Jump to content

Reikan Focal.

Recommended Posts

För er som inte känner till det, tänkte jag tipsa om ett program (som jag själv köpte nyligen) som är till för att kalibrera autofokusobjektiv i stort sett automatiskt. Dom/den som gjort detta manuellt (m h a trail and error metoden) vet hur tidsödande det är, och då skall man inte glömma bort att det tar än längre tid att kalibrera zoomobjektiv.

Nåväl, programmet heter FoCal och kostar  400 resp 800 :-. Det dyrare alternativet heter Pro och med det får man en hel uppsättning verktyg som inte kommer med den billigare utgåvan, och jag själv köpte Pro-varianten. Om någon finner det intressant att köpa detta programmet, skulle jag göra det innan årsskiftet, då det betalas i £ (troligtvis är det utvecklat i England), på så sätt slipper man betala moms, annat blir det efter årsskiftet.

Jag kan (trots begränsad erfarenhet av programmet), rekommendera det med varm hand, och det är väl värt kostnaden, om det kan hjälpa till att krama ur det bästa av de gluggar man samlat på sig (och som definitivt inte kostar gratis). Själv har jag detta året köpt fyra (4) Tamrongluggar (3 zoomar och ett fast) samt en Tap-in konsol. Lämpligtvis är jag ledig under 24 - 28, så brist på sysselsättning lär det inte bli, nä 😋.

• Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag är likadan... Så är det ju, och den sista skjortan har som bekant inga fickor. Gör så.

Hehe, onödigt var kanske fel ordval 😀 Tidsbesparingen du nämner är främsta valet för ett köp och jag gillar även att det man slipper skjuta, kontrollera, justera och sen loopa det om och om igen.

Originaloptik, ja. Den behöver inte kalibreras det har Nikon gjort åt mig när dom lagade den efter den gått i backen. Jag har testat med fokuskarta och det är spot on även med telekonvertern på.

Intressant, tack för tipset. Jag har sett att bl a Dustin Abbot har använt det i någon video som handlade om Tamronobjektiv om jag inte minns helt galet.

Jag har dock inte brytt mig om att titta på programmet själv av någon anledning. Gissningsvis för att jag gick in med tanken att det var för avancerat för mig.

1. Men är det så att det sköter sig själv hamnar man ju i ett annat läge. Du menar alltså att programmet talar om uppgifterna man behöver för att kalibrera sitt objektiv och att man bara för in värdet till objektivet med tap in console?

2. Angående zoomobjektiven så är det väl trots allt bara ett läge som kan kalibreras, tex på längsta brännvidden om man skjuter mest där?

3. Hur gör man med objektiv man inte har någon docka till. Matar man in värdet man får av programmet i kamerans avdelning för microjustering?

44 minuter sedan, Cope sade:

Du menar alltså att programmet talar om uppgifterna man behöver för att kalibrera sitt objektiv och att man bara för in värdet till objektivet med tap in console?

1: Precis så. Datorn styr kameran (genom programmet) och talar om vilket värde du skall mata in i kameran, men detta värdet skall du alltså spara och använda i programmet för tap-in konsolen. F ö klarar sig programmet i stort sett sig själv 😊.

Om du kalibrerar ett zoom-objektiv på olika fokusavstånd (brännvidder), skall man nollställa kameran efter varje gång man kalibrerat det aktuella fokusavståndet, (brännvidden) om jag inte fått det om bakfoten. 

Sedan när man är klar med alla brännvidder (om vi håller oss till zoomobjektiv), och alla värdena är förda över till objektivet,  så skall man nollställa kamerahuset. Samma resonemang gäller naturligtvis om man kalibrerar fasta objektiv, d v s när man fått ett värde (och fört över det till objektivet genom konsolen), skall kamerahuset sedan nollställas.

2: I princip, men varför inte kalibrera på alla de fokusavstånd som programmet för tap-in konsolen tillåter !?

3: Du har förstått det alldeles rätt 👍😊

3 timmar sedan, Mr.T sade:

1: Precis så. Datorn styr kameran (genom programmet) och talar om vilket värde du skall mata in i kameran, men detta värdet skall du alltså spara och använda i programmet för tap-in konsolen. F ö klarar sig programmet i stort sett sig själv 😊.

Om du kalibrerar ett zoom-objektiv på olika fokusavstånd (brännvidder), skall man nollställa kameran efter varje gång man kalibrerat det aktuella fokusavståndet, (brännvidden) om jag inte fått det om bakfoten. 

Det låter rimligt i mina öron. Annars känns det som att det blir tokigt :)

Sedan när man är klar med alla brännvidder (om vi håller oss till zoomobjektiv), och alla värdena är förda över till objektivet,  så skall man nollställa kamerahuset. Samma resonemang gäller naturligtvis om man kalibrerar fasta objektiv, d v s när man fått ett värde (och fört över det till objektivet genom konsolen), skall kamerahuset sedan nollställas.

Jag är med i snacket :)

2: I princip, men varför inte kalibrera på alla de fokusavstånd som programmet för tap-in konsolen tillåter !?

Dåligt uttryck av mig. Jag hade lämnat Tamronobjektiven och hade tex Nikonzoomar i tanken och där kan man ju bara skriva in ett microjusteringsvärde.

3: Du har förstått det alldeles rätt 👍😊

Kalas, då är jag kanske inte så dum som jag ser ut :)

Jag undrar om inte detta skulle kunna vara nåt för mig. Iaf på längre avstånd tycker jag det är svårt att få det rätt och där kan ju denna programvara onekligen var till stor hjälp. Iaf för mig då jag tycker det är svårt.

Med svårigheten tänker jag främst på tex Tamron 15-30 på 15 mm brännvidd och längsta avståndet som Tap in konsolprogrammet anger.

Jag har ju några dagar till på mig att suga på denna karamell :)

Kom att tänka på denna guiden. Om man gör så borde man inte få ett liknade resultat som via Reikal Focusprogrammet?

Detta är ju också helt automatiskt och kameran sköter kalibreringen själv, eller nästan själv iaf :)

Jag har följt denna guiden på längre brännvidder, dvs på 70-200 och 80.-400. Men av någon anledning har jag inte gjort det på korta utan där har jag provskjutit och justerat helt manuellt tills jag hamnade rätt.

1 timme sedan, Cope sade:

Kom att tänka på denna guiden. Om man gör så borde man inte få ett liknade resultat som via Reikal Focusprogrammet?

Detta är ju också helt automatiskt och kameran sköter kalibreringen själv, eller nästan själv iaf :)

Jag har följt denna guiden på längre brännvidder, dvs på 70-200 och 80.-400. Men av någon anledning har jag inte gjort det på korta utan där har jag provskjutit och justerat helt manuellt tills jag hamnade rätt.

Kan inte svara på det, men fungerar det med tredje partsgluggar !?

4 timmar sedan, Cope sade:

Med svårigheten tänker jag främst på tex Tamron 15-30 på 15 mm brännvidd och längsta avståndet som Tap in konsolprogrammet anger.

Har ännu inte hunnit sätta mig in i alla funktioner ännu (och det är ju några stycken, jag köpte ju PRO-versionen), men som jag förstått det, är det inte så jättenoga på långa avstånd som på korta, då skärpedjupet (även om du använder en stor bländare) till viss del kompenserar för ev. fel i fokuseringen. Har f ö Tamrons 15-30 också. Och 24-70 samt 70-200 och 90 mm makro. Klarar mig nog detta livet (och nästa) skulle jag tro, då jag dessutom har fyra Zeiss-gluggar. Skulle jag (mot förmodan), hinna med och beställa ett Tamron 100-400 innan årsskiftet (vilket sannolikt inte kommer att hända), så tar jag ett sådant också. Egentligen är man inte riktigt klok... :47:.

5 timmar sedan, Cope sade:

Jag undrar om inte detta skulle kunna vara nåt för mig. Iaf på längre avstånd tycker jag det är svårt att få det rätt och där kan ju denna programvara onekligen var till stor hjälp. Iaf för mig då jag tycker det är svårt.

Ja alltså, det är rätt enkelt egentligen; Skriv ut testbilden och följ instruktionerna om hur du skall sätta upp kameran samt belysa utskriften, plugga in kameran till datorn och kör. Programmet säger (bokstavligen !) till dig, när du skall göra en mikrojustering och sedan är det bara att fortsätta tills programmet säger till dig att mikrojustera igen. Kan det bli så mycket enklare !?

4 timmar sedan, Mr.T sade:

Kan inte svara på det, men fungerar det med tredje partsgluggar !?

Kan inte svara på det just nu då jag vill minnas att jag bara gjorde det med Nikons gluggar. 

Men en killgissning är att det borde funka 😀

Det är ju enkelt att prova och det kan både du och jag göra en dag vi  har tid. 

1 timme sedan, Mr.T sade:

Har ännu inte hunnit sätta mig in i alla funktioner ännu (och det är ju några stycken, jag köpte ju PRO-versionen), men som jag förstått det, är det inte så jättenoga på långa avstånd som på korta, då skärpedjupet (även om du använder en stor bländare) till viss del kompenserar för ev. fel i fokuseringen. Har f ö Tamrons 15-30 också. Och 24-70 samt 70-200 och 90 mm makro. Klarar mig nog detta livet (och nästa) skulle jag tro, då jag dessutom har fyra Zeiss-gluggar. Skulle jag (mot förmodan), hinna med och beställa ett Tamron 100-400 innan årsskiftet (vilket sannolikt inte kommer att hända), så tar jag ett sådant också. Egentligen är man inte riktigt klok... :47:.

Så är det ju. Skärpedjipet på längre avstånd äter upp små felfokuseringar. Men någonstans vill man ju alltid ha det så bra det bara går. Sån är iaf jag😀

Hehe, nä... Nåt fel i skallen har vi när vi plöjer ner dessa summor i en hobby. Men men, pengarna ska ju brännas någonstans 😉

Ja alltså, det är rätt enkelt egentligen; Skriv ut testbilden och följ instruktionerna om hur du skall sätta upp kameran samt belysa utskriften, plugga in kameran till datorn och kör. Programmet säger (bokstavligen !) till dig, när du skall göra en mikrojustering och sedan är det bara att fortsätta tills programmet säger till dig att mikrojustera igen. Kan det bli så mycket enklare !?

Det känns och låter onekligen att även jag ska klara av det😀

Jag ska dock se om jag hinner göra en fokusjustering på både en Tamron glugg och på tex Nikons 105/1.4 enligt guiden jag postade tidigare för att se om det blir någon skillnad på slutresultatet. Jag vet att med min helt manuella mikrojustering på 105:an hamnade på - 7. Så gör jag enligt Steve Perry guide bör jag ju hamna där någonstans även om kameran själv sköter justeringen per automatik. 

35 minuter sedan, Cope sade:

Det är ju enkelt att prova och det kan både du och jag göra en dag vi  har tid. 

Förvisso, men det blir lite som att gå över ån efter vatten i mitt fall, då jag redan pröjsat 800 svenska pesetas för programmet. 

33 minuter sedan, Cope sade:

Men någonstans vill man ju alltid ha det så bra det bara går. Sån är iaf jag😀

Jag är likadan...

33 minuter sedan, Cope sade:

Hehe, nä... Nåt fel i skallen har vi när vi plöjer ner dessa summor i en hobby. Men men, pengarna ska ju brännas någonstans 😉

Så är det ju, och den sista skjortan har som bekant inga fickor.

27 minuter sedan, Cope sade:

Jag ska dock se om jag hinner göra en fokusjustering på både en Tamron glugg och på tex Nikons 105/1.4 enligt guiden jag postade tidigare för att se om det blir någon skillnad på slutresultatet.

Gör så.

16 timmar sedan, Mr.T sade:

Förvisso, men det blir lite som att gå över ån efter vatten i mitt fall, då jag redan pröjsat 800 svenska pesetas för programmet. 

Sant, och risken är kanske stor att jag också gör det. Jag har köpt så mkt onödigt genom åren så jag kan i värsta fall köpa lite till😀

Hinner jag inte få ut nåt vettigt eller inte hinner utföra tesrerna innan årsskiftet så köper jag nog det också. Det är ju inte direkt dyrt om man säger så. 

52 minuter sedan, Cope sade:

Jag har köpt så mkt onödigt genom åren så jag kan i värsta fall köpa lite till😀

:lol: :lol::lol: ! Men onödigt vill jag nog inte säga att det är, snarare tidsbesparande. Dessutom (om man satsar på pro-versionen) så får man en hel del extra verktyg, tabeller och grafer samt en del annat, om man vill nörda ner sig. Bl. a så får man reda på andra intressanta karaktäristiska om det aktuella objektivet (även om man inte kan påverka de parametrarna), samt att man kan jämföra med andra som har samma kombo av kamera och glugg för att se hur deras kombo lirar tillsammans, i jämförelse med det egna.

Det är ju inte direkt dyrt om man säger så. 

Ont om pengar är det enda den fattige har gott om, men det gäller uppenbarligen inte dig :D, jag har helt klart valt fel yrkesbana. Oaktat vilket, det billigare alternativet går på 400 svenska pesetas (om minnet inte sviker mig), det kan ju vara ett alternativ om du inte vill köpa Pro-versionen. Kan ju lägga till att i priset ingår också ett (1) års uppdateringar (åtminstone i pro-versionen), om det nu har någon betydelse. 

:lol: :lol::lol: ! Men onödigt vill jag nog inte säga att det är, snarare tidsbesparande. Dessutom (om man satsar på pro-versionen) så får man en hel del extra verktyg, tabeller och grafer samt en del annat, om man vill nörda ner sig. Bl. a så får man reda på andra intressanta karaktäristiska om det aktuella objektivet (även om man inte kan påverka de parametrarna), samt att man kan jämföra med andra som har samma kombo av kamera och glugg för att se hur deras kombo lirar tillsammans, i jämförelse med det egna.

Ont om pengar är det enda den fattige har gott om, men det gäller uppenbarligen inte dig :D, jag har helt klart valt fel yrkesbana. Oaktat vilket, det billigare alternativet går på 400 svenska pesetas (om minnet inte sviker mig), det kan ju vara ett alternativ om du inte vill köpa Pro-versionen. Kan ju lägga till att i priset ingår också ett (1) års uppdateringar (åtminstone i pro-versionen), om det nu har någon betydelse. 

Hehe, onödigt var kanske fel ordval 😀

Tidsbesparingen du nämner är främsta valet för ett köp och jag gillar även att det man slipper skjuta, kontrollera, justera och sen loopa det om och om igen. 

Jag ska dock erkänna att det onekligen låter intressant och köper jag det så blir det proversionen. Det känns tryggast😀

Jag kan avslöja att jag också har gjort fel yrkesval. Jag får slita för brödfödan🙂

Jag är osäker men någonstans såg jag att man skulle använda brännvidden x 50 vid kalibrering med programmet från Reikan Focus. Är det korrekt?

Snubben i guiden jag postade här ovan rekommenderar brännvidden X 25, X 50 eller någonstans däremellan. Själv räknar han med X 30. (han nämner det ca 5.45 in i guiden)

För egen del har jag använt X 25 när jag har kalibrerat. Och det pga av denna sidan där dom verkar räkna med just X 25.

http://www.whibalhost.com/lensalign/ldt/index.html

Och genast väcks frågan. Vad ska man räkna med??

Spontant känns det ju som att det spelar mindre roll. Men pga vilket uträkningssätt man väljer så måste det ju påverka slutresultatet då avståndet blir olika beroende på hur man räknar. Och därmed även skärpedjupet som täcker upp för små fokusfel.

Hur räknar du?

jag gillar även att det man slipper skjuta, kontrollera, justera och sen loopa det om och om igen. 

Jag också ! Tyvärr upptäckte jag detta programmet efter det att jag beställt en kalibreringstavla med linjal för ~ 350 svenska pesetas 💸💸💸☹☹☹.

Jag ska dock erkänna att det onekligen låter intressant och köper jag det så blir det proversionen. Det känns tryggast😀

Om inte annat så får du en mängd verktyg som tar fram just ditt objektivs karaktäristika som man kan nörda ner sig i. 

Jag kan avslöja att jag också har gjort fel yrkesval. Jag får slita för brödfödan🙂

Jo, jag har sett det 😉😉.

Jag är osäker men någonstans såg jag att man skulle använda brännvidden x 50 vid kalibrering med programmet från Reikan Focus. Är det korrekt?

Så har jag också förstått det hela. 

Och genast väcks frågan. Vad ska man räkna med??

Jag skrev och frågade Dustin om hur man bör gå tillväga för att kalibrera Tamronobjektiv (om vi håller oss till dom), men innan han svarade, hade jag landat i slutsatsen att man skall använda sig av de fokusavstånd som kommer upp när man pluggar i gluggen i Tap-in konsollen. Dustin var av samma uppfattning visade det sig, när han hade svarat 😊👍.

Om det däremot inte handlar om Tamronobjektiv, utan om objektiv som inte har någon Tap-in konsoll så skall det vara 50X brännvidden, men det fina med programmet är att det talar om vilket avstånd det är till tavlan som du skall kalibrera emot och dessutom talar om när det är rätt avstånd plus en del andra inställningar innan du kan börja, för att få ett så korrekt resultat som möjligt 😊.

Du kan ju titta här.

• Mr.T locked och unlocked this ämne

Jag skrev och frågade Dustin om hur man bör gå tillväga för att kalibrera Tamronobjektiv (om vi håller oss till dom), men innan han svarade, hade jag landat i slutsatsen att man skall använda sig av de fokusavstånd som kommer upp när man pluggar i gluggen i Tap-in konsollen. Dustin var av samma uppfattning visade det sig, när han hade svarat 😊👍.

Om det däremot inte handlar om Tamronobjektiv, utan om objektiv som inte har någon Tap-in konsoll så skall det vara 50X brännvidden, men det fina med programmet är att det talar om vilket avstånd det är till tavlan som du skall kalibrera emot och dessutom talar om när det är rätt avstånd plus en del andra inställningar innan du kan börja, för att få ett så korrekt resultat som möjligt 😊.

Du kan ju titta här.

Att programmet själv säger till när det är rätt avstånd är ju kalasbra. Jag har ett h-vete när jag har kalibrerat manuellt att veta exakt var oändligt är. Dvs, jag är osäker exakt var på oändlighetsmärket man ska vara. Vet inte om det är exakt i den liggande åttan ska ligga.

Och det kan man skita i om man använder detta program då man får en indikering när avståndet är rätt.

Det blir nog tusan ett köp trots allt under morgondagen :)

55 minuter sedan, Cope sade:

Det blir nog tusan ett köp trots allt under morgondagen :)

Sakta i backarna, ta inte allt som jag påstår som intäkt för att set faktisk stämmer. Titta på klippet jag länkade till och ännu hellre, gå in på FoCals hemsida och läs på lite istället, kanske har jag förstått fel :ahh: :47:!

57 minuter sedan, Mr.T sade:

Sakta i backarna, ta inte allt som jag påstår som intäkt för att set faktisk stämmer. Titta på klippet jag länkade till och ännu hellre, gå in på FoCals hemsida och läs på lite istället, kanske har jag förstått fel :ahh: :47:!

Hehe, jag har kollat på klippet och deras hemsida samt tagit del av några andra guider på youtube :)

Jag tycker det känns som att du har gett korrekt info så jag är inte det minsta orolig över att det ska bli fel :)

31 minuter sedan, Cope sade:

Jag tycker det känns som att du har gett korrekt info så jag är inte det minsta orolig över att det ska bli fel :)

Ok, jag tvår mina händer...:smiley-angelic002:.Själv är jag ledig 24 t o m 28:e. Inga sysselsättningsproblem här, inte.

9 timmar sedan, Mr.T sade:

Ok, jag tvår mina händer...:smiley-angelic002:.Själv är jag ledig 24 t o m 28:e. Inga sysselsättningsproblem här, inte.

Hehe.... 

Jag tar gärna del av din upplevelse om det inte kommer annat ivägen som stjäl din uppmärksamhet 🙂

3 timmar sedan, Cope sade:

Hehe.... 

Jag tar gärna del av din upplevelse om det inte kommer annat i vägen som stjäl din uppmärksamhet 🙂

Kan ju kort nämna att jag redan provkört ett par gluggar, bara för att jag är ivrig som ett barn inför julafton, men jag skall göra ett mer noggrant utförande nu under min ledighet. Oaktat vilket, efter det att jag fick igång programmet (det var inte riktigt nöjd med mina inställningar), så fungerade det utmärkt ! Låt mig lägga till, att om du har motor tillkopplat till huset så skall du ta bort den innan du börjar, för den kan vara anledning till felaktigt resultat (skakningar). Dessutom skall du fälla upp spegeln och ha minst två sekunders slutarfördröjning, allt för att undvika fel i mätningarna som programmet gör, efter att du kommit igång.

Och avslutningsvis, om vi tar Tamron 15-30 som exempel; När du skall justera den, då skall du stänga av funktionen där kameran mäter avståndet (om jag inte fått det om bakfoten) och manuellt mäta upp avståndet från sensorplanet (du vet, det finns en markering i form av en ring med ett streck igenom ovan kamerahuset) fram till närgränsen (som på Tamron 15-30 ligger på28 cm). Dessa fokusavstånd skall du alltså mäta upp manuellt från sensorplanet, fram till tavlan som utgör själva målet för programmet att mäta på, och det värde på mikrojusteringen som du sedan får fram skall du då sedan mata in i gluggen.

Det bästa är alltså att plugga in gluggarna i Tap-in konsolen för att få reda på vilka fokusavstånd och brännvidder du har till förfogande för varje glugg, mäta upp detta (manuellt) och sedan påbörja kalibreringen. När du gjort detta med alla fokusavstånd och brännvidder som står till förfogande i programmet som är kopplat till gluggen, då kan du mata in de uppmätta värdena i gluggen. På Tamron 15-30 är det bara 15 justeringar som behöver göras, för alla brännvidder:47:.

Have fun :P.

Kan ju kort nämna att jag redan provkört ett par gluggar, bara för att jag är ivrig som ett barn inför julafton, men jag skall göra ett mer noggrant utförande nu under min ledighet. Oaktat vilket, efter det att jag fick igång programmet (det var inte riktigt nöjd med mina inställningar), så fungerade det utmärkt ! Låt mig lägga till, att om du har motor tillkopplat till huset så skall du ta bort den innan du börjar, för den kan vara anledning till felaktigt resultat (skakningar). Dessutom skall du fälla upp spegeln och ha minst två sekunders slutarfördröjning, allt för att undvika fel i mätningarna som programmet gör, efter att du kommit igång.

Okej, jag är med i snacket angående motorn. Och det är jag egentligen även med spegeluppfällning och slutarfördröjningen också. Jag trodde bara att man skulle befinna sig i live wievläge?

Och avslutningsvis, om vi tar Tamron 15-30 som exempel; När du skall justera den, då skall du stänga av funktionen där kameran mäter avståndet (om jag inte fått det om bakfoten) och manuellt mäta upp avståndet från sensorplanet (du vet, det finns en markering i form av en ring med ett streck igenom ovan kamerahuset) fram till närgränsen (som på Tamron 15-30 ligger på28 cm). Dessa fokusavstånd skall du alltså mäta upp manuellt från sensorplanet, fram till tavlan som utgör själva målet för programmet att mäta på, och det värde på mikrojusteringen som du sedan får fram skall du då sedan mata in i gluggen.

Aha, så den mätningen ska stängas av. Undras varför?

Annars har jag vid mina manuella kalibreringar med tex 15-30 gluggen gjort precis så som du säger. Jag har själv mätt upp avståndet mellan sensorplanet och tavlan. Jag mätte med en lasermätare för att hamna så rätt som möjligt. Ja, jag vet....det är nördigt men sån är jag :D

Smartast är ju att göra alla mätningar på alla avstånd, notera dom och sen mata in resultaten i gluggen.

Det bästa är alltså att plugga in gluggarna i Tap-in konsolen för att få reda på vilka fokusavstånd och brännvidder du har till förfogande för varje glugg, mäta upp detta (manuellt) och sedan påbörja kalibreringen. När du gjort detta med alla fokusavstånd och brännvidder som står till förfogande i programmet som är kopplat till gluggen, då kan du mata in de uppmätta värdena i gluggen. På Tamron 15-30 är det bara 15 justeringar som behöver göras, för alla brännvidder:47:.

Have fun :P.

Hehe, jag har haft jätteroligt ett flertal gånger med detta förut. Och jag skrattar lika högt varje gång........not.

Därför är jag tacksam att jag bara har en zoom från Tamron :)