Jump to content

En sväng med makrot monterat.

Recommended Posts

46 minuter sedan, Mr.T sade:

I Lr går det enkelt att ta bort CA, (men det kände du väl redan till !?).

Jag använder tyvärr inte LR. Men det ska vara enkelt i C1 och i Nikons program också men uppenbarligen försvinner inte allt 🙂

11 timmar sedan, Cope sade:

Jag använder tyvärr inte LR. Men det ska vara enkelt i C1 och i Nikons program också men uppenbarligen försvinner inte allt 🙂

Det försvårar ju saken. Hur man tar bort CA i Nikons programvaror har jag inte en susning om då jag aldrig använder mig av dem, även om jag har dom. 

3 minuter sedan, Mr.T sade:

Det försvårar ju saken. Hur man tar bort CA i Nikons programvaror har jag inte en susning om då jag aldrig använder mig av dem, även om jag har dom. 

Hmm... Hur var det nu.... En ibockad ruta gav en ny slider att dra i där man kunde välja styrkan på borttagningsförmågan. 

Använder vnxi tror jag det heter.... 

1 timme sedan, Cope sade:

Hmm... Hur var det nu.... En ibockad ruta gav en ny slider att dra i där man kunde välja styrkan på borttagningsförmågan. 

Använder vnxi tror jag det heter.... 

Ok. Ja, jag har samtliga (?) av Nikons programvaror, men jag använder dom inte, utan i 99,99% av fallen Lr. Det stämmer, View NX-I heter (ett av) programvarorna.

4 timmar sedan, Mr.T sade:

Ok. Ja, jag har samtliga (?) av Nikons programvaror, men jag använder dom inte, utan i 99,99% av fallen Lr. Det stämmer, View NX-I heter (ett av) programvarorna.

Jag använder bara VNX-I till att föra över bilderna från kameran samt att göra den första utrensningen från skörden man kommer hem med.

14 minuter sedan, Cope sade:

Okej, är det smidigt att överföra bilderna med den?

Alltså, jag använder mig av Lr för att importera från fastrawviewer, vet inte hur det lirar med andra programvaror.

Vad som är intressant med det programmet är (bl.a) att man kan se hur histogrammet i RAW- filen ser ut och inte det histogram som baseras på Jpeg- filen.

1 timme sedan, Mr.T sade:

Alltså, jag använder mig av Lr för att importera från fastrawviewer, vet inte hur det lirar med andra programvaror.

Vad som är intressant med det programmet är (bl.a) att man kan se hur histogrammet i RAW- filen ser ut och inte det histogram som baseras på Jpeg- filen.

Aha....Får se om jag orkar ta mig en titt på det programmet en dag :)

1 timme sedan, Cope sade:

Aha....Får se om jag orkar ta mig en titt på det programmet en dag :)

Ja, gör det. Det går riktigt snabbt att öppna upp mappen med bilderna efter det att man stoppat i minneskortet i datorn. Sedan när man dissar bilder sparas de i en separat mapp som man kan gå igenom innan man bestämmer sig för att kassera bilderna en gång för alla.

Sedan finns det en mängd andra funktioner också. Skulle inte förvåna mig om du kan ställa in så att du kan öppna aktuell bild i valfritt redigeringsprogram. Så har jag det, så om det är en bild jag vill öppna upp i Lr, kan jag klicka på öppna så öppnas Lr:s importruta och jag kan importera den bilden för att börja redigera med en gång (innan jag gått igenom samtliga bilder, tex).

Därtill finns det en mängd andra användbara funktioner som kan aktiveras genom snabbkommando. Programmet är inte dyrt (kanske 200 :-) och det kommer kostnadsfria uppdateringar mellan varven. Problemet (för dig ?) kan måhända vara att det bara pratar engelska.  

Oaktat vilket så rekommenderar jag detta program med varm hand 👍.

Det låter intressant..... 👍

Som du säger så kan språket ställa till en del ibland. Men jag antar att det finns guider på Youtube som visar förfarandet och därmed kan förhoppningsvis även jag lära mig en del om programmet🙂