Jump to content

Härlig höstförmiddag

Recommended Posts

Hade turen att bara jobba halvdag så det blev en skön förmiddag vid Hjälstaviken. Igen...

Måste säga att jag är grymt imponerad av Nikon-kombon D500 och 500/5,6PF, idag tidvis kompletterad med konvertern TC-14E III.
Visst det blir f/8 och något långsammare AF men den ger ytterst marginell påverkan på skärpan. Döm själva. 

_5000220.jpg

1. Kärrhök. Med konverter

_5000184.jpg

2. Obestämt kryp. Med Konverter

_5000180.jpg

3. Gräsand. Med konverter

_5000171.jpg

4. Gräsand. Med konverter

_5000166.jpg

5.Gärdsmyg.

_5000152.jpg

6. Ekorre

_5000144.jpg

7. Talgoxe

_5000107.jpgS

8. Skäggmes

9 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Wow, vilka fina bilder du fick. Och vilken variation!

Hur upplever du konvertern när du skulle fokusera på något som rör sig?

Tack!

Det går lite långsammare, förmodligen p.g.a. f/8 istället för 5,6. Sen upplever jag att jag inte får lika självklar låsning på målet som med "rent" objektiv. Om det beror på bländaren eller om det helt enkelt har med den ostadige fotografen att göra är nog för tidigt att fastställa.
Jag fotar handhållet och 700mm kanske börjar bli i häftigaste laget på rörligt mål...

3 timmar sedan, Perjak sade:

Tack!

Det går lite långsammare, förmodligen p.g.a. f/8 istället för 5,6. Sen upplever jag att jag inte får lika självklar låsning på målet som med "rent" objektiv. Om det beror på bländaren eller om det helt enkelt har med den ostadige fotografen att göra är nog för tidigt att fastställa.
Jag fotar handhållet och 700mm kanske börjar bli i häftigaste laget på rörligt mål...

Vad kör du med för AF punkts-inställning?

39 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Vad kör du med för AF punkts-inställning?

Sitter dom still använder jag singelpunkt och rör dom sig brukar jag använda grupp för att få låsning och om möjligt gå tillbaka till Singel-AF. Jag använder konsekvent AF-on med tummen och så har jag singelpunkt som förval och gupp-AF på funktionsknapp vid långfingret.

8 timmar sedan, Perjak sade:

Sitter dom still använder jag singelpunkt och rör dom sig brukar jag använda grupp för att få låsning och om möjligt gå tillbaka till Singel-AF. Jag använder konsekvent AF-on med tummen och så har jag singelpunkt som förval och gupp-AF på funktionsknapp vid långfingret.

Jag har testat lite med olika punkter när jag fotade flygande fåglar. Fick lära mig i en video att den af som har samma prio på alla punkterna är Grp och den började jag använda för den gav mig flest keepers. Dynamisk 9 eller fler punkter är man ju tvungen att få centerpunkten i fokus först och sedan följer dom andra punkterna objektet när det flyttar på sig. Men detta vet du säkert redan, kul att dela med sig av sina erfarenheter.