Martin 1063 Posted December 7, 2020 Share Posted December 7, 2020 Friskens Gömsle som jag satt i den där oktoberdagen var väldigt bekvämt och man hade tänkt till. Utöver 3 luckor ut mot "åtelfältet" fanns luckor på båda sidor samt bakåt. På ena sidan fanns en småfågelmatning bara ett par meter ut från gömslet. I denna tråden blir det lite blandade bilder. 1. Talgoxe vid småfågelmatningen 2. Talgoxe 3. Pilfink 4. Pilfink(ar) 5. Korpar. "-Om jag sätter på mig den här anknäbben så kan jag gå på maskerad..." "-Nej, då blir du middag...." 6. Med munnen full 7. När det blev lite bättre ljus så såg det ut så här, lååååångt bort satt 5-6 havsörnar och vilade efter frukosten. 8. När jag kom till gömslet visade guiden mig ett träd bakom gömslet, "kolla gluggen bakåt mellan varven om det är tomt där framme - ofta sitter de i det trädet och väntar innan de kommer fram." 7 havsörnar i samma träd inför middag/kvällsmat. 9. Black and white (Kungsörn) 10. I anslutning till gömslet och ut mot åteln låg en liten damm (såg häromdagen att någon fotograferat kungsfiskare där), jag såg ingen blå opal men väl två hägrar - här en av dem. 11. Normalt åtlas med änder, men guiden sade att de brukar ibland krydda åteln med lite inkråm från jakt osv. Kvällen innan jag kom dit fick guiden in en trafikdödad dovhjort som lades på "lit de parade" precis framför gömslet. Tyvärr ratade örnarna det men lite svartfågel var framme. Här en kaja. Link to post Share on other sites
Rolf 1865 Posted December 7, 2020 Share Posted December 7, 2020 Kalasfina bilder Martin. Du har verkligen haft en givande dag i gömslet! Favoriter i denna serie blir småfåglarna, välexponerat och fina färger. Link to post Share on other sites
Martin 1063 Posted December 7, 2020 Author Share Posted December 7, 2020 3 minuter sedan, Rolf sade: Kalasfina bilder Martin. Du har verkligen haft en givande dag i gömslet! Favoriter i denna serie blir småfåglarna, välexponerat och fina färger. Canons 400/5.6 må ha många år på nacken men den gjorde skäl för sitt rykte. Och skapade L-ha-begär hos mig. Vilken skillnad mot övriga gluggar jag testat. Link to post Share on other sites
Rolf 1865 Posted December 7, 2020 Share Posted December 7, 2020 Klart det är skillnad på en relativt billig zoom och ett fast original 400, tyvärr är 400 lite kort för fågel om man inte sitter i gömsle eller har en matning. Martin 1 Link to post Share on other sites
Cope 5060 Posted December 7, 2020 Share Posted December 7, 2020 Jättefina bilder där även jag håller småfåglarna främst. Snyggt fotat Martin👍 Link to post Share on other sites
Farsta (Hasse) 887 Posted December 8, 2020 Share Posted December 8, 2020 Vilka bilder. Tänk komma så nära. Martin 1 Link to post Share on other sites
Odie (Thomas) 1239 Posted December 9, 2020 Share Posted December 9, 2020 Kalasfina bilder jag gillar också småfåglarna bäst i denna serie. Martin 1 Link to post Share on other sites
Ulf Ekström a.k.a Himma 2625 Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 Grymma bilder! Kul att de har tänkt till och försöker locka allehanda fåglar till platsen. Martin 1 Link to post Share on other sites
Recommended Posts