Jump to content
Mona

Dagens mobilbild

Recommended Posts

On 2018-12-25 at 8:48 PM, Mona sade:

Nu har jag inte läst allt den sista tiden, men har du haft fokusfel på 35'an? Att du senare vid behov kan finkalibrera med dockan tycker jag inte är så konstigt. Fokusen kan ändra sig med tiden antar jag. Huvudsaken är att den är rätt nu när du haft den inne. Hör gärna med Tura också :) 

Ja, eller om det är fokusfel vet jag inte. Den är inte skarp när jag fotar på lite längre avstånd som tex 2,5 m från motivet. På kortare avstånd är den skarp.

Men på det längre fotograferingsavståndet så går det inte kalibrera så att den blir skarp heller trots att den har varit inne på kalibrering på en serviceverkstad.

Dom sa ju att dom skulle kalibrera gluggen efter mitt hus vilket inte har skett då jag behövde kalibrera den igen så fort jag fick hem den. Och på kortare avstånd går det att få den skarp men som sagt inte på längre avstånd.

Jag tycker att det är skitdåligt. Ska dom kalibrera ett objektiv efter huset så ska man väl inte behöva göra om det med dockan när man har fått skiten i retur. Som sagt, det är skitdåligt och jag är både ledsen, besviken och förbannad. Denna gluggen ska vara riktigt skarp. Det var därför jag köpte skiten. Just nu känns det som att det inte kommer bli fler Sigmagluggar i min rygga. Och får jag inte rätt på denna så köper jag en Tamron 35/1.8 istället trots att Sigman är en 1.4 och aningen skarpare. I skrivande stund är allt annat bättre än att använda Sigmaskitet.....

Just nu har jag bett dom att häva köpet eller skicka ett annat exemplar för denna ska ut ur mitt hus. Om det sen blir förr eller senare får tiden utvisa:angry:

6 hours ago, Cope said:

Ja, eller om det är fokusfel vet jag inte. Den är inte skarp när jag fotar på lite längre avstånd som tex 2,5 m från motivet. På kortare avstånd är den skarp.

Men på det längre fotograferingsavståndet så går det inte kalibrera så att den blir skarp heller trots att den har varit inne på kalibrering på en serviceverkstad.

Dom sa ju att dom skulle kalibrera gluggen efter mitt hus vilket inte har skett då jag behövde kalibrera den igen så fort jag fick hem den. Och på kortare avstånd går det att få den skarp men som sagt inte på längre avstånd.

Jag tycker att det är skitdåligt. Ska dom kalibrera ett objektiv efter huset så ska man väl inte behöva göra om det med dockan när man har fått skiten i retur. Som sagt, det är skitdåligt och jag är både ledsen, besviken och förbannad. Denna gluggen ska vara riktigt skarp. Det var därför jag köpte skiten. Just nu känns det som att det inte kommer bli fler Sigmagluggar i min rygga. Och får jag inte rätt på denna så köper jag en Tamron 35/1.8 istället trots att Sigman är en 1.4 och aningen skarpare. I skrivande stund är allt annat bättre än att använda Sigmaskitet.....

Just nu har jag bett dom att häva köpet eller skicka ett annat exemplar för denna ska ut ur mitt hus. Om det sen blir förr eller senare får tiden utvisa:angry:

Det är ju skittråkigt när man köper prylar för dyra pengar som inte lever upp till det man förväntar sig. Hoppas att allt löser sig till det bästa!!

20 timmar sedan, Cope sade:

Tråkigt med prime-grejor som inte levererar som tänkt eller att det är något annat strul. Men tycker du gör helt rätt, för de pengarna skall man vara nöjd och när det uppenbart (?) verkar vara något som inte stämmer så får de ju antingen ta tillbaka sin produkt, skicka ett nytt ex (alla kan råka ha en måndagssjuka på enstaka ex) eller helt enkelt fixa det. Må det bli förr så att vi får se lite nice foton från dig!

17 timmar sedan, Mathias sade:

Det är ju skittråkigt när man köper prylar för dyra pengar som inte lever upp till det man förväntar sig. Hoppas att allt löser sig till det bästa!!

Ja, det är skittråkigt och tar så jäkla mkt energi ifrån mig som jag kunde lagt på annat.

Tack...det löser sig säkert på ett eller annat vis🙂

3 timmar sedan, Martin sade:

Tråkigt med prime-grejor som inte levererar som tänkt eller att det är något annat strul. Men tycker du gör helt rätt, för de pengarna skall man vara nöjd och när det uppenbart (?) verkar vara något som inte stämmer så får de ju antingen ta tillbaka sin produkt, skicka ett nytt ex (alla kan råka ha en måndagssjuka på enstaka ex) eller helt enkelt fixa det. Må det bli förr så att vi får se lite nice foton från dig!

Det är inte bara jag som är missnöjd märkte jag när jag började undersöka saken. 

Det löser sig på nåt sätt men det ör så tråkigt då jag hade höga förväntningar på denna glugg ☹

I ärlighetens namn är jag inte helt nöjd med min 35:a heller.För det mesta är det i garderoben och samlar damm.Tänkte ta med det och 50:an till Las Palmas men ångrade mig precis så det blir 24-70 istället.Har bestämt att när jag köper nytt eller byter så får det bli Nikon som gäller.Hoppas du får ordning på grejerna. 

2 timmar sedan, lillepv sade:

I ärlighetens namn är jag inte helt nöjd med min 35:a heller.För det mesta är det i garderoben och samlar damm.Tänkte ta med det och 50:an till Las Palmas men ångrade mig precis så det blir 24-70 istället.Har bestämt att när jag köper nytt eller byter så får det bli Nikon som gäller.Hoppas du får ordning på grejerna. 

Jaså, du känner lite som jag då fast jag är inte alls nöjd😀

Min glugg är ju inte riktigt skarpt när jag tex fotar en modell på 2.5-3 meters avstånd. Drt nlir liksom ingen skärpa/mikrokontrast. Eller rättare sagt så är det väl dåligt bett i skärpan. Det blir liksom lite dimmigt i pupillen när man zoomar in lite i bilden.

På kortare avstånd fungerar den bättre men efter att ha haft den inne på service så undrar jag om inte det har blivit lite sämre även där.

Jag valde bort Nikons 35:a dels pga av priset och dels för att den inte är så skarpt som tex Sigmas SKALL vara.

Därför har jag börjat fundera på Tamrons 35/1.8 då den är skarpare än Nikons men något sämre än vad Sigman SKA vara. I dagsläget är nog Tamrons version skarpare än vad min Sigma är. Det hoppas jag iaf😀

1 hour ago, Cope said:

Jaså, du känner lite som jag då fast jag är inte alls nöjd😀

Min glugg är ju inte riktigt skarpt när jag tex fotar en modell på 2.5-3 meters avstånd. Drt nlir liksom ingen skärpa/mikrokontrast. Eller rättare sagt så är det väl dåligt bett i skärpan. Det blir liksom lite dimmigt i pupillen när man zoomar in lite i bilden.

På kortare avstånd fungerar den bättre men efter att ha haft den inne på service så undrar jag om inte det har blivit lite sämre även där.

Jag valde bort Nikons 35:a dels pga av priset och dels för att den inte är så skarpt som tex Sigmas SKALL vara.

Därför har jag börjat fundera på Tamrons 35/1.8 då den är skarpare än Nikons men något sämre än vad Sigman SKA vara. I dagsläget är nog Tamrons version skarpare än vad min Sigma är. Det hoppas jag iaf😀

Har inte Nikon en 1,8:a?

2 timmar sedan, lillepv sade:

Har inte Nikon en 1,8:a?

Jo, men bara till DX om jag inte missminner mig :)

Och deras 1.4 är svindyr och tyvärr inte så skarp som tredjepartstillverkarna enligt Dxo :(

12 timmar sedan, lillepv sade:

Jag såg det nu ikväll och skulle in och skriva det här. Men du hade rwdan hittat det😀

Enligt dxo så är Tamrons något vassare än Nikongluggen även om det inte är mkt. Den har även VR som Nikon saknar. Priset är dock något högre på Tamrongluggen. 

Får se hur jag gör. Fajtas fortfarande med Rajala som vill att jag skickar in bpde kamera och glugg ännu en gång. Och drt känner jag inte för. Gluggen kan dom få men huset behöver jag själv. Får se vad jag får för svar imorgon. Beroende på drt så tar jag eventuellt kontakt med konsumentverket på fredag😡😡

37 minutes ago, Cope said:

Jag såg det nu ikväll och skulle in och skriva det här. Men du hade rwdan hittat det😀

Enligt dxo så är Tamrons något vassare än Nikongluggen även om det inte är mkt. Den har även VR som Nikon saknar. Priset är dock något högre på Tamrongluggen. 

Får se hur jag gör. Fajtas fortfarande med Rajala som vill att jag skickar in bpde kamera och glugg ännu en gång. Och drt känner jag inte för. Gluggen kan dom få men huset behöver jag själv. Får se vad jag får för svar imorgon. Beroende på drt så tar jag eventuellt kontakt med konsumentverket på fredag😡😡

Lycka till hoppas det löser sig.Jag ska testa min glugg i lite skapare läge när jag kommer hem från semestern.

10 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

En riktig överlevare.

Det är ju ingen överdrift. Det sköna är, att dom troligtvis har haft för avsikt att riva byggnaden, men sparade denna biten bara för trädets skull.

Indien...

15 timmar sedan, lillepv sade:

Lycka till hoppas det löser sig.Jag ska testa min glugg i lite skapare läge när jag kommer hem från semestern.

Tack, det löste sig. Efter 2 omdöme på nätet igår så ringde Rajala från Stocholm och undrade hur läget var. Dom hade fått ett havererat ärende från finland på sitt bord.

Dom gör eventuellt ett återköp mot ett tillgodokvitto på mitt inköpspris, vilket jag accepterade. Han skulle bara förankra det hos sin chef och lämnar besked under dagen.

Skönt, du kan jag lägga energi på att antingen chansa på en ny Sigmaglugg eller eventuellt ett Tamron eller Nikon.

Vill helst ha ett Sigma då drt är något vassare i skärpan. Iaf när det fungerar som det ska.

Dessutom är det ett 1.4 som jag helst vill ha 🙂

Ja, gör gärna ett test när du har tid och lust. Hade varit roligt att höra dina resultat🙂

Nu är det bekräftat. Återköpet blir av och jag får ett tillgodokvitto. En returfraktsedel är nu på väg till Skåne :)

Skönt att det äntligen är över. Nu återstår det att se om jag köper en likadan på Mattssons i Lund eller om det blir något annat märke. Jag vill ju helst ha en 1.4 och då känns det bara som jag har Sigman att välja på.

Känner mig dock förbannat osäker då min upplevelse hittills inte har varit bra. Men tex flertalet omdöme på FS säger ju att det är en av dom skarpaste gluggarna dom har. Jag får suga på karamellen lite innan jag tar mitt beslut.

8 timmar sedan, Cope sade:

Nu är det bekräftat. Återköpet blir av och jag får ett tillgodokvitto. En returfraktsedel är nu på väg till Skåne :)

Skönt att det äntligen är över. Nu återstår det att se om jag köper en likadan på Mattssons i Lund eller om det blir något annat märke. Jag vill ju helst ha en 1.4 och då känns det bara som jag har Sigman att välja på.

Känner mig dock förbannat osäker då min upplevelse hittills inte har varit bra. Men tex flertalet omdöme på FS säger ju att det är en av dom skarpaste gluggarna dom har. Jag får suga på karamellen lite innan jag tar mitt beslut.

Så himla tråkigt att den inte var bra. Men jag är å andra sidan inte förvånad. Jag tror Sigmas gluggar passar bäst på spegellösa hus. Hade jag inte köpt Sonyn där mitt 50/1,4 passar helt underbart bra, så hade jag sålt den, för på Canon är den kass. Tror ärligt att Nikon har samma problem med Sigma.

14 timmar sedan, Mona sade:

Så himla tråkigt att den inte var bra. Men jag är å andra sidan inte förvånad. Jag tror Sigmas gluggar passar bäst på spegellösa hus. Hade jag inte köpt Sonyn där mitt 50/1,4 passar helt underbart bra, så hade jag sålt den, för på Canon är den kass. Tror ärligt att Nikon har samma problem med Sigma.

Ja, det var riktigt tråkigt och det tog så himla mkt energi också. Det blev ett utdraget krig som pågick sedan mitten av november :(

Trots att problemet är löst så fortsätter finnarna att försvara objektivet. I mailet jag fick igår så skrev dom såhär:

Pratade med min erfarna kollega: när man har ett så ljusstarkt objektiv som detta kan det anses att detta är normalt för skärpedjupet är så kort. Det kan löna sig att använda manuell fokusering.

Du hade pratat med Tommy och ni har en överkommelse att du kan undantagsvist returnera objektivet och köpa sen något annat. Hoppas något annat objektiv tillämpar sig bätter till ditt bruk.

Undras varför jag upplever min Nikon 105/1.4 är rakbladsvass??

Vet inte ens om jag ska bemöta dom och förklara att dom är totalt helt tomma i sina huvuden och att dom borde ägna sig att att sticka lovikkavantar till sina landsmän som bor allra längst norrut:angry:

Jag menar det verkligen. Handla ALDRIG av Rajala, iaf inte online.

Däremot så tror jag inte att Sigmas gluggar passar bäst på spegellöst, inte ännu iaf :)

Jag har sett jättemånga recensioner där dom hyllar just skärpan, att det är det skarpaste objektivet dom har osv. Jag har bara sett ett fåtal som har fått gluggar där skärpan inte har varit bra. En eller två av dom bytade ut gluggen mot en ny. en annan fick sin perfekt efter att han hade mikrojusterat den en aning och någon lämnade tillbaka den och köpte en Tamron till full belåtenhet istället.

Därför har jag hoppet kvar om att finna ett skarpt exemplar och jag ska lägga en ny order hos Japanphoto som just nu har kampanj på den gluggen. Motsvarar inte det heller mina förväntningar så har jag nu lärt mig att agera lite snabbare och därför ska jag tillämpa distansköplagen och skicka tillbaka det inom 14 dagar om jag inte blir nöjd denna gången heller :)

Hur jag agerar därefter får vi se. Kanske jag ger det en chans till hos Mattssons i Lund eller så blir det kanske ett Tamron eller möjligtvis Nikon istället.

Att jag så envist håller kvar vid Sigmas 35:a är för att det är riktigt skarpt (om det funkar som det ska) och att det är ett f/1.4 som jag så gärna vill ha.

Tamrons och Nikons versioner är f/1.8. Tamronet är något bättre på skärpa, chromatic abberation (hur fan stavas det) och vinjettering om jag inte minns fel i skrivande stund. Det har även VR som det heter på Nikonspråk. Därför känner jag nog mest för att välja det om jag inte hittar ett bra ex från Sigma :)