Jump to content
Mona

Dagens mobilbild

Recommended Posts

2 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Vad skall man säga? Det ser underbart ut helt enkelt

Tro mig, det är rätt gött faktiskt. En bild tagen från hotellets restaurang där jag är boende, in mot bungalowerna;

IMG-3a17ae1637863ed741a8475c7ac9f897-V.thumb.jpg.1c51154cca65151edb55bcdcd9270c94.jpg

Som sagt, jag har sett sämre dagar.

2 timmar sedan, Rolf sade:

har vi inga krokodiler! :D

Nä, det är väl en fördel med att bo i Norden, bland många andra. Krokodilfritt. Fy faan för att mötas en när man snorkla 😲😲😲 ! Tänker göra det endera dagen, och förhoppningsvis få användning av min AW 1:a under vattnet. Det skall finnas koraller och färgglada fiskar i närheten så jag tänkte ta mig dit på min hyrda skoter. Fan, ibland är det gött att leva 😊.

On 2019-01-16 at 2:46 PM, Cope sade:

Denna köpte jag också på Wish :)

Testade den vid en promenad igårkväll. Den kommer bli perfekt när man står på en blåsig strand i några få plusgrader :)

Fick min idag! Ja den kommer att ligga i ryggsäcken på vintern från och med nu. 

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Allt klär en skönhet. :lol:

Haha...så är det men jag ingår inte i den skaran :)

12 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Fick min idag! Ja den kommer att ligga i ryggsäcken på vintern från och med nu. 

Var den likadan som min??

Ja, det ska absolut ligga i ryggan under vinterhalvåret :)

18 minuter sedan, Cope sade:

Var den likadan som min??

Ja, det ska absolut ligga i ryggan under vinterhalvåret :)

Ja det tror jag, svart också. 

Men inneflärp man har över munnen och en yttre flärp för tja jag har inte klurat ut den ännu. Ha ha ha

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Ja det tror jag, svart också. 

Men inneflärp man har över munnen och en yttre flärp för tja jag har inte klurat ut den ännu. Ha ha ha

Haha...precis. Jag fattar inte heller riktigt hur det är tänkt att fungera med dom två "flärparna" :)

Men skit samma. Den är varm och go iaf :)

2 minuter sedan, Cope sade:

Haha...precis. Jag fattar inte heller riktigt hur det är tänkt att fungera med dom två "flärparna" :)

Men skit samma. Den är varm och go iaf :)

Du får säga till om någon visar dej eller om du kommer på hur det är tänkt. 😃

4 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Du får säga till om någon visar dej eller om du kommer på hur det är tänkt. 😃

Absolut :)

Och det får du också göra :)

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Så hör tror jag den ska användas. 😃

3168C06D-8413-4CA0-8161-0541570B245B.thumb.jpeg.dfdcdcc44a59827e3c2b79e900d85ef8.jpeg

Gött...då har vi koll på läget🙂👍

11 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Mr T, så ska man ha det när man har det som sämst.Njut så länge du kan för rätt som det är så är du hemma i grådaskiga vardagen igen. 

Jo tack, jag försöker att göra det bästa av situationen som den ser ut nu, för jag är väl medveten om att det finns en grå vardag som lurar bakom hörnet. Fast nu kommer jag hem till sommaren och får väl försöka att planera in framtida semesterperioder på sådant sätt att jag slipper set värsta hemma,vanligtvis runt Dec/Jan, åtminstone i Blöteborg. 

Sedan tycker jag nog ändå att livet är ganska bra hemma,  även den grå vardagen, för då kan man ägna tiden till att planera för nya äventyr 😊.

35 minuter sedan, Ove555 sade:

Iphone 6 s. Strand.

Strand-1.jpg

Lite störande är det att man med en iPhone kan göra en så bra panorama när man måste jobba häcken av sig med en systemkamera. :)

On 2019-01-16 at 2:45 PM, Cope sade:

Det där ser ju riktigt behagligt ut :thumbsup:

Men lite fantasi så skulle man nog kunna tänka sig att vi har klarblå himmel, solsken och 27 grader varmt i vattnet :)

Solsken och blå himmel är ju inga konstigheter, men att fantisera om vatten på 27 grader.... ja, då kan man i alla fall inte testa... :)  Var vid Hooks Herrgård en bit från Jönköping i går på ett Spa, otroligt skönt och trevligt. Var sugen på att testa isbad (vilket de inte hade, dock is på sjön utanför) men när jag hittade en pool med 12 grader så kände jag att det räckte rätt långt... Och min fantasi är inte bra nog, för jag försökte tänka att det var en varm källa på island istället men då fick jag hoppa ut i utepoolerna innan det blev så varmt :)

05.40. Ljuset börjar ta slut på månen, skuggan har i princip tagit över. Hoppas få se den riktigt röd och grann om en stund. Det är -12 ute, lite kallt om händerna.. Ska bli intressant att se i kväll när jag tar upp bilderna i datorn, det är lite knepigt att fokusera.   Men det visar sig sen, måste ju tyvärr jobba i dag...😎

rps20190121_054023.thumb.jpg.5a44d8bf6e908772ab3f40b3ae82ef41.jpg

Hade tänk att lägga upp lite bilder tagna (och redigerade) i mobilen (snapseed), ett ingrepp jag sällan gör med mina mobilbilder, men det går att ta RAW-bilder med mobilen och redigera dom med nämnda programvara, så varför inte göra ett försök ?

På grund av en nästan icke-existerande internet-uppkoppling där jag är nu, så går det lååååååååångsamt, om ö h t alls. 

I vart fall som helst har jag lyckats ladda upp några bilder som jag härmed bjuder på. Den första är en vinkarkrabba och den andra en slamkrypare.

För er som inte vet vad en slamkrypare är för något, kan jag berätta att det är en amfibiefisk, alltså en fisk som kan leva på land, såväl som i vatten.

Vinkarkrabba;

20190120_140215-01.thumb.jpeg.0373324f8dc0f3e73d1510783263706a.jpeg

Slamkrypare;

20190120_140822-02.thumb.jpeg.710e26adb2650ab4efaa7287bf66167a.jpeg

Jag hade gärna sett att jag hade fått en profilbild på slamkryparen, men jag tror inte att den hade väntat kvar tills dess att jag kommit ner i nivå och dessutom kände jag inte för att krypa omkring på alla fyra i gyttjan.

Slamkryparens ögon har en ganska speciell placering på huvudet (jag vet inte om det framgår av bilden), ögonen är placerade ovan huvudet.

Det som är förtjänsten med detta är att när fisken ligger i ytspänningen på vattenytan, kan den se ovan och under vattnet samridigt 😄.

Ja jösses, naturen är oslagbar ! 

Ytterligare en bild, denna gång på en eremitkräfta. Jag förvånade mig över att dom kunde leva i det grunda vattnet som är i pölen, då vattnet blir ganska varmt, men den tycks vara oberörd;

20190120_140641-01.thumb.jpeg.db16aebcfe090ffea899c44fc25a00d1.jpeg

Väl kommen till stranden, där jag passerat den del där ovan bilder är tagna, möter jag detta ensamma träd, troligtvis ett mangroveträd. Man kan lugnt påstå att det har hamnar på en minst sagt utsatt plats, men ännu finns det lite liv i det;

20190120_134021-01.thumb.jpeg.61f1f675f9e251bb4c9a1eb9f4ffbe31.jpeg

På en annan del av ön, passerar man genom en djungel (även om denna bilden kanske inte direkt påminner om någon djungel, men det finns precis till höger, utanför bild).

Däremot gillade jag verkligen dessa träd och den svalkande skugga de skänkte. Dessutom var det (som synes), tämligen enkelt att ta sig fram, till skillnad från djungeln (utanför bild) som bäst beskrivs som en grön vägg;

20190120_145220-01.thumb.jpeg.98464adb9183cc8cdffc860fc441715c.jpeg

Den avslutande bilden är tagen nere vid stranden, även om det inte är den mest attraktiva delen. Men här är det inte stranden som är det intressanta i bilden (tycker jag).

Därmed är detta det sista bidraget denna gång, men jag får säkert anledning att återkomma;

20190120_151326-02.thumb.jpeg.cd4ee01a20be5cb87fdfb34a5ab6de63.jpeg