ToddeSwe 1892 Posted July 17, 2020 Share Posted July 17, 2020 En tidig morgon gav mig denna skönhet. MEN vilket utsnitt ska jag ha ... tycker om alla så jag kan inte välja. 1. 1.1 2. 2.1 3. A-L 1 Link to post Share on other sites
A-L 1956 Posted July 17, 2020 Share Posted July 17, 2020 ...besvärligt... Den söta titt-ut/upp effekten förstärks när mer av omgivningen är med - 1 2 & 3 blir mer av porträtt... I 2/3 hade jag testat att lägga det där skarpa grässtrået till vänster i oskärpa bara för att se hur det blir då... Link to post Share on other sites
ToddeSwe 1892 Posted July 17, 2020 Author Share Posted July 17, 2020 41 minuter sedan, A-L sade: ...besvärligt... Den söta titt-ut/upp effekten förstärks när mer av omgivningen är med - 1 2 & 3 blir mer av porträtt... I 2/3 hade jag testat att lägga det där skarpa grässtrået till vänster i oskärpa bara för att se hur det blir då... Testade som du sa och jag håller med om att det blir mer porträtt när det är nära. Blev ju iaf bättre när strået till vänster är oskarpt. På en av de andra där den har huvudet vridet tog jag bort strået helt. Tack för konstruktiv kritik. Link to post Share on other sites
Rolf 1884 Posted July 17, 2020 Share Posted July 17, 2020 Mellan 1 och 1.1 ser jag ingen skillnad. 2 och 2.1 heller ingen skillnad. Jag fastnar dock för ovanlighetens skull för sista bilden. Den passar så bra i stående format och centreringen funkar också. Link to post Share on other sites
ToddeSwe 1892 Posted July 17, 2020 Author Share Posted July 17, 2020 17 minuter sedan, Rolf sade: Mellan 1 och 1.1 ser jag ingen skillnad. 2 och 2.1 heller ingen skillnad. Jag fastnar dock för ovanlighetens skull för sista bilden. Den passar så bra i stående format och centreringen funkar också. Om du läser A-L's inlägg så förstår du skillnaden. Tack Rolf! Jag körde på 2:an när jag delade ut den. Men dom går ju att spara. Link to post Share on other sites
Rolf 1884 Posted July 17, 2020 Share Posted July 17, 2020 Tog en stund men sedan såg jag grässtrået. Gillar bäst där det är i oskärpa. Link to post Share on other sites
ToddeSwe 1892 Posted July 17, 2020 Author Share Posted July 17, 2020 47 minuter sedan, Rolf sade: Tog en stund men sedan såg jag grässtrået. Gillar bäst där det är i oskärpa. Ja det stör inte så mycket, men är bra att det finns där ändå för miljön. Link to post Share on other sites
A-L 1956 Posted July 17, 2020 Share Posted July 17, 2020 ...jag upplevde att grässtrået låg närmare i skärpeplanet än rådjurets ögon, därför ville jag ha strået oskarpt.... Å andra sidan är varken mina ögon eller min bildskärm de bästa numera. Jag sparar ofta flera versioner av vissa bilder /"framkallningar" - ibland behöver det slutgiltiga valet få vänta lite... Link to post Share on other sites
ToddeSwe 1892 Posted July 17, 2020 Author Share Posted July 17, 2020 9 minuter sedan, A-L sade: ...jag upplevde att grässtrået låg närmare i skärpeplanet än rådjurets ögon, därför ville jag ha strået oskarpt.... Å andra sidan är varken mina ögon eller min bildskärm de bästa numera. Jag sparar ofta flera versioner av vissa bilder /"framkallningar" - ibland behöver det slutgiltiga valet få vänta lite... Jo det både stör och inte för där är ju fullt av "grässtrå" men detta blev som sagt bättre när det inte var i fokus. Nej vem har supersyn numera. Jag sparar allt utom bilder som är ur fokus. Man kan gå tillbaka och redigera om ändra och lägga till eller ta bort när kunskaperna utökas. Link to post Share on other sites
Cope 5093 Posted July 17, 2020 Share Posted July 17, 2020 Snyggt... Sista bilden är kanon👍 Link to post Share on other sites
ToddeSwe 1892 Posted July 18, 2020 Author Share Posted July 18, 2020 14 timmar sedan, Cope sade: Snyggt... Sista bilden är kanon👍 Tack Conny! Link to post Share on other sites
Fredrik H 883 Posted July 20, 2020 Share Posted July 20, 2020 Riktigt bra Link to post Share on other sites
ToddeSwe 1892 Posted July 20, 2020 Author Share Posted July 20, 2020 4 timmar sedan, Fredrik H sade: Riktigt bra Tack Fredrik! Link to post Share on other sites
Recommended Posts