Jump to content

Dx läge i livewiew

Recommended Posts

Ligger på hotell i Götet och håller på att bli galen. 

I LW läge så ändras beskäringen till DX och jag kan inte komma på var jag ska ställa in FX även där. 

Har googlat och letat i menyerna men kan inte komma på det ej heller hitta någon lösning online. 

Det finns en dx ikon i LW läget men det händer inget när man trycker på den... 

Någon här som sitter på en lösning? 

Precis... Så är det. Tar jag en bild i lv läge så blir bilden beskuren. 

FX beskärning i sökaren och dx beskärning med lv. 

Håller på att bli tokig. 

Har ju fått en dx ikon i lv läge och den finns även i menyn i lv läget men den går som sagt inte ändra. 

Vet ej på rak arm men trycker du i-knappen eller info-knappen när du är i lv-läge så får du nog upp scrollmenyn jag pratar om. 

Om du trycker i knappen så har du en meny som heter välj bildområde, där kan du ställa vilket format du vill ha på bilden. Men det har du ju provat. Låter som det är något som hängt sig i kameran, testat ta ut batteriet i 10 minuter?
Som sista utväg är en fabriksåterställning ett alternativ.

Precis.... Där överst finns dx läge men det går inte trycka på den så att den ändras till FX. 

Ska prova ta ur batteriet i 10 min. 

Vill helst inte fabriksåterställa den. Har fått för mig att alla inställningar inte går att säkerhetskopiera eller har jag fel för mig? 

Kan du skifta mellan dx och FX i lv menyn? 

15 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Om du trycker på i för info så får jag fram en meny som man kan rulla neråt i och där kan jag välja mellan Dx o FX...

Jag får fram menyn bildvalsläget är "släckt" och kan inte ändras.

36 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Du har inte råkat ställa den på video läge? :) Det lyckades jag med en gång missa.

Nä, den står i kameraläge men byter jag till film så ändras läget från dx till FX men växlar till DX igen när jag går över i kameraläge. 

Får nog ringa Nikon på måndag känns det som🙂

29 minuter sedan, Rolf sade:

Det var märkligt, men kolla Toddes tips!

Ja, det är märkligt. Jag fattar ingenting så det är precis som vanligt😀

I filmläget går det att ändra mellan dx och FX i rullningsmenyn så där funkar det som det ska. 

Men byter jag till kameraläge så försvinner valmöjligheten att välja FX..... Jag måste ha råkat göra någonting någonstans av misstag.... 

1 minute ago, Cope said:

I filmläget går det att ändra mellan dx och FX i rullningsmenyn så där funkar det som det ska. 

Men byter jag till kameraläge så försvinner valmöjligheten att välja FX..... Jag måste ha råkat göra någonting någonstans av misstag.... 

Prova gå in i "Fotograferingsmeny" "Bildområde" och kolla där om du kan ändra till FX

Ringde supporten idag och han hade aldrig hört talas om detta problemet och ville att jag skulle skicka in den på service.

Efter lite diskuterande så kom vi fram till att fabriksåterställa den vilket jag gjorde. Felet försvann som en avlöning :)

Har nu återfört mina kopierade inställningar och den funkar fortfarande som den ska. Tyvärr missade supporten att upplysa om att min AF finjustering inte följer med vid kopieringen av inställningarna så dom måste jag kalibrera om:y1: Har tidigare lagt ner hela min själ i dom och har haft ett riktigt helvete innan jag blev nöjd så det känns lite tungt nu.

Och det är bara några veckor sedan som jag städade i min låda och slängde alla kalibreringsuppgifter jag hade gjort noteringar om. Hade jag haft dom så hade det bara varit att mata in dom igen :(

Men men, nu vet jag tills nästa gång.

12 minuter sedan, Cope sade:

Ringde supporten idag och han hade aldrig hört talas om detta problemet och ville att jag skulle skicka in den på service.

Efter lite diskuterande så kom vi fram till att fabriksåterställa den vilket jag gjorde. Felet försvann som en avlöning :)

Har nu återfört mina kopierade inställningar och den funkar fortfarande som den ska. Tyvärr missade supporten att upplysa om att min AF finjustering inte följer med vid kopieringen av inställningarna så dom måste jag kalibrera om:y1: Har tidigare lagt ner hela min själ i dom och har haft ett riktigt helvete innan jag blev nöjd så det känns lite tungt nu.

Och det är bara några veckor sedan som jag städade i min låda och slängde alla kalibreringsuppgifter jag hade gjort noteringar om. Hade jag haft dom så hade det bara varit att mata in dom igen :(

Men men, nu vet jag tills nästa gång.

Det finns fan alltid någon som har det värre än man själv, fast jag har aldrig riktigt njutit av det. Lider med dig Conny!

Hoppas han framförde detta till dom som programmerar mjukvaran så dom tittar på det.

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Det finns fan alltid någon som har det värre än man själv, fast jag har aldrig riktigt njutit av det. Lider med dig Conny!

Hoppas han framförde detta till dom som programmerar mjukvaran så dom tittar på det.

Haha, det är kanske så :)

Tack men jag ska nog överleva detta också....tror jag :)

Ja, vi får hoppas det. Fast vi vet ju inte vad som har hänt. Nåt måste ha hakat upp sig i mjukvaran tycker jag det känns som iaf.

Fast det finns ju inget ont som inte har nåt gott med sig. När jag beklagade mig för sambon upplyste jag henne om att det finns ett spegelfritt system också som kommer ta över till slut och där slipper man dessa problemen.

Sa att jag inte ville köp den nuvarande första versionen men att kommande modeller kan vara intressanta. Så nu vet hon vad som kan hända när Nikon släpper sin andra generation spegellösa hus :)

35 minuter sedan, Rolf sade:

Glädjande att du fick ordning på det. Tråkigt att du tappade dina AF inställningar.

Ja, det var skönt att slippa skicka in den. Undras bara hur det kunde bli så:confused0006:

Ja, det var lite surt med gluggarna men jag kom på att Tamrongluggarna slipper jag pilla med då jag har kalibrerat dom i sin docka :)

Är inne på den tredje Nikongluggen nu. Sen är det bara resten kvar :D

1 timme sedan, Cope sade:

Ja, det var skönt att slippa skicka in den. Undras bara hur det kunde bli så:confused0006:

Ja, det var lite surt med gluggarna men jag kom på att Tamrongluggarna slipper jag pilla med då jag har kalibrerat dom i sin docka :)

Är inne på den tredje Nikongluggen nu. Sen är det bara resten kvar :D

Så när man sparar sina inställningar så kommer inte glugg-kalibreringen med?!

5 timmar sedan, Rolf sade:

Glöm inte skriva ner och spara inställningarna!

Nä, nu ska inställningarna vara noterade på papper :)

4 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Så när man sparar sina inställningar så kommer inte glugg-kalibreringen med?!

Korrekt....Det gör dom INTE.....

Kameran jävlas dock igen och gör samma sak. Det blir till att skicka in skitet till Nikon för service.

Har också noterat att om jag befinner mig i M-läge och där även i bulb och trycker på lv knappen så ändras slutartiden till 1/30s.

Det kan den inte ha gjort innan då jag var och varannan dag befinner mig i det läget så det borde jag har märkt.

Men för säkerhets skull, skulle ni vilja testa?