Jump to content
Mona

Dagens mobilbild

Recommended Posts

Tänkte bjuda på några bilder jag tagit. Den första för en dryg månad sedan, och de två andra tagna igår. Den första är tagen i de södra delarna av landet och föreställer (be mig inte om namnet, för det är förpassat i glömskans dimmor) en aktiv vulkan och de andra två tagna igår i en nationalpark i de Japanska alperna. Som synes är det även ett par japanska paddor som har vårkänslor vilka fick ställa upp på bild, och dom tycktes inte vara besvärade, men dom tänkte sannolikt på annat.

Vulkan.thumb.jpg.92d5792a34e8cb790dab98e9705e351d.jpg

368945937_Japanskaalpern.thumb.jpg.e90e2c89eca38fdc9e7f3b2e992ea42d.jpg

260927087_Japanskaalperna.thumb.jpg.998dd9e27d5c2a40b9e532b2018e419e.jpg

Samtliga redigerade i mobilappen Snapseed. Min vana trogen har jag spakat lite för hårt, men what the heck. Får väl kalla det för den konstnärliga friheten ;).

16 hours ago, Martin said:

Gårdagens. Vi har lite för mycket bombande i Malmö.... (ok, detta är ett rivningsobjekt och inte orsakat av bomberna men kunde inte låta bli när jag såg det...) :)

Samtidigt en kontrast... med tanke på bakgrunden. Samma stad. Olika öden.

Håller med Rolf!:thumbsup:

24 minutes ago, Mr.T said:

Tänkte bjuda på några bilder jag tagit. Den första för en dryg månad sedan, och de två andra tagna igår. Den första är tagen i de södra delarna av landet och föreställer (be mig inte om namnet, för det är förpassat i glömskans dimmor) en aktiv vulkan och de andra två tagna igår i en nationalpark i de Japanska alperna. Som synes är det även ett par japanska paddor som har vårkänslor vilka fick ställa upp på bild, och dom tycktes intvå bäst te vara besvärade, men dom tänkte sannolikt på annat.

samtliga redigerade i mobilappen Snapseed.Min vana trogen har jag spakat lite för hårt, men what the heck. Får väl kalla det för den konstnärliga friheten ;).

Tjusigt! gillar dock bild två bäst, :thumbsup:

8 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Tjusigt! gillar dock bild två bäst, :thumbsup:

Tack och bock.

1 hour ago, Mr.T said:

Tänkte bjuda på några bilder jag tagit. Den första för en dryg månad sedan, och de två andra tagna igår. Den första är tagen i de södra delarna av landet och föreställer (be mig inte om namnet, för det är förpassat i glömskans dimmor) en aktiv vulkan och de andra två tagna igår i en nationalpark i de Japanska alperna. Som synes är det även ett par japanska paddor som har vårkänslor vilka fick ställa upp på bild, och dom tycktes inte vara besvärade, men dom tänkte sannolikt på annat.

Samtliga redigerade i mobilappen Snapseed. Min vana trogen har jag spakat lite för hårt, men what the heck. Får väl kalla det för den konstnärliga friheten ;).

Vilka drömlandskap, otroligt vackert!

5 timmar sedan, Mr.T sade:

Vulkan.thumb.jpg.92d5792a34e8cb790dab98e9705e351d.jpg

368945937_Japanskaalpern.thumb.jpg.e90e2c89eca38fdc9e7f3b2e992ea42d.jpg

260927087_Japanskaalperna.thumb.jpg.998dd9e27d5c2a40b9e532b2018e419e.jpg

Verkligen läckert landskap, trevliga bilder! Jag gillar också Snapseed, den har det mesta man behöver!:thumbsup:

8 timmar sedan, Rolf sade:

Vilka drömlandskap, otroligt vackert!

Roligt att du uppskattar mina enkla alster, Rolf. Får väl se om jag kan gräva fram några bilder från Nepal vad det lider, där är landskapen än mer imponerande i mitt tycke.

2 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Tjusiga miljöer du rör dig i. Kul att få ta del av det. 

Roligt att det uppskattas, Ulf. Det uppmuntrar till att dela med sig ytterligare.

3 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Verkligen läckert landskap, trevliga bilder! Jag gillar också Snapseed, den har det mesta man behöver!:thumbsup:

Som sagt, roligt med uppskattning, Jens (a k a "mannen från vildmarkerna"). Och jag delar helt din uppfattning om Snapseed. Ett ytterst kompetent program för mobilen, roligt (och enkelt) att använda sig av när man inte orkar sitta med (eller plocka fram) datorn. Dessutom är det väldigt prisvärt, med tanke på vad man får betala :nyam:.

Nu är jag så sakteligen på väg mot Hokkaido vilket är den nordligaste delen av Japan. Där skall det finnas en del intressanta landskap och jag hoppas att jag kan ta någon eller några bilder att dela med mig av när jag väl är där, under förutsättning att det inte är för jävligt väder. Jag beräknar att vara där om ~ 2 veckor, det finns ju lite emellan Hokkaido och där jag befinner mig nu, som måste avverkas.

Resan närmar sig så sakteligen slutet och den 14 Juni sitter jag på ett plan på väg hem.

Men, först Hokkaido.

Tänkte bjuda på ett skärmklipp som jag tagit med mobilen idag, så det håller sig inom trådämnet. Befinner mig i skrivandets stund på Hokkaido som jag tidigare nämnde att jag skulle åka till. Som jag brukar göra när jag åker längre sträckor blev det en tur med bl. a Shinkansen (bullettrain), och visst gör det skäl för namnet, observera maxhastighet;

Screenshot_20190518-171819_Speedometer.thumb.jpg.3e5e104dad214ad90cd9d26c6bcc4be9.jpg

Det går som tåget, skulle man kunna säga. SJ har en del att lära, då punktligheten är på sekunden, (för det mesta).

Tänkte att ni är nyfikna på hur dessa tåg ser ut som når dessa hissnande hastigheter, så jag grävde fram en bild ur arkivet. Kraftigt beskuren och redigerad RAW-fil från mobilen;

Shinkansen.thumb.jpg.a3105b12f56f6cb9dbd1c9fa0ef18b35.jpg

Som synes är begreppet "bullet train" inte helt taget ur luften.

Kul att se. Hade missat hur fronten ser ut. De börjar väl ha några år på nacken nu. Minns en tågluff hur vi okynnesåkte nån station med TGV. Ingen högfartssträcka men det kändes som att äntra Concorde i high tech minns jag.

Trångt? Finns de berömda påskjutarna kvar? Fast det är kanske bara tunnelbanan?

36 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Trångt? Finns de berömda påskjutarna kvar? Fast det är kanske bara tunnelbanan?

Absolut inte trångt ! Kanske kan lägga upp en bild tagen inifrån tåget vid ett senare tillfälle. Sedan vet jag inte vad "påskjutarna" är för något. 

41 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Minns en tågluff hur vi okynnesåkte nån station med TGV. Ingen högfartssträcka men det kändes som att äntra Concorde i high tech minns jag.

Jo, dom är inte pinfärska. Just nu håller dom på och provar ut tåg (och räls) för ännu högre hastigheter, ~ 400 km/h. Ja jösses :47:.

42 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Minns en tågluff hur vi okynnesåkte nån station med TGV. Ingen högfartssträcka men det kändes som att äntra Concorde i high tech minns jag.

Känner också igen TGV från tågluffartiden, det skulle vara någonting alldeles extra, vill jag dra mig till minnes. Men jag har ingen egen erfarenhet av TGV.

"Påskjutarna" syns ibland på klipp från Japan. De trycker in folk i tåg på perrongen. Men det kanske är gamla klipp som ligger kvar

Bullettrain ännu snabbast i världen tror jag. I alla fall i vanlig drift 

Vilken fin resa du gör. Och tryggt skall det vara. Vet inte hur lång du är men allmänt känner man sig lång som europé eller börjar de komma ifatt. Turister i gamla stan tyder på det

7 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Påskjutarna" syns ibland på klipp från Japan. De trycker in folk i tåg på perrongen. Men det kanske är gamla klipp som ligger kvar

Ja, det har jag sett på tuben, och nej, mig veterligen är dom kvar :lol:, men jag brukar sällan åka tunnelbana vid just rusningstid, då jag för det mesta ligger och sover (eller håller på och förbereda mig för dagens prövningar) vid morgonrusningen, och vid eftermiddagsrusningen är jag säkert ute och knallar omkring på gatorna. Många km blir det om dagen, kan jag lova, det känns i benen och då inte minst i knäna.

31 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Bullettrain ännu snabbast i världen tror jag. I alla fall i vanlig drift 

Det kan nog stämma.

Vilken fin resa du gör.

Jag skall inte klaga, men om sanningen ska fram, börjar jag bli sliten. Det tar på krafterna att byta adress var annan, var tredje dag, men visst är det en fantastisk upplevelse ! Det är så många intryck att ta in, så jag tror jag behöver komma hem till vardagen igen, för att till fullo förstå vad det är jag genomfört. Hemresa är den 14 Juni, och jag ser faktiskt fram emot att få komma hem igen, lagom till sommaren :lol:. Inte minst i ljuset av att jag börjar få ont i benen. Som jag nämnde, blir det åtskilliga km som tillryggaläggs varje dag, och snittet ligger nog en bit över milen. Som längst har jag nog gått 25 km på en dag, och då var jag trött, kan jag lova. Oaktat hur mycket man lever i förnekelse, kan man konstatera att kroppen är inte 25 år längre.

Vet inte hur lång du är men allmänt känner man sig lång som europé eller börjar de komma ifatt. Turister i gamla stan tyder på det

Om jag sträcker lite på mig, når jag väl en 183 cm över havet i strumplästen, och visst är de flesta Japaner kortare än så, men det finns dom som är betydligt längre än mig, även om dom är sällsynta. Men, snittet ligger nog en liten bit under mig, skulle jag tro.

Och tryggt skall det vara.

Ja, här i Japan händer det inte mycket. Och människorna är så otroligt vänliga och ärliga, samt att det är otroligt rent, nära på lika rent som det är i Singapore. Jag kan utan tvekan och med varm hand rekommendera alla att åka till japan (om möjligheten skulle dyka upp), det är ett fantastiskt land att resa i. Och, det är inte så himla dyrt som man vill göra gällande. Jag tror att man kan klara sig på en 5-hundring (om dagen) om man bor på hostels (dormitories) och äter billigt. Mycket nudlar blir det, men man få en mättande måltid för en 100-ring.

18 timmar sedan, Mr.T sade:

Tänkte att ni är nyfikna på hur dessa tåg ser ut som når dessa hissnande hastigheter, så jag grävde fram en bild ur arkivet. Kraftigt beskuren och redigerad RAW-fil från mobilen;

Shinkansen.thumb.jpg.a3105b12f56f6cb9dbd1c9fa0ef18b35.jpg

Som synes är begreppet "bullet train" inte helt taget ur luften.

Coolt, och av någon anledning associerar jag till huvudet på en gädda...:confused0006:

48 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Coolt, och av någon anledning associerar jag till huvudet på en gädda...:confused0006:

Ja , när du säger det så. Kanske har japanerna sneglat på gäddans anatomi när dom designade detta tåget, gäddan är ju strömlinjeformad av uppenbar anledning :confused0006:.

22 timmar sedan, Mr.T sade:

Ja , när du säger det så. Kanske har japanerna sneglat på gäddans anatomi när dom designade detta tåget, gäddan är ju strömlinjeformad av uppenbar anledning :confused0006:.

Tja, vem vet, man skulle inte bli förvånad...:)

7 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tja, vem vet, man skulle inte bli förvånad...:)

Du får borra i det, så vi får ett svar på gåtan ;).

15 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Haha, gjorde ett försök men hittade nada..^_^

Det kom inte som en överraskning, i a f !?