Jump to content
Mona

Dagens mobilbild

Recommended Posts

Precis hemkommen (kom idag), så tänkte jag innan jag lämnar Japan, besöka Japans högsta berg, den numera sovande (?) vulkanen Mt. Fuji. Åkte iväg från Tokyo, det är en ganska bra bit att åka, (det tar ~ två timmar), och det var detta som mötte mig, när jag väl kom till skott, s a s;

441248463_Mt_Fuji.thumb.jpg.138435e2aaeb95e339ef612d4316748a.jpg

Inte mycket av Mt. Fuji där inte, men faktum är att vulkanen (berget) är precis framför mig, åt det hållet bilden är tagen. Nåväl, skam den som ger sig. Dagen innan jag åkte hem (i torsdags), tänkte jag ge mig på ett sista försök, och förutsättningarna var de bästa.; Klarblå himmel och några stackmoln på himlen, så jag drog iväg.

Dessvärre, en timma utanför Tokyo (~ en timmes resväg tills dess att man har möjlighet att få en glimt av "berget"), började molnen återigen hopa sig, och jag avbröt projektet. Dels för att det började bli molnigt, dels för att jag inte hade lust att betala motsvarande (~270 :- ) för en ToR biljett, bara för att mötas av vad jag redan upplevt,  se ovan.

Så, min upplevelse av Mt. Fuji blev vad jag lyckades se när jag åkte från Tokyo till Kyoto när jag precis hade kommit till Japan, en snabb titt genom tågfönstret på Shinkansen när tåget susade förbi. Nåja, man skall inte klaga, jag har ju fått uppleva och se så mycket annat under denna resa, så jag får väl vara nöjd, antar jag. Nu är det snart dags att börja fila på nya projekt :).

Verkligen fina bilder från Nepal. Gillar dessa resebilder från platser långt bort. Du har verkligen fått uppleva mycket på dina resor :) 

Tyvärr gick det inte att klicka upp vissa bilder, det blev bara ett litet frimärke. Kanske är filerna för stora?

On 2019-06-21 at 9:09 PM, Mona sade:

Du har verkligen fått uppleva mycket på dina resor :)

Ja, du har alldeles rätt i det, Mona. Jag får nog säga att jag är privilegierad ur det perspektivet, det är inte alla förunnat att få göra vad jag gör. Men man bör hålla i tanken att det innebär ju också at jag får försaka en del.

On 2019-06-21 at 9:09 PM, Mona sade:

Tyvärr gick det inte att klicka upp vissa bilder, det blev bara ett litet frimärke. Kanske är filerna för stora?

Jag har noterat det. Orsaken till varför kan jag inte svara på men jag (kanske) lägger upp ett par nya (mindre) bilder senare, så att dom går att klicka upp. Tills dess får ni nöja er och låta bli att klicka upp dom ;).

13 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Magnifika vyer, måste ha varit en fantastisk upplevelse att få se det i verkligheten.

Du slog huvudet på spiken Ulf. Nu när jag varit hemma i drygt en vecka och tittar på bilderna framförallt från Himalaya, och tänker på det faktum att jag faktiskt varit där, att jag faktiskt gjort det jag gjorde och det faktum att tagit bilderna, då blir det nästan surrealistisk. 

Jag skulle vilja rekommendera alla som har möjligheten att ta sig dit att göra det, för jag garanterar en upplevelse som aldrig kommer att gå ur minnet. Aldrig. Det kanske låter dramatiskt, men jag skulle kunna dö där, lycklig. För närmare paradiset och himmelriket kommer man nog (bokstavligen) inte.

Dessutom, Nepaleserna är väldigt trevliga människor och det var bara vid ett tillfälle då jag blev lurad och det var av en yngling på en buss som gav mig för lite växel tillbaka, innan bussen fortsatte. Han tog en krona för mycket.

Det är som du/ni säkert förstår, inte pengarna som gjorde mig förargad, utan beteendet som sådant. Annars var min vistelse i Nepal, under de 45 dagar jag vistades där, helt problemfri. Människorna är generellt mycket vänliga.

17 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Vilka miljöer. Härligt att se.

Som ovan; Fantastiska

17 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Hängbron såg...….. eh intressant ut 😱

Faktum är att dom hängbroarna som jag passerade och som finns avbildade var (och är) väldigt stabilt byggda, väl förankrade i var ände. Dessutom är de bärande vajrarna av en grövre sort, så jag kände aldrig någon tveksamhet att gå över. Däremot har jag bilder på en hängbro som är kulturarvsklassad (i Japan) som kanske skulle få en och en annan att tveka att gå över.

Det var en kvinna som gick över vill jag minnas, och hon såg ut som att varje steg hon tog, skulle vara det sista :lol:. Väl över så tyckte hon nog att bedriften var att jämföra med att bestiga Mt. Everest. Utan syrgas :lol:. Jag får återkomma till det, då jag fortfarande är under konvalescens efter hemkomsten, man är ju inte 20 längre, det är ju en sak som är säker.

2 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Ser ju ut att vara en lagom jobbig avslutning av dagen. :thumbsup:

Japp...för en gång skull slapp jag gå ner till någon av mina favoritplatser🙂

2 timmar sedan, Rolf sade:

Du fixar det hur bra som helst med mobilen också!

Tack men det finns mer att önska. Får ta mig i kragen en dag då det var längesedan jag ansträngde mig för att få fram min bild från berget🙂

...att betrakta endast som bildbevis - Café Flax fick en ny fyrfota gäst - tagen på bar gärning i den olidligt varma sommarnatten.
Trodde inte mobilen skulle klara såpass ens en gång. Gästen struntade f ö totalt i mobil-blixten och fortsatta böka runt en bra stund...
20190728_012926_Moment.jpg.67a3781146bc1e4ab0545570b6d262f8.jpg

3 timmar sedan, A-L sade:

...att betrakta endast som bildbevis - Café Flax fick en ny fyrfota gäst - tagen på bar gärning i den olidligt varma sommarnatten.
Trodde inte mobilen skulle klara såpass ens en gång. Gästen struntade f ö totalt i mobil-blixten och fortsatta böka runt en bra stund...
20190728_012926_Moment.jpg.67a3781146bc1e4ab0545570b6d262f8.jpg

Har den rymt igen. :lol: https://www.smalanningen.se/article/ivans-skamt-om-gravling-bade-gillas-och-uppror/

3 hours ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

...haha, nej det är nog inte samma "jycke"!

1 hour ago, Rolf said:

Du får börja att servera i marknivå också!

...innan jag visste "bättre" så brukade jag plantera blomsterlök på höstarna... 🙄 😉

42 minuter sedan, Rolf sade:

Härlig sommarkväll du fångat där.

Ja, den var härlig om man bortser rån alla flugor. Tror jag måste duscha innan jag åker ut nästa gång ;)