Jump to content
Mona

Dagens mobilbild

Recommended Posts

On 2019-01-05 at 11:33 AM, Cope sade:

Ja, det var riktigt tråkigt och det tog så himla mkt energi också. Det blev ett utdraget krig som pågick sedan mitten av november :(

Trots att problemet är löst så fortsätter finnarna att försvara objektivet. I mailet jag fick igår så skrev dom såhär:

Pratade med min erfarna kollega: när man har ett så ljusstarkt objektiv som detta kan det anses att detta är normalt för skärpedjupet är så kort. Det kan löna sig att använda manuell fokusering.

Du hade pratat med Tommy och ni har en överkommelse att du kan undantagsvist returnera objektivet och köpa sen något annat. Hoppas något annat objektiv tillämpar sig bätter till ditt bruk.

Undras varför jag upplever min Nikon 105/1.4 är rakbladsvass??

Vet inte ens om jag ska bemöta dom och förklara att dom är totalt helt tomma i sina huvuden och att dom borde ägna sig att att sticka lovikkavantar till sina landsmän som bor allra längst norrut:angry:

Jag menar det verkligen. Handla ALDRIG av Rajala, iaf inte online.

Däremot så tror jag inte att Sigmas gluggar passar bäst på spegellöst, inte ännu iaf :)

Jag har sett jättemånga recensioner där dom hyllar just skärpan, att det är det skarpaste objektivet dom har osv. Jag har bara sett ett fåtal som har fått gluggar där skärpan inte har varit bra. En eller två av dom bytade ut gluggen mot en ny. en annan fick sin perfekt efter att han hade mikrojusterat den en aning och någon lämnade tillbaka den och köpte en Tamron till full belåtenhet istället.

Därför har jag hoppet kvar om att finna ett skarpt exemplar och jag ska lägga en ny order hos Japanphoto som just nu har kampanj på den gluggen. Motsvarar inte det heller mina förväntningar så har jag nu lärt mig att agera lite snabbare och därför ska jag tillämpa distansköplagen och skicka tillbaka det inom 14 dagar om jag inte blir nöjd denna gången heller :)

Hur jag agerar därefter får vi se. Kanske jag ger det en chans till hos Mattssons i Lund eller så blir det kanske ett Tamron eller möjligtvis Nikon istället.

Att jag så envist håller kvar vid Sigmas 35:a är för att det är riktigt skarpt (om det funkar som det ska) och att det är ett f/1.4 som jag så gärna vill ha.

Tamrons och Nikons versioner är f/1.8. Tamronet är något bättre på skärpa, chromatic abberation (hur fan stavas det) och vinjettering om jag inte minns fel i skrivande stund. Det har även VR som det heter på Nikonspråk. Därför känner jag nog mest för att välja det om jag inte hittar ett bra ex från Sigma :)

Så här är det, tror jag!! Sigmas gluggar har en ojämn kvalitet ihop med Canon, och kanske Nikon. Vissa får superduperbra ex, andra skit. Däremot har jag aldrig hört någon klaga när dom suttit på en ny Sony. Om du minns så nämnde jag vid nåt tillfälle att jag lånat en Sigma 85/1,4 ihop med min Canon. Detta gjorde jag för att jag visste att den funkade med Mrs L's Canon till 100%. På min Canon var den en katastrof. Däremot funkar Sigman till 100% på bådas våra Sony a7 III. På Sonyn så funkar alla mina objektiv klockrent med fokusen, bl a därför är jag så nöjd med den kameran :)

Enl Sigma i Asien så garanterar dom bara skärpa på mittpunkten, alltså ska man inte förvänta sig att den sätter skärpan rätt på sidopunkterna. Det går inte att kalibrera den rätt heller. Detta försökte Tura göra med Mrs T's 50/1,4. Även hennes funkar klockrent på Sonyn! 

14 timmar sedan, Mona sade:

Så här är det, tror jag!! Sigmas gluggar har en ojämn kvalitet ihop med Canon, och kanske Nikon. Vissa får superduperbra ex, andra skit. Däremot har jag aldrig hört någon klaga när dom suttit på en ny Sony. Om du minns så nämnde jag vid nåt tillfälle att jag lånat en Sigma 85/1,4 ihop med min Canon. Detta gjorde jag för att jag visste att den funkade med Mrs L's Canon till 100%. På min Canon var den en katastrof. Däremot funkar Sigman till 100% på bådas våra Sony a7 III. På Sonyn så funkar alla mina objektiv klockrent med fokusen, bl a därför är jag så nöjd med den kameran :)

Enl Sigma i Asien så garanterar dom bara skärpa på mittpunkten, alltså ska man inte förvänta sig att den sätter skärpan rätt på sidopunkterna. Det går inte att kalibrera den rätt heller. Detta försökte Tura göra med Mrs T's 50/1,4. Även hennes funkar klockrent på Sonyn! 

Så kanske det kan vara. Jag har iaf blivit liite tveksam till Sigma efter mitt eget strul tillsammans med andras strul. Mitt ex var ju inte skarpt alls på avstånd över ca 2-2 1/2 meter trots att jag använde fokuspunkten i mitten. Jag har sett från flera håll folk som har haft samma fel som jag och att det i vissa fall har gått att kalibrera men i andra inte.

Jag har ju köpt ett nytt ex från en annan leverantör nu och är det inte heller bra så utnyttjar jag min 14-dagars ångerrätt och skickar tillbaka den. Blir det så så kommer jag i första hand försöka med Tamrons 1.8 och som andra alternativ blir det Nikons 1.8.

Men helst vill jag ha Sigmas 35:a då den är skarpt när den funkar samt att det är en f/1.4.

Jag får se hur det slutar så småningom. Det ända jag är säker på är att det kommer iaf bli en 35:a av något slag :)

On 2019-01-09 at 4:45 PM, Cope sade:

Jag får se hur det slutar så småningom. Det ända jag är säker på är att det kommer iaf bli en 35:a av något slag :)

Om du kan tänka dig ett manuellt fokuserat objektiv (men det kan du inte), skulle Zeiss 35/2,0 kunna vara ett alternativ, den gluggen skall visst leverera ganska bra, om än inte som Sigmas ART-serie. Om du satsar på manuell fokusering, slipper du dessutom problemet med att autofokus missar 😉.

Fast, det är väl klart, det är väl för krävande med manuellt fokuserade gluggar, det är väl därför ditt tilt/shift ligger i lådan du väntar på en ny ägare 😂.

1 timme sedan, Mr.T sade:

Om du kan tänka dig ett manuellt fokuserat objektiv (men det kan du inte), skulle Zeiss 35/2,0 kunna vara ett alternativ, den gluggen skall visst leverera ganska bra, om än inte som Sigmas ART-serie. Om du satsar på manuell fokusering, slipper du dessutom problemet med att autofokus missar 😉.

Fast, det är väl klart, det är väl för krävande med manuellt fokuserade gluggar, det är väl därför ditt tilt/shift ligger i lådan du väntar på en ny ägare 😂.

Som du själv sa vill jag inte ha en manuell 35:a även om jag inte har något emot att fokusera manuellt. Iaf så länge det är landskap jag fotar. Men att ha en manuell 35:a eller nåt annat manuellt objektiv som kan räknas som en "normal" glugg är helt uteslutet.

Nä, den gluggen får aldrig någon ny ägare. Antingen slänger jag det eller så får det ligga kvar i lådan ;)

1 timme sedan, Cope sade:

Men att ha en manuell 35:a eller nåt annat manuellt objektiv som kan räknas som en "normal" glugg är helt uteslutet.

Varför ?

23 timmar sedan, Mr.T sade:

Varför ?

Enkelt...för att autofokusen är uppfunnen och fungerar i det normala alldeles ypperligt🙂

Och det är svårt att agera föjande fokus manuellt när man vill använda den funktionen🙂

För egen del finner jag alltså att manuell fokus i princip aldrig används då det sällan krävs för min typ av fotograferande.

38 minuter sedan, Cope sade:

För egen del finner jag alltså att manuell fokus i princip aldrig används då det sällan krävs för min typ av fotograferande.

Gott nog  !

12 timmar sedan, Mathias sade:

Härlig soluppgång :)

Ja det var jättefint irl!

12 timmar sedan, Cope sade:

Tjusigt Jens...du har en bättre helg än vad jag har ser det ut som. Jag sitter på jobbet sedan 06.00☹

Stackare, ja vi har haft en underbar helg!  Men å andra sidan får du ju långledigt i bland!😊

18 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Ja det var jättefint irl!

Stackare, ja vi har haft en underbar helg!  Men å andra sidan får du ju långledigt i bland!😊

Sant...men det är för långt mellan gångerna :D

1 timme sedan, Mr.T sade:

20190116_163009.thumb.jpg.de98c4c859cfedd3a9f00b3fd670de76.jpg

Om någon nu skulle undra var bilden är tagen, så är det här.

Kom hit idag, och tänker stanna i typ 10 dagar eller så. Och hemma är det bra eller. Klarblå himmel och solsken 😂 !?

Det där ser ju riktigt behagligt ut :thumbsup:

Men lite fantasi så skulle man nog kunna tänka sig att vi har klarblå himmel, solsken och 27 grader varmt i vattnet :)

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Jag köpte något liknande på Wish men har inte fått den ännu. :(

Denna köpte jag också på Wish :)

Testade den vid en promenad igårkväll. Den kommer bli perfekt när man står på en blåsig strand i några få plusgrader :)

20 timmar sedan, Cope sade:

Men lite fantasi så skulle man nog kunna tänka sig att vi har klarblå himmel, solsken och 27 grader varmt i vattnet :)

Räcker det med LITE fantasi  !? Själv är jag rätt nöjd med tillvaron som det är just nu, det har varit sämre dagar om man säger så;

20190117_124741.thumb.jpg.cacfc30b7f36bb35f67969b73db1da47.jpg

20190117_122203_002.thumb.jpg.32f4aee6841c19b59b3db3bae93e8685.jpg

20190117_143350.thumb.jpg.a796d0ed1ff1685b08e38383164b6505.jpg

Tänkte ge mig ut i plurret endera dagen, men det gäller att se sig för var man badar. Här ser det ju inbjudande ut, eller hur !?

20190117_121322.thumb.jpg.f320590ffb428d8c80b3fabc75cd45fc.jpg

Fast kanske inte. Det fick en amerikansk turist erfara 2010;

20190117_121819.thumb.jpg.10187750a2009d7d48fc4af42d1e0ab6.jpg

Dessutom finns dom på flera platser;

20190117_134940.thumb.jpg.d6c7d84df761f18c32d2dd7b9e3801de.jpg

Och en sak som är säker är att man vill inte komma för nära en saltvattenkrokodil. Dom kan bli 10 meter långa och väga uppemot ett ton, så där har man inte mycket att sätta emot;

20190117_135125.thumb.jpg.fd37886ed0954ff6acfeca20993c2658.jpg

Det var det för denna gång, se till att få användning för fantasin, Cope 😂😂😂.