Jump to content
Cope

En tråd innehållande CNX2 snack!!

Recommended Posts

Okej, jag får försöka kolla upp vad dom kan användas till. Som du säger, det finns hur mycket som helst. På både gott och ont. Ett problem för mig kan vara att vissa saker finns på olika ställe men gör samma sak.

Jag har svårt för att fatta NÄR det är på det viset.

Spiken på huvudet, jag har inte hört någon som har sagt att det är lätt :)Men jag måste trots det säga att jag ändå tycker om det på något märkligt sätt. För har man bara fattat så går det ganska bra trots allt.

Jag vet inte om denna kan vara av intresse men jag postar den om ifall att :)Här pillar han på några av dom knapparna jag undrade över förut.Dessutom på svenska så även jag fattar vad dom säger.

Jag har precis börjat med att kryssa i rutan för tröskelvärde och sätta svart och vit kontrollpunkt när jag redigerar mina bilder. Innebär det att kontrast och även färgmättnaden ökar?Jag upplevde det som så iaf.

Men kom ihåg att jag har grava och svåra problem med ögonen.

Jag redigerade min himmel enligt följande video. Jag har kollat på flera av hans tips och tycker att han visar på ett bra sätt.Nu är kanske inte min bild optimal då det saknas moln men jag ville bara visa hur enkelt det var att göra om den. Ni kanske redan känner till detta knep men jag förmedlar det ändå.

Originalbild.

DSC_4807original.jpg

Fixad med blending mode enligt instruktion.

DSC_4807.jpg

Och här är länken.

http://www.youtube.com/watch?v=-OgpcO2vO-I&feature=channel&list=UL

Hehe, det kan nästan inte jag heller. Men jag gör allt för att lära mig.

Tack för din feedback, den behövs allt som oftast så jag vet om jag är rätt på det.

Jag tycker du fått till det väldigt bra Cope. Det enda du behöver förbättra lite är tron på dig själv när det gäller bildredigering. Du kan din sak, inte tu tal om annat. Sedan finns det givetvis alltid mer att att lära men det är nog inga problem för du är nyfiken och provar och testar. Du har utvecklats med raketfart på den tid jag känt dig, bara att gratulera!

:blush: :blush: Tack Rolf. När vi kommer till att tro på sig själv så har jag ofta svårt med det. Speciellt när erfarenheten är liten och omgivningen är långt bättre än mig.

Men jag är inte sämre än att jag ska ta tag i problemet.

Tack som f-n för dina värmande rader. Dom var glädjande att höra.

Jag håller med Rolf här också, du har lärt dig fort, och en bra egenskap du har (det finns säkert många fler) är att du är envis och har gett dig sjutton på att lära dig för att du vill kunna. Sånt gillar jag!

Du bjuder också på dina erfarenheter och är inte rädd att posta dina bilder vare sig dom är lyckade eller mindre lyckade för att vi ska få ta del av dina framsteg. Detta gillar jag också.

Som Mona skriver så bjuder du frikostigt på både dina framgångar och motgångar vad gäller redigering och fotografering. Detta är ovärderligt för ett forum då det kommer alla till gagn.

Samma sak med de i bland långa diskussioner kring något steg, diskussioner som bara går djupare och djupare också guld värt för andra som har liknande frågeställning. Det är prixist så ett bra forum skall verka och fungera. Fortsätt så Cope så blir du snart utsedd till Xponerats officiella maskot och får resa i ytterfacket på kameraväskan till den kommande forumträffen!

Du har prickat in mig exakt på pricken. Jag är envis som få när jag väl har bestämmt mig för att lära mig något. Posta dåliga bilder måste man göra om man befinner sig i min position. Annars kan man ju inte få hjälp att utvecklas.

Och det är verkligen både roligt och stärkande för självförtroendet att ni tycker det går framåt i utvecklingen. Och nu är det min tur....En väldigt stor del till min kunskap inom detta område är att Rolf undrade om jag ville regga mig här. Här jag  fått och får fortfarande väldigt bra hjälp både vad det gäller själva fototekniken och bildredigeringen. Den är ovärderlig ska ni veta. Ni har lagt ner väldigt mkt jobb på mig och det är jag väldigt tacksam över.

Ibland är det ju svårt att fatta men då fortsätter ni förklara tills poletten trillar ner, både med text och bild vid behov.

Jag kan sammanfatta det såhär, det är till stor del er förtjänst att jag befinner mig där jag gör just nu.

Ni ska alla ha stort tack för det.....

Vad bra, då kan mitt ibland långa tjat vara nyttigt för andra. Jag gillar att diskutera på djupet för att jag ska få full förståelse. Den som vet mest när han dör vinner. Att bli maskot och därmed få chansen att resa i ytterfacket ser jag fram emot :)

När man bockar i dubbel tröskel så drar man ju i histogrammet för att få fram det svarta och det vita för att där sätta kontrollpunkter. På en del bilder kommer både svart och vitt fram utan att man har dragit i histogrammet. Ska man ändå dra lite i histogrammet för att förstärka effekten?Min tanke är att det gör ingen skillnad om jag sätter mina svarta och vita kontrollpunkter i redan synliga svart/vita fält om jag inte har dragit i histogrammet. Men där kanske jag har fel?

Nej finns det redan svarta och vita fält behöver du inte dra i histogramet, doch kan det ändå behövas eftersom om du tex. sätter vitpunkten så försvinner det svarta fältet i bland och behöver "Knixas till."Sedan kan man precis som du säger dra lite i spakarna i alla fall för att förstäka effekten, min erfarenhet är dock att oavsett om det redan finns vita och svarta fält, eller du måste ta fram dom med spakdragning så blir bäst resultat om du sätter vit/svart punkterna i de fält som först dyker upp.

Kanon, jag hänger med i snacket. För övrigt nu sedan jag började med dessa kontrollpunkter så är det i princip bara lite färgmättnad och skärpa jag lägger på. Jag har för övrigt börjat använda färgboostern under fliken "nytt steg".

Där kan man bocka i att hudtoner inte ska ändras om det finns människor med i bilden.

Om man ställer in i kameran att den ska varna för utfrätta högdagrar och sedan öppnar bilden i ACR så finns det där en spak att dra i för att återställa högdagrarna så gott det går. Jag minns inte vad reglaget heter då jag bara har läst om det i någon tidning.

Nu till frågan. Vilken är CNX2 motsvarande spak? Är det den som heter högdagrar och ligger tillsammans med spakarna exponeringskompensation, kontrast, skugga, mättnad?

Jag har tyvärr inte programmet framför mig nu och minnet sviktar :)

Den finns där, kommer inte heller i håg vad den heter men det blir ingen märkbar förbättring om det är helt utfrätt, finns ingen information från början så går det inte heller att ta fram någon.

Så, nu är uppdateringen av både CNX2 och VNX gjorda.

Ni som har koll på brusreducering osv, vill ni ge ett utlåtande om vad ni tycker om den nya tekniken i CNX2?

För egen del så har jag väldigt dålig kunskap om brusreducering.

Jag gjorde ett litet test med den nya brusfixaren. Nu har jag i princio noll i erfarenhet men så här blev det. Jag får nog säga att jag tycker det blev rätt bra trots allt.

På denna bild valde jag då förbättra 2012. Jag drog intensitetsspaken till 47, skärpespaken under var redan inställd på 50 så den rörde jag aldrig.

DSC_9830.jpg

Denna bilden är inte brusreducerad.

DSC_9830utan_reducering.jpg

Tyvärr var mr glömsk igång idag igen. Glömde gårdagens skyhöga ISO ännu en gång. Dock så kom det ju väl till pass nu :)

Det blev väldigt bra, dock behöver den tvättade bilden lite mer uppskärpning än den otvättade och det kan vara lite knivigt att få rätt. Men som med allt annat, övning ger färdighet.

Nu använder jag inte den inbyggda brustvättaren i CNX 2 utan jag använder som du redan vet Imagenomic noiseware som plugg till PS. Men oavsett så tycker jag ditt resultat är mycket bra.