Jump to content
Mona

Dagens mobilbild

Recommended Posts

On 5/8/2020 at 6:22 PM, A-L said:

...såpass kyligt idag att det gick att fota blomflugor med mobilen på dagens promenad..

20200508_164943-ps.thumb.jpg.42153e6491fb89a7a3ebccc98fdd1bc7.jpg

äh, lägger ju nästan aldrig in mobil-pix så det blir en till ;)
20200508_165920-ps.thumb.jpg.3a8d9b51790e559458a30f716c27f8ab.jpg

Nu blir det nog aldrig aktuellt men ibland funderar jag på hur det skulle bli om jag/vi bara hade tillgång till mobil. Man skulle missa telet. Finns väl någon mobil som har upp till ca 150 mm men annars tror jag det skulle kunna bli ganska ok bilder. Men fotoglädjen med en riktig kamera får man inte. Efter denna utläggning: två fina bilder!

Tog dessa idag med mobilen. Redigerade RAW - filer;

20200516_174733.thumb.jpg.e6916502af4f38d4550bdc57e4cb9cc1.jpg

20200516_175158.thumb.jpg.7526efdb4c1fc0e220351bda5476b042.jpg

Vad det gäller mina kunskaper i i att hantera (i detta fallet Lr) går ju att diskutera, men bilderna är ju helt ok ändå, med tanke på att dom är tagna med mobilen (Samsung Galaxy S 8+).

Målningarna talar f ö för sig själva. Själv tycker jag att dom är j*vligt häftiga.

On 2020-05-03 at 10:17 PM, Rolf sade:

Ser fint ut, nu fattas bara en häger som äter upp alla fiskarna! :D

On 2020-05-03 at 11:59 PM, Cope sade:

Hehe, det hade jag för ett par år sen. [klipp]

Kommer den igen så ska den inte bli gammal

Det kan jag lova🙂

On 2020-05-05 at 11:17 AM, Cope sade:

Nu ligger dom där dom ska🙂

IMG_20200505_111340_copy_1280x960.jpg

Hägern är alltså så stor filead och klar på grillen? Hur kryddade du den? 

On 2020-05-03 at 10:05 PM, Cope sade:

Då är allt installerat i fiskdammen. Nu ska bara grönskan växa upp runtomkring... 

IMG_20200503_215254_copy_1600x1200.jpg

Riktigt snyggt.... här har du ju alla möjligheter till diverse trevliga foton på hemmaplan, allt från drickande/badande fåglar (inte hägrar då) till säkert massa makro på insekter och annat. 

7 timmar sedan, Martin sade:

Hägern är alltså så stor filead och klar på grillen? Hur kryddade du den? 

Hehe.... Ja, och den satt som en fläskläpp🙂

Hmm, jag smorde först en den i senap för att få rubben att fastna bättre. Den ger ingen smak utan är bara ett fästmaterial för kryddorna. 

Därefter fick den salt, svartpeppar och en amerikansk köpt rub. Dom är ofta inte så salta som jag vill ha dom. Därav lite extra salt och peppar🙂

Sen får dom ligga i 120 grader tills dom är möra och fina. 

Denna gång kunde jag dock inte hålla mig så dom åkte av efter ca 4 1/2 timme. Men dom kunde säkert legat upp mot 1 timme till för att dom sen bara ska smälta i munnen. Nu blev där något större tuggmotstånd. 

7 timmar sedan, Martin sade:

Riktigt snyggt.... här har du ju alla möjligheter till diverse trevliga foton på hemmaplan, allt från drickande/badande fåglar (inte hägrar då) till säkert massa makro på insekter och annat. 

Tack😀

Det har du rätt i. Jag har inte ens tänkt tanken om jag ska vara ärlig. 

Oftast är det duvor, gråsparvar och koltrastar som är där. 

Hade en häger också för några år sedan😖😖 Men den såg jag bara vid 2 tillfällen som väl var. 

Har några sprutande vattenstenar också längre ner i trädgården och där brukar både gråsparvar och hmm... Blåmes? (gult bröst och blått huvud) sitta uppe i hålen och bada🙂

Lägger in en bild som togs ute vid Smithska udden i går kväll. Vykortsvarning :P !?

867850138_BthusutevidSmithskaudden.thumb.jpg.33b6a159396226f7217bc7ec0efb96b8.jpg

På grund av senfärdighet hann jag inte rigga den stora kameran (ni vet, stativ), men jag får anledning att åka ut dit igen, lite tidigare och vara på plats när ljuset är tilltalande, redo för att "skjuta". Men det gavs tillfälle att öva lite på komposition i a f. Själv tycker jag att stolpen (till Vä.) är lite nära kanten i bild, men det gick inte att göra det bättre än så här (för mig) vid tillfället. Är medveten om att det ser ut som horisonten lutar (åt Vä.), men jag har faktiskt rätat upp bilden i Lr, så den skall vara i våg, s a s. Lite väl mycket brus också, men som sagt, det får duga, det är ju under alla omständigheter en mobilbild.

Samsung Galaxy S8+, redigerad RAW-fil i Lr (ISO 50, f/1,7, 1/10 s).

3 hours ago, Mr.T said:

Lägger in en bild som togs ute vid Smithska udden i går kväll. Vykortsvarning :P !?

867850138_BthusutevidSmithskaudden.thumb.jpg.33b6a159396226f7217bc7ec0efb96b8.jpg

På grund av senfärdighet hann jag inte rigga den stora kameran (ni vet, stativ), men jag får anledning att åka ut dit igen, lite tidigare och vara på plats när ljuset är tilltalande, redo för att "skjuta". Men det gavs tillfälle att öva lite på komposition i a f. Själv tycker jag att stolpen (till Vä.) är lite nära kanten i bild, men det gick inte att göra det bättre än så här (för mig) vid tillfället. Är medveten om att det ser ut som horisonten lutar (åt Vä.), men jag har faktiskt rätat upp bilden i Lr, så den skall vara i våg, s a s. Lite väl mycket brus också, men som sagt, det får duga, det är ju under alla omständigheter en mobilbild.

Samsung Galaxy S8+, redigerad RAW-fil i Lr (ISO 50, f/1,7, 1/10 s).

Tycker den ser bra ut.

För övrigt så stör inte stolpen mig, och bojen passar bra där den ligger.

Kan nog bli en kalasbild vid rätt tillfälle och rätt utrustning :thumbsup:

15 minuter sedan, Fredrik H sade:

Tycker den ser bra ut.

Tack !

För övrigt så stör inte stolpen mig, och bojen passar bra där den ligger.

Håller med, men stolpen skulle (kanske) legat mer åt höger in i bild !? Tycker den ligger lite nära vänster i bild, s a s. F ö har jag en bild där bojen är med, men inte stolpen. Kanske lägger upp den vid ett senare tillfälle, men varför valet föll på denna, har med konceptet "ledande linjer" att göra. Stolpen till Vä. och bojen utgör de två komponenter som "leder" betraktaren in i bildens huvudmotiv, vilket uppenbarligen är kobben med båthusen.

Kan nog bli en kalasbild vid rätt tillfälle och rätt utrustning :thumbsup:

Tror jag också, har onekligen fått anledning att åka dit igen. Kan inte påminna mig om att jag någonsin varit där tidigare, men det kommer att bli fler tillfällen, som sagt.