Jump to content
Sign in to follow this  
Taylor

Dykfotografering

Recommended Posts

Jag undrar om det finns några amatördykare här på forumet som har med sig sina kameror under vattenytan.

Det skulle vara kul att diskutera lite om det.

Själv har jag bara gjort 24 dyk och jag skulle inte kunna tänka mig att göra ett dyk utan att ha kameran med mig.

Jag har haft Olympus TG-4 och Nikon Coolpix. Nu har jag bytt upp mig till Olympus TG-5 och köpt ett Sony undervattenshus till min Sony RX100 iii. Jag har aldrig dykt med Sony-huset och RX100. Det ska bli spännande att göra det i Medelhavet nu i september.

Jag har bara dykt i Sydostasien och Medelhavet.

Jag har licens "Open Water"

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av såna projekt och kan därmed inte bidra med något.

Tack för svar.

Självklart ska jag lägga upp bilder. Ska jag lägga upp de här eller under avdelningen "BILDER"?

Jag kan börja med att länka den här filmen hit (fel avdelning, men ändå):

Spännande. Ingen verkar dyka här förutom Mr. T och han har mest postat om ett läckande hus. Minns ej vilket märke men du kan söka vid intresse

Du har precis tagit xponerat till en helt ny nivå. :) Skitläckert tycker jag!

Undra om inte du / ni kunde få en egen avdelning som ni kan posta era undervattensbilder. Uppstaplat i fiskar / sjölandskap m.m... :)

Robert, vad säger du?

2 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Spännande. Ingen verkar dyka här förutom Mr. T och han har mest postat om ett läckande hus. Minns ej vilket märke men du kan söka vid intresse

Jag hittade Mr.T men inget om ett läckande hus.

19 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Du har precis tagit xponerat till en helt ny nivå. :) Skitläckert tycker jag!

Tack så jättemycket.

12 minuter sedan, Taylor sade:

Tack så jättemycket.

Du som ska ha tack, hoppas fler är lika upprymda över kommande bilder som jag är. :)

26 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Du som ska ha tack, hoppas fler är lika upprymda över kommande bilder som jag är. :)

Okej. Vi får se vad Robert säger om en egen avdelning för "fiskar / sjölandskap m.m."?

Jag fixar ett forum "Undervattensfoto" när jag kommer hem i kväll!

10 minuter sedan, Rolf sade:

Jag fixar ett forum "Undervattensfoto" när jag kommer hem i kväll!

Kanon. 

Dessvärre är jag bortrest till måndag.

... men sen så!!!

Alla tiders 😀
Hoppas det är fler här som delar min andra hobby näst efter fotografering. 

2 minuter sedan, Taylor sade:

Alla tiders 😀
Hoppas det är fler här som delar min andra hobby näst efter fotografering. 

Du får locka hit dina dykare-vänner. :)

Tänkte börja med lite dykfoto för flera år sedan när jag skaffade min första DSLR men blev avskräckt av priset för undervattenshuset. Kanske något att pröva igen nu när man har råd.

3 timmar sedan, Robert sade:

Tänkte börja med lite dykfoto för flera år sedan när jag skaffade min första DSLR men blev avskräckt av priset för undervattenshuset. Kanske något att pröva igen nu när man har råd.

Till min Sony RX100iii kostade huset 3.200:-

... men det är ju ingen DSLR

On 2020-07-30 at 9:37 AM, Farsta (Hasse) sade:

Spännande. Ingen verkar dyka här förutom Mr. T och han har mest postat om ett läckande hus.

Mnja, att kalla Mr.T:s korta erfarenhet av att plaska omkring i ytvattnet medels en snorkel och cyklop att dyka är väl lite grand att slira på sanningen, måhända !? Och som redan konstaterats, var den erfarenheter kortlivad, uppskattningsvis 20 minuter, sedan var den vattentäta Nikon 1 AW 1, (som det visade sig inte vara så vattentät), endast barlast i min packning tills dess att jag kom hem ~ 5 månader senare. Kunde förvisso ha skickat den, men icke.

Som kuriosa kan jag nämna att jag precis nyligen inhandlat en RX100 Mark V(A) och jag kände tidigare till att man kan köpa ett undervattenhus till den, (för en rimlig penning), men det är inte aktuellt, i mitt fall.

Mycket läcker film. :thumbsup: Blev erbjuden av min kusin och hennes man, som är dykinstruktör, att ta certifikat för några år sedan men det har inte blivit av och jag är väl inte jättesugen på det heller. Jag nöjer mig med att beskåda bilder och filmer från dig istället. 

On 7/30/2020 at 10:13 PM, Taylor said:

Till min Sony RX100iii kostade huset 3.200:-

... men det är ju ingen DSLR

Blir ju lite billigare samt lättare att hantera mot en stor bökig dslr-rigg. Har en mindre Panasonickamera så kanske fast det får bli nästa år i så fall.

Jag har också Open Water  PADI certifikat men har inte dykt på flera flera år,  en kompis hade en Nikonos kamera detta är ett vattentätt kamera hus avsett för professionell undervattensfotografering, den tillverkas inte längre men det finns många begagnade hus.

45 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Jag har också Open Water  PADI certifikat men har inte dykt på flera flera år,  en kompis hade en Nikonos kamera detta är ett vattentätt kamera hus avsett för professionell undervattensfotografering, den tillverkas inte längre men det finns många begagnade hus.

Finns Nikonos som digitala uv-kameror?

Jag var på vippen att köpa en sån på 90-talet då jag tänkte ta dykcert första gången. 
Sen rann det ut i sanden. 
Nu har jag i alla fall ett dykcert och har några års erfarenhet. Både som dykare och undervattensfotograf. 
Egentligen fattas bara en DSLR med uv-hus för att få de där extremt skarpa och fina uv-bilderna men det är så jäkla klumpigt och jag vet inte om dykinstruktörerna ser det med blida ögon om man kommer med en utrustning som väger nästan lite som tanken på ryggen. 
... fast det är klart. Det går åt mindre antal blyvikter i bältet 😁