Jump to content
Mona

Dagens mobilbild

Recommended Posts

On 2020-02-14 at 8:58 PM, Mr.T sade:

Inte dagens, men en mobilbild;

The_A_-_bomb_dome.thumb.jpg.9657b968637f157eed96a58815e66f19.jpg

Hiroshima, Japan.

Tänkte fortsätta på den inslagna vägen och visa ytterligare några bilder från Hiroshima. I anknytning till atombomben finns det ett museum, och i detta museum finns det på väggarna bilder på hur det kunde se ut i Hiroshima innan bomben detonerade över staden. Observera "The A - bomb dome" till vänster i första bilden, innan smällen;

8.thumb.jpg.5945bbf62153c620d89258131ab2184d.jpg

_-2.thumb.jpg.ceec9a383195b3a89bec81687f72b5c1.jpg

'_-3.thumb.jpg.ccb30b1e85a95bf31fa9a89fac27357f.jpg

_-4.thumb.jpg.c69ea087df5b6193ec7552da6ebcd2e6.jpg

_-5.thumb.jpg.1a78f1e03a8acadcd7271e214981e58e.jpg

Och så kom då smällen, då klockorna bokstavligt talat stannade;
_-6.thumb.jpg.f4f2d3b140ae513f98f05e64d31ed99a.jpg

Och här en bild på "The A - bomb dome" efter smällen, som man valt att bevara som påminnelse till dessa dagar (första bilden i färg ovan);

_-7.thumb.jpg.e7a2ef6b4927ae2227030a17df776ccd.jpg

Denna staty som står i anslutning till "The memorial park" som anlagts som åminnelse till de som dog i samband med detonationen. Även om man inte ser ansiktsdragen på kvinnan behövs det inte mycket fantasi för att förstå den smärta och förtvivlan hon känner över att bära sin döde son i armarna. Just denna staty påverkade mig faktiskt väldigt starkt. Den är naturligtvis rest till minne för alla de mödrar som förlorade sina barn i samband med atombombsdetonationen.

Det färgglada som hänger runt är papperstranor som är vikta av skolbarn och vilka skickas från hela världen till just Hiroshima. Tranan i Japan är symbol för långt och lyckligt liv (tranor lever i monogama par hela livet), och anledningen till att dessa skickas från skolbarn till Hiroshima har sin förklaring i att det var en ung flicka som i tidig ålder blev strålskadad när bomben briserade och som sedan dog (jag tror det var) vid 11 års ålder, p gr av strålskadorna.

I Japan finns det en sägen som säger att om man lyckas vika (jag tror det är) tusen papperstranor, då får man önska sig något, och den unga flicka som sedan dog, bestämde sig för att vika just tusen tranor, så att hon kunde få önska sig att bli frisk från sina strålskador. Huruvida hon nådde målet minns jag inte, men det är i vart fall anledningen till varför det skickas papperstranor från hela världen. De som syns på bild är bara en liten del av alla papperstranor som kommer (än i dessa dagar), till Hiroshima. Numera kan man köpa vykort som är tillverkade av just dessa papperstranor, vilket jag gjorde, och skickade till min systerdotter.

_.jpg

Jag var också på besök i Nagasaki. Här är epicentrum över bomben (Fatman) markerat, som släpptes femhundra meter ovan mark, där. Till höger ser man resterna av ett kloster som låg på platsen vid tillfället för explosionen, det står ett par helgon kvar på tegelkonstruktionen;

8.thumb.jpg.a568e192f8d18666dd8c38744be8c318.jpg

Dom har naturligtvis ett museum över händelsen även här, så väl som i Hiroshima. I detta museum har dom en exakt kopia av den bomb som släpptes över Nagasaki, och med tanke på sprängkraften, är den rent fysiskt inte speciellt stor, kanske tre meter hög och ~1,5 meter på det tjockaste stället. Jag minns inte hur stor själva laddningen av det uran som användes var, men det var inte mycket, kanske några kg. Men effekten gick som bekant inte att ta miste på;

8-2.jpg

Denna kallades då för "Fatman" och skulle vara den större av de två som släpptes över Japan under WW II (om minnet inte sviker mig). Den som släpptes över Hiroshima hade man döpt till "Little Boy" (återigen, om minnet inte sviker mig). Må det aldrig hända igen.

Det var det om det, så här på kvällskvisten.

Gripande berättelse och starka bilder. Tack för att du visade. 

Nej, må det aldrig hända igen....

13 timmar sedan, Mona sade:

Gripande berättelse och starka bilder. Tack för att du visade.

Roligt att du uppskattade det,  Mona. 

13 timmar sedan, Mona sade:

Nej, må det aldrig hända igen....

Nej, det får aldrig hända igen 🤬. Flera hundra tusen människor som bara försvann i ett ögonblick !  Dom som stod nära epicentrum av detonationerna förångades, gick bokstavligt talat upp i rök, kan du tänka dig !?

Och trots att man känner till effekterna av dessa fruktansvärda vapnen, finns det länder som har dom och länder som vill ha dom, fast med sprängkraft tusen gånger större, än de som släpptes över Hiroshima och Nagasaki. 

Hur vansinnigt är inte det !?

Väldigt intressant att få se bilderna från Hiroshima! Givetvis en fruktansvärd händelse som mest drabbade civilbefolkningen. Dock lär fler ha dött i Tokyo när man satte eld på stora delar av staden medelst konventionella brandbomber ( mars -45 ). Sen - vet inte om det är sant - men utan atombomberna kunde uppåt 50 000 amerikanska soldater ha dött då japanerna visade noll lust att ge upp. Hade blivit från ö till ö. En fullkomligt vidrig händelse men man kan, nästan, förstå hur trötta amerikanerna var på fler förluster. Och de hade knappast startat kriget. Pearl Harbor satt nog ännu hårt i minnet. 

Edit: men det finns olika teorier. Kanske hade man gett upp utan dessa bomber.

2 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Väldigt intressant att få se bilderna från Hiroshima! Givetvis en fruktansvärd händelse som mest drabbade civilbefolkningen.

Visst är det en fruktansvärd händelse och tyvärr är det alltid de som inte har med saken att göra, som drabbas hårdast. 

Dock lär fler ha dött i Tokyo när man satte eld på stora delar av staden medelst konventionella brandbomber ( mars -45 ).

Det är mycket möjligt, det vet jag ingenting om, men betänk att ~ 400 000 (?) personer dog av en enda bomb !

Sen - vet inte om det är sant - men utan atombomberna kunde uppåt 50 000 amerikanska soldater ha dött då japanerna visade noll lust att ge upp.

Det kanske stämmer det du skriver, det vet jag heller ingenting om, och sannolikt går det inte att utesluta att kriget hade fortgått om amerikanerna inte hade släppt bomberna, och det var ju som bekant japanerna som valde att gå in i kriget i samband med attacken på Pearl Harbour.

Jag vill på inget sätt försvara japanernas handlande under kriget, men återigen, atomvapen är fruktansvärda vapen, och som i alla krig är det de som är oskyldiga som drabbas värst. Jag menar, vad har kvinnor, barn samt gamla och sjuka att göra med konflikter länder emellan !?  

Hehe... Sliter nog mest på arslet om jag ska vara ärlig🙂

Hoppas på att det blir en lugn natt. Det behöver jag känns det som🙂

On 2020-02-28 at 10:19 PM, Cope sade:

Kör ett övertidspass när jag ändå är igång🙂

IMG_20200228_221732_copy_1024x1365.jpg

Det där på överetid och fina pengar hade man ju kunnat stå ut med :)

12 minuter sedan, Martin sade:

Det där på överetid och fina pengar hade man ju kunnat stå ut med :)

Hehe, det kan man även om det inte är så roligt alla gånger.

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Slit å släp mest hela tiden ser det ut som. :D

Ja, det är jämna plågor😁

15 minuter sedan, Rolf sade:

Ser att Onkel Grumpy jobbar häcken av sig! :lol:

:sangry_fist_100-105:

Om du bara kunde ana🙄🙃🙄

På väg hem från Halmstad så kollade jag till om dom släppte förbi lite vatten vid Karsefors. Och äntligen gjorde dom det. Tror jag var där och fotade för 4 år sen och sedan dess har dammluckorna varit stängda varje gång jag har varit där. Idag var båda öppnade och det innebär att jag måste dit fortast möjligt. 

Plpnboksfodralet i vänster kant får man leva med😀

IMG_20200315_114251_copy_1024x768.jpg

5 minuter sedan, Rolf sade:

Ser ju riktigt proffsigt ut. Ser fram emot bilder! :thumbsup:

Ja, det känns gediget. Nu ska jag bara knäcka nöten med droppbilderna också :)

18 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Ser ju finfint ute Conny. Hoppas det blir dåligt väder framöver så du kan stanna inne med gott samvete. :D

Hehe, det får vi hoppas. Och med rådande situation så vete tusan om man snart inte blir hemskickad från jobbet då jag dras med en del som inte är så bra om man blir smittad av corona. Alternativt blir man väl permitterad. Nåt måste iaf hända med rådande nedgång i produktionen....

Det är inte klokt vad detta ställer till det i samhället :(