Jump to content
Cope

En tråd innehållande CNX2 snack!!

Recommended Posts

Om man vill ljusa upp en del av en bild, hur tusan gör man då?? Jag har sett det någonstans men minns inte :)Tar ett exempel. Jag har fotat lilltjejen och ögonen har hamnat lite i skugga som jag vill lätta upp lite grann. Därmed vill jag ha en kontrollpunkt med inriktning på ljushet så att det bara lättar upp runt just ögonen. Hur fasen var det man gjorde det??

Angående CNX, ska man först och främst se det som ett bildförbättringsprogram och INTE som ett manipuleringsprogram?Om man ska förändra färger mm och ljuga om hur verkligheten såg ut så kanske PS lämpar sig bättre, är det ungefär den uppfattningen du har?

CNX är ett program att framkalla sin .nef filer i, mer avancerad manipulering gör man lämpligen i annat program. Förändring av färger Om PS lämpar sig bättre beror på hur avancerad du vill vara. CNX är oerhört bra på att redigera/byta/lägga till färger.

Jag har några bilder som jag tror gör sig bra i s/v. Finns det någon hemlis för att spaka dom till ett bättre resultat eller ska man vara nöjd med att bara välja konvertera till monokrom och vara nöjd med resultatet?

Du behöver absolut inte nöja dig med att bara konvertera rakt av i CNX. I stort sett samma justeringsmöjligheter efter konverteringen som före. Bara att spaka på med andra ord.

Okej!!men om jag konverterar till s/v och sedan pillar med expneringskomp, kontrast mm under snabbfix så återgår bilden till färg.

1. Är det så att spakarna under snabbfix ska undvikas vid s/v konvertering?

2. Ska man hålla sig till det nya fönstret som kommer upp som heter "justera" svartvit konvertering?

Om du tycker något behöver fixas till innan konverteringen så använd spakarna under Snabbfix, annars undviker du dom för i stort sett allt utom exponeringen kommer du åt på annat håll i programmet.

Nej det går inte. Bildfilen är vad den är och du får minska den på olika sätt om du vill ha en lättare fil, 8 bitars färgdjup tex. brukar göra rätt gott för filstorleken, testa också med komprimering.

Jag har en liten fundering. När jag började fota i råformat så redigerade jag varje bild var för sig. När redigeringen var färdig så sparade jag in den informationen i råfilen igen. Vilket innebar att jag kunde växla mellan original och senast sparad när jag öppnade filen nästa gång.

I ovan nämda fall så fick jag en liten markering på filen som talade om att den var redigerad. (Markeringen ser ut som en penna)

Nu har jag börjat batchköra mina filer men det innebär att jag inte längre kan spara redigeringen så att jag har två versioner att välja mellan när jag sedan öppnar upp min råfil igen. Jag får heller ingen markering på råfilen som säger att den är redigerad.

Jag skulle gärna vilja spara även min redigering så jag inte behöver göra om allt arbete om jag öppnar råfilen igen. Går det att göra på något sätt?

Hoppas ni förstår vad jag menar, det är inte alltid lätt att förklara i text.

Där går även jag bet. Jag redigerar alltid mina bilder en och en och sparar till TIF när redigeringen är klar. Sparar aldrig några ändringar till NEF'en

Där går även jag bet. Jag redigerar alltid mina bilder en och en och sparar till TIF när redigeringen är klar. Sparar aldrig några ändringar till NEF'en
Går det ens att spara om en .nef?EDIT:En .xmp fil skapas med de förändringar man gjort, men själva .nef förblir väl alltid orörd?

Idag provade jag kurvan istället för att dra i reglagen för tex exponeringskompensation och följande spakar där efter. Iofs så drog jag lite i kontrast och mättnad annars var det kurvan jag justerade. Därefter är den uppskärpt till 31%.

Min fråga lyder....Är det bättre att dra i kurvan eller ska man hålla sig till reglagen, hur gör ni andra?Om, det är bättre att dra i kurvan, vilka reglage ska man då hoppa över att dra i?

Finns det något annorlunda sätt så låt mig gärna veta.

Här kommer bilden på min första kurvdragning i CNX.

DSC_4069.jpg

vad som är bättre eller sämre är nog upp tii var och en att avgöra. Du har fått till en bra bild med härlig skärpa på ögonen.Personligen drar jag i spakarna för det är oftast enklare än att feppla med kurvverktyget, däremot kan det i bland bli en lite S kurva i ps om jag tycker jag vill ha lite mer tryck i bilden.

Tack, det var roligt att höra :)Okej, jag fick för mig att det kanske underlättade med kurvdragning men jag kanske också ska hålla mig till spakarna. Det var en liten S-kurva jag gjorde i bilden ovan, fast i CNX.Men känner du till vilka spakar kurvdragningen ersätter, är det typ exponeringskompensation, kontrast, skuggor och högdagrar?

Okej, och då bör det innebära att jag ska hålla fingrarna borta ifrån ALLA spakarna när jag drar i kurvan.Jag måste nog säga att jag gillade kurvan (som det känns nu) för resultatet visade sig så väldigt snabbt.

Det kändes som att man liksom drog allt med sig i samma dragning.

Jag ska nog prova lite till med kurvan innan jag bestämmer mig för vilket sätt jag trivs bäst med.

Det tycker jag att du ska göra, så jag kan rådfråga dig när det blir problem.

Förresten, jag glömde ju tala om att det var kurvan under "nytt steg" "ljushet" "nivåer och kurvor" som jag drog i.

Det är väl inte det samma som att dra i den kurvan för själva exponeringen?

Bra, då har jag grepp på det också. För mig kunde lika gärna varit kurvor för olika ändamål.

Men om du tar upp kurvan under meny´n så finns där 9st små fyrkanter att trycka på, bla pipetter eller vad det är.

Har du pillat på dom någon gång och är dom användbara tror du?

Dom är säkert jätteanvändbara men jag har inte provat dom. Finns otroligt mycket i och med CNX jag aldrig ens varit i kontakt med. Tyvärr.