:

Haha....nädu...är det viktigt så håller jag det gärna på svenska. Fokus Nordic får dock gärna kontakta dom i Japan :)

Jaja. Tror du kan bättre än du själv tycker, men s*it samma.

6 minuter sedan, Cope sade:

Vi får se hur det slutar....och förhoppningsvis slutar det väl :)

Det gör det säkert. Om dom som utvecklat optiken inte kan svara på frågan, vem kan då göra det 🤔 !?

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...