Jump to content

En sväng med makrot monterat.

Recommended Posts

Gick en sväng med makrogluggen i eftermiddag. Vid datorn kan jag bara konstatera att jag är grymt besviken. Jäklar med kromatisk abberation den skapar vid höga kontraster. Inte ens Nikons egna program lyckades ta bort det. Finner inga ord över besvikelsen.

Detta har jag inte noterat tidigare. Har knappt använt den med 850:an och jag orkar inte efterforska när den satt på 810:an vilket för övrigt nog inte var så ofta det heller.

Har kastat flertalet bilder då det lyser grönt och lila i olika nyanser i dom kontrastrika områdena. Hmmm....vad ska man göra nu? Antagligen inte ett skit antar jag :D

Det är dock sant att jag är grymt besviken.

1.

_8500044.jpg

2.

_8500059.jpg

3.

_8500074.jpg

4.

_8500092.jpg

5.

_8500114.jpg

6.

_8500144.jpg

7. Lövansiktet.....

_8500154.jpg

8.

_8500182.jpg

Det var mycket märkligt. Jag har aldrig haft problem med CA vare sig på D4 eller D850. Ok jag har väl inte haft den överdrivet mycket på D850 men de ggr. jag använt den såg jag ingen CA.

1 timme sedan, Rolf sade:

Det var mycket märkligt. Jag har aldrig haft problem med CA vare sig på D4 eller D850. Ok jag har väl inte haft den överdrivet mycket på D850 men de ggr. jag använt den såg jag ingen CA.

Ja, jag ska se om jag kan visa en bild efter helgen då jag inte hinner dom närmsta dagarna. Men det är bara i kontrastrika områden där bakgrunden är mer eller mindre åt det vita hållet. Den är i vart fall väldigt ljus.

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Först så blir jag glad att du kom ut med makrot :)

I Lr kan man ta bort CA i bästa fall. Men det förstår jag som att du redan har testat i Nikons egna program.

Kan du inte visa hur illa det är?

Det kan man nog i dom flesta råkonverterare men varken C1 eller WievNX eller vad Nikon nu kallar sina program tar bort det.

Jo, bilder kommer i nästa vecka då schemat är fullbelagt över helgen.

9 timmar sedan, Cope sade:

Det kan man nog i dom flesta råkonverterare men varken C1 eller WievNX eller vad Nikon nu kallar sina program tar bort det.

Jo, bilder kommer i nästa vecka då schemat är fullbelagt över helgen.

Jo så är det väl annars vore det inget bra program. :)

Har ju också problem när det blir starka kontraster men det är ju ett Sigma och inget original då.

Ser fram emot att se dom!

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Jo så är det väl annars vore det inget bra program. :)

Har ju också problem när det blir starka kontraster men det är ju ett Sigma och inget original då.

Ser fram emot att se dom!

Det är ju ett rätt vanligt problem egentligen. Men nu tyckte jag att det lite för mkt framförallt då jag inte får bort allt.

Här är två bilder. Har ringat in iaf en del av dom problematiska områdena.

Och här har programmen tvättat bort vad dom kan av problemet.

zooma in till iaf 100%

_8500027.jpg

_8500182.jpg

_8500027 1.jpg

8 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Jobbigt, men jag tycker det här såg ju rätt bra ut ändå, hade nog inte reagerat om du inte nämnt det... Gillar den blå bakgrunden i bild 6! 

I övrigt en trevlig höstserie!

Önskar att inte jag heller hade reagerat 😀

Tack... Det inte ofta makrot sitter på kameran 🙂

7 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Jag hade nog heller inte reagerat på detta. Har väl aldrig upptäckt en CA själv utan någon har alltid påtalat det för mig.

Vad glad för det😀

4 timmar sedan, Rolf sade:

Första bilden ser jag ingen CA. Andra bilden lite uppe till höger där du ritat. Tredje bilden är det ju ganska tydligt. Kanske är min syn som gör att jag inte ser det i första bilden... :confused0006:

Första och sista bilden är samma bild fast den sista är croppad. Zoomar du in i första bilden bör du nog se det där också 🙂

Skumt.... Undras om det kan vara nåt med mitt ex? 

Det låter lite långsökt men möjligheten finns kanske? 

Missminner jag mig inte så har nog dxo mätningarna påvisat att det finns CA. Jag minns dock inte riktigt på vilken nivå det var.