Jump to content
Sign in to follow this  
Mona

Panorama

Recommended Posts

Nyligen skulle jag ge mig på ett göra ett landskapspanorama, men plötsligt visste jag inte vilka inställningar som är bäst. Ska man använda samma manuella inställningar till alla bilder (tid och bländare) och manuell fokus, eller kan man använda autofokus? Jag har ännu inte hunnit gå igenom mina semesterbilder, men det jag märkte på bilderna när jag såg dem i displayen vara att en del blev lite mörkare åt ena hållet i panoreringen. Jag använde AF och samma bländare till alla bilder, men tiden var säkert olika då jag hade kameran på bländarprioritet.

OK låt mig tänka efter hur jag gör det. Jag kör manuellt på ISO, vitbalans, bländare, slutare och fokus. Det är helt naturligt att du får mörkare och ljusare delar i bilden. Titta dig runt omkring så ser du att det ser så ut i verkliga livet. Sedan är det också bra att använda så normal brännvid som möjligt. Ungefär 35mm.Vad använder du för program för att sy ihop bilderna?Titta på ljuset i det här panoramat. Speciellt det blå i himmlen.4732969648_7750a2c945_b.jpg

Oj, jag såg inte att du svarat för här visas ingen röd "nytt inlägg" text.Jag har inte sytt ihop bilderna än, så jag vet ärligt inte hur de blir. Men när jag tog dem och stod inför valet av inställningar blev jag osäker och tänkte att jag måste fråga någon som vet. Jag ska snarast leta upp dem och se på dem. Det finns en funktion i Elements 8 som jag tänkte använda. Vad använder du?Snyggt panorama du gjort.

Tackar. Tyvär blir inte panoramabilderna så bra på Flickr eftersom det är max 1054px brett. Jag använder Hugin som är ett gratis program. Som alla freeware så är det kanske lite krångligt att komma igång med men det fungerar väldigt bra och det kostar gratis. HuginDet skall bli kul att se några av dina panoramabilder.

Tyvärr har jag bara gjort ett panorama, och jag hoppas det blir hyffsat så det tål att visas upp. Jag började igår att föra över semesterbilderna till min stationära dator, men det tar en evig tid :( Ha tålamod ;) Hur funkar det att ladda upp ditt panorama här då, direkt till ditt album?

Tyvärr har jag bara gjort ett panorama, och jag hoppas det blir hyffsat så det tål att visas upp. Jag började igår att föra över semesterbilderna till min stationära dator, men det tar en evig tid :( Ha tålamod ;) Hur funkar det att ladda upp ditt panorama här då, direkt till ditt album?
Vi skall hålla oss under 300kb och max 800px och det fungerar inte. Om jag behåller storleken och går ner till 300kb så ser bilden inte bra ut. Jag skall se om det fungerar bättre på photobucket.Jag ser fram mot ditt första panorama.

"Jag ser fram mot ditt första panorama."Hade jag varit du hade jag inte väntat mig för mycket ;) Lite OT, men hur funkar det att lägga in film här då, vet du det? Jag gjorde en liten filmsnutt på igelkottarna men den blev ju 130MB stor. Jag är inte bra på det här med film :unsure:

"Jag ser fram mot ditt första panorama."Hade jag varit du hade jag inte väntat mig för mycket ;) Lite OT, men hur funkar det att lägga in film här då, vet du det? Jag gjorde en liten filmsnutt på igelkottarna men den blev ju 130MB stor. Jag är inte bra på det här med film :unsure:
Jag vet inte vad Rolf tillåter. Jag skulle tippa på att dom vill hålla ner storleken så att inte serven blir full.

Lägg helst inte in en jättebild eller film på 130 meg. Dels är den väldigt tung för forumet och när man öppnar bilden i lightbox kommer den ta mer än hela sidan. Det bästa är att lägga upp en bild av den storleken på en egen sajt och länka till den.En film på 130 meg skulle funka rent storleksmässigt men även här bli väldigt tung för forumet. Jag vet inte hur stora filmer man kan lägga upp på Youtube men går det så lägg den där och en direktlänk i forumet.

Jag blev förvånad att den där lilla filmsnutten var så stor. Trodde också att filmer på ex youtube var små och komprimerade, men det är kanske inte så det funkar med film. Min tanke var bara att göra ett test, men jag hoppar över det. Har aldrig lagt upp nåt på youtube så jag vet inte hur det funkar :unsure:

Även om man har uppgraderat flickr så tror jag inte man får ha större än 20MB per bild. Den här har 9000px på längden och 2400 på höjden. Jag får det till 21,6MB :unsure:http://www.flickr.com/photos/joshsommers/2475693530/in/photostream/Ursnygg bild är det iaf.Fixade så länken blev klickbar.//RolfTack Rolf!

Monis skrev:
Även om man har uppgraderat flickr så tror jag inte man får ha större än 20MB per bild. Den här har 9000px på längden och 2400 på höjden. Jag får det till 21,6MB :unsure:www.flickr.com/photos/joshsommers/2475693530/in/photostream/Ursnygg bild är det iaf.
Hur får du det? Den största storleken på det fotot är 1024 x 273. Läckert är det i varje fall.

mingdie skrev:
Monis skrev:
Även om man har uppgraderat flickr så tror jag inte man får ha större än 20MB per bild. Den här har 9000px på längden och 2400 på höjden. Jag får det till 21,6MB :unsure:http://www.flickr.com/photos/joshsommers/2475693530/in/photostream/Ursnygg bild är det iaf.
Hur får du det? Den största storleken på det fotot är 1024 x 273. Läckert är det i varje fall.
Originalstorlek är det jag skrev, och det går att se den, så jag antog att det var original som var uppladdat. Men jag har nog fel, fast hur kan man se originalet om det inte är uppladdat :unsure: Det man ser på bilden jag länkat till är den storlek du säger. Och jag vet, länken funkar inte för jag har gjort fel även där. Dags att sussa snart tror jag.. :blush:Jag gjorde den klickbar för dig//Rolf

Monis skrev:
mingdie skrev:
Monis skrev:
Även om man har uppgraderat flickr så tror jag inte man får ha större än 20MB per bild. Den här har 9000px på längden och 2400 på höjden. Jag får det till 21,6MB :unsure:http://www.flickr.com/photos/joshsommers/2475693530/in/photostream/Ursnygg bild är det iaf.
Originalstorlek är det jag skrev, och det går att se den, så jag antog att det var original som var uppladdat. Men jag har nog fel, fast hur kan man se originalet om det inte är uppladdat :unsure: Det man ser på bilden jag länkat till är den storlek du säger. Och jag vet, länken funkar inte för jag har gjort fel även där. Dags att sussa snart tror jag.. :blush:Jag gjorde den klickbar för dig//Rolf
Tack Rolf!

Någonting är fel med mina testbilder så elements kan inte sy ihop början med slutet. Jag får nöja mig med två mittbilder och försöka på nytt med andra bilder. Det är iaf kul att göra panorama även om nu detta exemplet inte var något mästerverk. 4842120386_4805edc8c8_b.jpgTyvärr blir det lite smått när inte flickr tillåter så stora filer.

Någonting är fel med mina testbilder så elements kan inte sy ihop början med slutet. Jag får nöja mig med två mittbilder och försöka på nytt med andra bilder. Det är iaf kul att göra panorama även om nu detta exemplet inte var något mästerverk. Tyvärr blir det lite smått när inte flickr tillåter så stora filer.
Jag har skickat ett PM. Du får se vad du tycker. Nu är det dags för sängen.

Tack så jättemycket Eddie att du hjälpte mig att få ihop det :) Tyvärr blev det väldigt smalt pga mina tabbar vid fototillfället, så jag vet inte om det är värt att visa den här :unsure: Jag förstår fortfarande inte varför det inte gick att få ihop alla bilder i Elements när det funkade i Hugin?

Har tänkt till lite, och visst är det värt att visas! Dels för att Eddie så fint fick ihop bilderna i Hugin, och dels för att visa mina tabbar när jag tog bilderna.Jag skulle naturligtvis haft bilderna stående för att få en snyggare och högre bild. Nu fick man skära bort på tok för mycket. Felet var också att jag lappade över bilderna för lite när jag tog dem. Det är bara att testa vidare, snart kanske det blir något bättre att visa ;)4843482893_aa0ebab926_b.jpg