Jump to content

Lite knäckande med nya mobilers mörkerseende

Recommended Posts

Syns väl rätt bra vad som är iphone 11 med ca 25 mm och Oly med 50 mm? ( allt omräknat till FF). Med tanke på hur kolsvart det faktisk var så är det bra från båda

Jag hyllar inte mobilerna och trivs inte att fota med dem men alla trix har ändå gjort storverk. "Svensson" kanske tom gillar den trixiga phonebilden bättre?

129207551_3466750253379990_2719154465183539524_n.jpg

129260193_3466749173380098_2808892181720154285_n.jpg

Jag gissar att tvåan är fotad med mobilen.

Jag tror kameratillverkarna skulle vinna många kunder på att implementera lite AI i alla fall i instegsmodellerna. Sedan går ju det att fixa till en bild i efterbehandlingen så den blir väl så bra som telefonbilden men det kräver ju både tid och kunskap. AI i våra telefoner är inte dum och kan säkert som du nämnde ta flera bilder med kortare exponeringstid och lägga ihop dom för att undvika skakningsoskärpa.

Mobilen tar nog inte in mer ljus eftersom optiken är mycket mindre, däremot justerar nog AI både skuggor och högdagrar.

Jag tror kameratillverkarna snart är tvungna att stoppa in lite AI i kamerorna om dom vill finnas kvar och ta marknadsandelar från telefonerna. Mobilerna blir bara mer och mer intelligenta för varje generation medans kamerorna står och stampar på samma plats vad gäller intelligent mjukvara.

Canon är väl den som klarat sig bäst hittills. Vi får hoppas (Jag hoppas för egen saks skull) att Nikon lyckas vända siffrorna till svarta och att deras nya Z6II och Z7II kameror slår. Sedan ryktas det om en spegelfri proffskamera och lite annat godis så med lite tur skall dom väl komma på fötter igen.

Jag håller också tummarna för Nikon. Minns hur stora de alltid varit i Sverige. Men det är ett nytt läge. Kan tänka mig att man måste anpassa kostymen. Kommer alltid finnas folk som vill ha det bästa och mer avancerade kameror men kanske inte lika många. Ett gyllene läge för den som just börjar fota. Inte svårt plocka ihop en helt ok utrustning för rimliga belopp ( begagnat). 

Men detta är en mobilavdelning. Klart man skall glädjas åt framstegen. Mobil är ofta den enda kameran man har med. Den mobil jag har nu en Sony xz2 compact har inte AI men tar helt godkända bilder. Även när det är lite skumt men hänger förstås inte med de senaste just där. 

Som Rolf skriver så måste tillverkarna ta in mer intryck från AI-världen. Jag köpte ju Luminar 4 och i den kan man copy'n'fejka precis allt och AI'n fogar samman, anpassar grynighet osv för en totalt sömlös sammanfogning. Misstänker att det är delar av detta som mobilkamerorna använder i olika former.

För 5 år sedan sa man att mobilkamerorna skulle aldrig kunna komma ikapp DSLR, idag ser det ut som början på det omvända startat.