Jump to content
Cope

En tråd innehållande CNX2 snack!!

Recommended Posts

Det känns som en tråd för CNX kan vara på sin plats så jag inte smittar ner hela forumet med frågor :)Ikväll hämtade jag ut mitt CNX2 + ett twix.

Sitter nu och trevar runt i programmet och försöker sätta mig in i hur det funkar.

En sak som verkar saknas om man jämför med VNX är att spaken för skärpan inte finns ute i högra sidan där dom andra spakarna finns, tex exponeringskomp, högdagrar mm. Synd, den hade jag gärna haft där. Det hade varit tryggt. Just nu vet jag inte var man spakar skärpan och jag letar febrilt.

Skärpespaken finns till höger den också fast lite längre ner, expandera alla undermenyer så hittar du både skärpa och brusreducering, mm.

Tack, där låg den ju. I min värld kanske den inte borde ligga under kamerainställningar.

Jag saknar också WB för skugga och moln men det ska kanske inte finnas i detta program?

Jo, WB hittade jag men inställningen moln och skugga finns inte ibland valen som kommer upp. Men det är kanske inget man behöver sakna??

Kolla filmsnuttarna härÄven på Nikons webbsida finns instruktionsfilmer, mm för CNX2. Det är helt omöjligt för mig att i detalj förklara i forumet hur man använder programmet.

Nä, det går ju så klart inte.

Nu fattade jag vad kontrollpunkterna var för något. Du menar med andra ord att du inte ändrar WB utan lägger krutet på kontrollpunkterna istället??

Hmm, du hade rätt angående programmet. Det är fruktansvärt rörigt. Jag tyckte det var nog så jobbigt i VNX men detta tar priset, alla gånger :)Jag provade nyss oskarp mask i CNX, använder du dig av det i CNX eller du tar allt sådant i PS?

Något som jag tycker är konstigt om man jämför med VNX så är det att i VNX stod alla spakarna i läge noll.

Här i CNX så är tex skärpespaken uppe på skärpa runt steg 6 till 7 utan att jag har dragit i spakarna...Pillar för fullt med sparar inget utan försöker bara lista ut vad som händer. Ibland händer det inte så mkt med reultatet men det kanske är normalt.

Kan du ge en hint om vilka funktioner som är mest användbara?

Har pillat lite med en gammal bild som har visats tidigare. Redigerade i CNX denna gången. Fixade även uppskärpningen i CNX i form av en oskarp mask. Jag såg dock inte någon skillnad :)

Originalbild!

DSC_1577original.jpg

Redigerad bild!

DSC_1577.jpg

Det där blev riktigt bra hörrö! När du lägger på skärpa skall du alltid visa bilden i 100% så ser du att du får lagom med skärpa.

Det var verkligen roligt att höra, blit såå glad när jag lyckas få till det. Jag försöker verkligen göra allt för att lära mig denna lilla hemlighet om redigering.

Ditt tips om att visa bilden i 100% är noterad.

Idag hade jag ett 50 tal nya bilder som skulle genomgå samma behandling i CNX. Jag försökte göra en grupp justering men lyckades inte tillverka själva redigeringsfilen som skulle redigera alla bilderna i ett svep.Är det svårt att tillverka en sådan fil och spara den för gällande projekt?

Efter du gjort dina justeringar på en bild högerklickar du i fältet till höger så får du upp en meny där du kan välja att spara justeringar.

Tack, det kommer bespara mig massor av tid ibland. Nu redigerade jag alla en och en :)Skulle ändra WB och färgen lite grann, alla till samma resultat.

Så, jag redigerade en bild som jag ville ha den och sedan gjorde jag som du sa och högerklickade i högra fältet och valde "spara justeringar". I den rutan som kom upp så bockade jag i alla rutor på innan jag sparade filen. Var det rätt att alla rutor skulle bockas i?

Hmm, det fanns en del som redan var ibockade och nu misstänker jag att det var dom redigeringarna som jag hade gjort som fick den bocken. Jag får titta på det igen.

Har jag fattat rätt om jag säger såhär???

Mättnadsspaken strax under histogramet och mättnadsspaken under "Mättnad/värme" är INTE riktigt samma sak?

Jag fick en sådan känsla iaf men kan som vanligt ha fel.

Inte riktigt samma, båda reglerar bildens totala färgmättnad men spaken under "Mättnad/värme är "kraftigare" Drar du den i botten blir bilden svartvit medans bilden bara blir väldigt blek om du drar spaken under snabbfix till noll.Under mättnad/värme har du också reglaget för att reglera tonen i bilden mot varmare eller kallare, förväxla inte de två spakarnas funktion.