Jump to content
Mona

Dagens mobilbild

Recommended Posts

22 minutes ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Det här var ju en riktig kvalitetsbild. :star:

tack mannen ! jag upptäckte när jag tittade efteråt hur mycket snubben som går förbi tillför. utan honom ganska trist bild egentligen. mest för att jag blev så glad att det snöar. inget jag hade visat upp här ju. men så...med fotspår och gubbe på väg ut ur bild så hände nåt !

9 hours ago, Farsta (Hasse) said:

Skön bild från balkongen. Det är inte alltid utrustningen som gör att man får fina bilder .) 

thanx Hasse ! :)

men just här här har jag använt bra grejor....Samsung J3!!!  inte kattlort precis !....B)

:D

och, skämt åsido, fantastiskt bra skärpa hur det nu är möjligt med den lilla inbyggda kameran.

det enda som inte var "auto" var att jag drog ner ljuset lite. har märkt att bilderna blir mycket bättre så.....:)

Grattis till ditt köp Hasse....jag har trots allt ingen aning om det märket men jag ser att det är från Skåneland :)

30 minutes ago, Cope said:

Grattis till ditt köp Hasse....jag har trots allt ingen aning om det märket men jag ser att det är från Skåneland :)

Förra året försvann de som en löning. Tog slut direkt

On 2019-11-13 at 4:18 PM, Cope sade:

Känner mig mer och mer bekväm med platypoden...

rps20191113_161612.jpg

Grymt Conny! Så himla smidigt utan ett klumpigt stativ :) 

17 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Förra året försvann de som en löning. Tog slut direkt

Ok...då är jag antagligen redan för sent ute🙂

16 timmar sedan, Mona sade:

Grymt Conny! Så himla smidigt utan ett klumpigt stativ :) 

Ja, det är smidigt. Men det är jäkligt känsligt när man ska trycka ner filter osv. Det gäller att den står stadigt så den inte flyttar sig.

Stativet är dock med som en backup än så länge🙂

Personligen är det en onödig bra att ha sak.

Gillar dock att man kan få låga vinklar, men annars håller jag mig till stativet.:y15:

Idag kom dom nya filterna.  Ska bli roligt att testa dom en dag. Det är ett vanligt soft grad 0.9 och ett reverse grad 0.9 och det har jag aldrig använt förut. Ska som sagt bli kul att testa så fort vädret är bättre och tid finnes🙂

rps20191122_150425.jpg

2 minuter sedan, Fredrik H sade:

Personligen är det en onödig bra att ha sak.

Gillar dock att man kan få låga vinklar, men annars håller jag mig till stativet.:y15:

Finns inga onödiga bra att ha saker 😀

22 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Julen räddad! Lyckades lägga rabarber på några Lusse Lelle. Ganska snygg konstgjord boke i mobilen

20191121_152746.jpg

Det där lät spännande. Kollade på systembolaget.se men den gick inte att beställa, skit också. Du får njuta åt mig också.

4 timmar sedan, Cope sade:

Idag kom dom nya filterna.  Ska bli roligt att testa dom en dag. Det är ett vanligt soft grad 0.9 och ett reverse grad 0.9 och det har jag aldrig använt förut. Ska som sagt bli kul att testa så fort vädret är bättre och tid finnes🙂

rps20191122_150425.jpg

Spännande men till vad och hur använder man ett reverse filter?

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Spännande men till vad och hur använder man ett reverse filter?

Ett reverse filter är ett halvtonat filter fast det är omvänt så det är starkast i mitten av filtret där vanliga halvgraderade är som svagast. Det gör att man kan tex fotografera solnedgångar även när solen är precis nere vid horisonten där då ljuset är som starkast. Filtret är starkast där nere och sen tonar det av upp mot himlen istället.

Bifogar en länk där du kan se hur filtrets gråskala är uppbyggd.

https://www.amazon.com/Lee-Filters-100x150mm-Reverse-Graduated-Filter/dp/B0766321HZ

11 timmar sedan, Cope sade:

Ett reverse filter är ett halvtonat filter fast det är omvänt så det är starkast i mitten av filtret där vanliga halvgraderade är som svagast. Det gör att man kan tex fotografera solnedgångar även när solen är precis nere vid horisonten där då ljuset är som starkast. Filtret är starkast där nere och sen tonar det av upp mot himlen istället.

Bifogar en länk där du kan se hur filtrets gråskala är uppbyggd.

https://www.amazon.com/Lee-Filters-100x150mm-Reverse-Graduated-Filter/dp/B0766321HZ

Tack Conny så lärde jag något nytt idag också. :)

3 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Tack Conny så lärde jag något nytt idag också. :)

Det är nytt för mig också. Upptäckte den typen av  filter bara för max några månader sedan och tänkte att ett sånt borde man testa🙂

3 minuter sedan, Cope sade:

Fick en ny leksak idag....nu har man nåt att bita i🙂

rps20191202_211030.jpg

För helvete - du är lurad! Den där går inte att äta - du skall inte bita i den! :)

3 minuter sedan, Cope sade:

rps20191202_211030.jpg

Kul! Har varit sugen på en dylik också men den står långt ner på listan, annat som står före. DJI? Mavic II:an?

1 timme sedan, Martin sade:

Kul! Har varit sugen på en dylik också men den står långt ner på listan, annat som står före. DJI? Mavic II:an?

Ja, det ska bli roligt när jag väl har fått igång den :)

Känns lite småjobbigt innan man har fått igång den och sett allt allt funkar som det ska. Därför funderar jag skarpt på att ha en mer erfaren pilot vid min sida som är van och kan både hjälpa och instruera lite granna :)

Ja, det är 2:an. Hade en tanke om att köpa den antingen nu på black friday eller i början på nästa år då 3:an ska lanseras och priset på denna antagligen sjunker en aning. Men då priset sjönk en bit nu så slog jag till :)

8 hours ago, Cope said:

Grattis. Jag har provflyget med en sådan en gång.Jag och en kompis gjorde faktiskt en film med hans hästar i huvudrollen.

11 timmar sedan, lillepv sade:

Tack lillepv🙂

Film är nog inget för mig. Inte till en början iaf. Tänkte främst ha den för att undersöka områden och för stillbilder utifrån havet och in mot land🙂