Jump to content
Cope

En tråd innehållande CNX2 snack!!

Recommended Posts

Jag har dragit lite i båda mättnadsspakarna när jag redigerade idrottsbilden. Ska man föredra en av spakarna eller är dom lika viktiga båda två?Eller är det vad vad vill åstadkomma med bilden som avgör vilken man ska dra i. Finns det en enkel mall isf för vilken sorts bilder man ska ha till repspektive mättnadsspak?

Jag tar mig friheten att ladda upp den bild du mailade mig. Detta är version tre, alltså inte någon av dom jag mailat tillbaka till dig.Bilden är endast redigerad i CNX2.Vad jag gjort är att först sätta vitbalansen med pipetten på det vita fältet i basket målet, sedan drog jag på lite kontrast och minskade exponeringen en aning. Därefter blev det mättnad/värme där först värmen justerades ytterligare mot lite kallare (blått) och sedan drog jag ner mättnaden pyttepyttelite.

post-64-1344645774247_thumb.jpg

Jag har dragit lite i båda mättnadsspakarna när jag redigerade idrottsbilden. Ska man föredra en av spakarna eller är dom lika viktiga båda två?Eller är det vad vad vill åstadkomma med bilden som avgör vilken man ska dra i. Finns det en enkel mall isf för vilken sorts bilder man ska ha till repspektive mättnadsspak?
Det kvittar vilken av mättnadsspakarna du drar i, dom gör samma sak. Bara det att den ena sitter tillsammans med andra reglage under snabbredigering för just vara tillgänglig vid snabbredigering.

Snyggt :)Ser att vi nog har gjort någorlunda samma justeringar. Fattar dock inte vad pipetten med WB är för nåt :)Min sista bild ligger på andra stället....
Pipetten får du fram när du klickar på "Ange färgtemperatur" Under Vitbalans. Välj "Välj gråpunkt" välj sedan en enda punkt eller från markeringsram, här valde jag markeringsram. Tryck sedan på Starta och sätt ramen på en plats du vet är helt vit.

Det blev ingen pipett denna gången tror jag. Jag håller på att redigera alla bilder samtidigt nu. Vet inte om det funkar men jag håller tummarna.

Följer den oskarpa masken med i redigeringen när man gör en gruppredigering?

Eller hur var det, skulle den läggas på när jag har konverterat till JPG eller är det strax innan jag konverterar?

Om man har ett helt gäng med NEF filer som ska konverteras till JPG, kan man då bara markera dom filerna man vill konvertera och köra en grupp konvertering, eller måste man skilja filerna som ska konverteras till en egen mapp och konvertera hela mappen?

Det var enkelt. Man höll bara nere shift och markerade alla bilderna i granskaren man ville konvertera till JPG. Därefter valde man spara som och då fick man välja var filerna skulle sparas samt i vilket format.

Jag såg i en gammal tråd att man kunde få in sitt namn i tex exif filen med hjälp av CNX. Är det en svår manöver och är det en inställning som ligger kvar och fyller i mitt namn automatiskt?

Det kan du ställa in i kameran och ligger kvar tills du ändrar det. Finns under upphovsrätt eller vad det kan heta. Du kan också lägga till det i efterhand i tex. CNX men det är enklare i kameran.

Ni som använder CNX!!

Använder ni kontrollpunkterna, svart, vit och neutral ofta?

Finns det något bra exempel då man absolut ska använda sig av någon av de tre kontrollpunkterna?

Svart och vit kontrollpunkt använder jag till ca. 90% av mina bilder. Det fungerar så att du bockar i "Dubbel tröskel" nere vid histogrammet och sedan drar den högra "pilen" inåt tills något i den nu gråa bilden blir vitt, där sätter du vitpunkten.Dra nu den vänstra "pilen" inåt tills det kommer fram något svart och sätt svartpunkten där. Bocka ur rutan "Dubbel tröskel" och halva redigeringsjobbet är klart efter bara ett par musklick.

Tack, detta måste jag prova vid nästa framkallning. Var det ungeför så det gick till när du bla plockade bort gulsticket i en bild som jag hade tagit i en gympasal? Jag har för mig att du satte någon kontrollpunkt på en basketkorg....

Haha, nu var man fel på det igen. Det var videon som jag länkar till som låg till grund med min fråga angående svart, vit och neutralpunkerna.

Om du kollar på denna filmsnutt, är det samma resultat ni söker fast med lite olika förfarande? (Då menar jag bara jobbet med kontrollpunkterna svart och vit)http://arleklint.wordpress.com/2009/01/01/demo-av-capture-nx2/

Vad gör jag för fel. När jag har tagit bort röda ögon och fortsätter redigera bilden med tex exponeringskompensation så kommer dom röda ögonen tillbaka. Jag blir inte klok på vad jag gör för fel?

prova och gör grundredigeringen först. Kontrast, exponering,mm. Sedan tar du röda ögon, mm så skall du se att det går bra. CNX är lite kinkigt med att man tar saker och ting i rätt ordning.

Tack, det ska jag göra. Sitter och redigerar och konverterar Lucia bilderna nu. Det är några stycken som ska ordnas :)Kan man på något sätt få CNX att förstå att jag tex vill behålla kontrollpunkten för röda ögon så jag slipper klicka på ikonen för varje öga som ska redigeras?Jag har många röda ögon då jag fotade med blixt....

Nu förklarade jag nog inte riktigt bra. Jag menar så här:)Om jag har tex 10st röda ögon i samma bild, kan jag då behålla kontrollpunkten för just röda ögon tills jag har markerat alla 10?Som det är nu måste jag välja kontrollpunkten för varje öga trots att jag jobbar med samma bild. Typ så här går det till, trycka ikon kontrollpunkt och sätt på ett öga, trycka ikon för kontrollpunkt och sätt på ett öga osv.

Eller så sätter du en kontrollpunkt, gör justeringarna och högerklickar på den och väljer kopiera. Dra den till nästa öga så får du samma justeringar på båda ögonen.Eller så sätter du två kontrollpunkter och kopplar ihop dom som i filmen.