Jump to content

Samyang 14mm T3,1 ED AS IF UMC II VDSLR?

Recommended Posts

• Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag har hittat ett begagnat ex för 1900:- som jag tänkte använda tills jag får ett jobb om det nu händer någon gång.

Posted Images

Klippt från Cyberphoto.

Ljusstyrkan 3,1 anges med beteckningen T istället för F, som annars alltid anges för objektiv till stillbildskameror. T-värdet är ett korrigerat värde på ljusstyrkan där man tar hänsyn till de ljusförluster som finns i objektivet. Det mer vanligt förekommande F-värdet är ett teoretiskt beräknat värde. T-värdet är alltså mer verklighetsnära och lämpligare i sammanhang där det är viktigt att ljusstyrkan anges så exakt som möjligt, t ex vid professionell filmning.

Tack bägge två, hittade förklaringen efter jag hade postat här. :)

Tror ni detta kan vara en lösning tills man får råd med ett bättre till vintergatan? Stör mig lite att man varken ser bländare eller annat på kameran. Men ska visst vara ett bra objektiv för dom pengarna.

Här är testen: https://www.the-digital-picture.com/Reviews/Samyang-14mm-f-2.8-Lens.aspx

1 minut sedan, Rolf sade:

Den du länkar till här ovan kan säkert funka men var medveten om att den inte rapporterar någonting till kameran så det blir till att gissa exponeringen.

Det är ju det, men när jag skjuter på natten så går jag inte på histogrammet. Har inte kommit så långt. Jag provskjuter först och kollar. 
Men det känns väldigt analogt detta. 

Jag har Sammy 14 mm. Den versionen som är avsedd för stillbild. 

Och den har kontakter som förmedlar viss data. Vilken har jag glömt i skrivande stund. Jag minns iaf att autofokusindikeringen i sökaren tänds när det du siktar på är i fokus. 

3 minuter sedan, Cope sade:

Jag har Sammy 14 mm. Den versionen som är avsedd för stillbild. 

Och den har kontakter som förmedlar viss data. Vilken har jag glömt i skrivande stund. Jag minns iaf att autofokusindikeringen i sökaren tänds när det du siktar på är i fokus. 

Denna kanske inte ska användas för stillbild utan video då?!