Jump to content
Mona

Dagens mobilbild

Recommended Posts

40 minuter sedan, Cope sade:

Hehe, m√•ste jag?ūüėÄ

Det är en order!! Eller är dom slut redan??!!:ahh:

Hämtade nyss ut kameran. Skönt att den är hemma igen. 

Fick deras serviceutlåtande på finska som jag efter att ha kört i translate tolkar som att do har justerat objektivets fokus efter mitt hus. 

Och att jag vid behov skulle finkalibrera med dockan. Det tycker jag är jäkligt märkligt. Justeras objektivet efter huset på en serviceverkstad så ska man väl inte behöva finjustera det själv? 

Det ska fungera optimalt i min värld eller hur tänker ni?

Ska ringa turascandinavia som åtar sig Sigmas reperationer här i Sverige och höra vad dom säger efter jul.

rps20181221_155621.jpgrps20181221_155657.jpg

53 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Skönt den är hemma i alla fall

Ja, det känns bra så långt :)

Dock känner jag mig lite besviken på att jag ska behöva finkalibrera själv ännu en gång. Men det kanske inte är nåt att hänga upp sig på. Jag har ju kollat om det behövs finkalibreras ännu.

Jag tror ju inte att den fokuserade fel innan heller. Den var ju rakbladsvass på kortare avstånd men fotade jag på längre avstånd tex från 2-3 m så kändes gluggen helt mjuk och kontrastlös i skärpan. Men det kanske var för att den fokuserade fel??

Jag ska som sagt kolla på det en dag för att se om det har blivit någon förändring. Just nu går det inte för här julstökas det så in i h-vete :(

9 timmar sedan, Mr.T sade:

Rankad som världens vackraste byggnad, behöver ingen närmare presentation. 

20181224_161759.thumb.jpg.3bd2bdcd9a2e4756be16f3496a68cb55.jpg

God jul och Gott nytt år på er alla !

Tack detsamma....

On 2018-12-21 at 4:04 PM, Cope sade:

Hämtade nyss ut kameran. Skönt att den är hemma igen. 

Fick deras serviceutlåtande på finska som jag efter att ha kört i translate tolkar som att do har justerat objektivets fokus efter mitt hus. 

Och att jag vid behov skulle finkalibrera med dockan. Det tycker jag är jäkligt märkligt. Justeras objektivet efter huset på en serviceverkstad så ska man väl inte behöva finjustera det själv? 

Det ska fungera optimalt i min värld eller hur tänker ni?

Ska ringa turascandinavia som åtar sig Sigmas reperationer här i Sverige och höra vad dom säger efter jul.

rps20181221_155621.jpgrps20181221_155657.jpg

Nu har jag inte läst allt den sista tiden, men har du haft fokusfel på 35'an? Att du senare vid behov kan finkalibrera med dockan tycker jag inte är så konstigt. Fokusen kan ändra sig med tiden antar jag. Huvudsaken är att den är rätt nu när du haft den inne. Hör gärna med Tura också :) 

On 2018-12-24 at 12:44 PM, Mr.T sade:

Rankad som världens vackraste byggnad, behöver ingen närmare presentation. 

20181224_161759.thumb.jpg.3bd2bdcd9a2e4756be16f3496a68cb55.jpg

God jul och Gott nytt år på er alla !

10 timmar sedan, Mr.T sade:

Upplevs b√§st p√• plats, if you know what I mean ūüėČūüėČ.

20181225_135543.thumb.jpg.99670592c0a5a6fb26cab4c5b8c1829f.jpg

Sagolikt vacker byggnad! Historien om hur den kom till är lika sagolik! 

God fortsättning till dig i Indien :) 

9 timmar sedan, Mona sade:

Sagolikt vacker byggnad! Historien om hur den kom till är lika sagolik!

Ja, historien bakom uppförandet är inte dålig, det är ju en sak som är säker. Det tog 20 år och 20 000 man att uppföra det hela, och då menar jag inte bara maousuleet som syns på bild, utan även de kringliggande byggnaderna och trädgårdarna.

Materialet i huvudbyggnaden är hämtat från alla världens hörn och det är inte utan anledning denna byggnad blivit korad till  "världens vackraste byggnad"

Insidan är också mäkta imponerande med sitt gallerverk som omger canopeerna, snidat ur ett enda stycke marmor,  men tyvärr får man inte fotografera där.

Rabrindanath Tagore (Indosk poet, den ende som vunnit nobelpris i Indien, mig veterligen), skrev att Taj Mahal är "en tår på evighetens kind".

9 timmar sedan, Mona sade:

¬†GodÔĽŅ forts√§ttning till dig i Indien :)¬†

Tack Mona, jag får säkert anledning att återkomma.

Kolla! En termos! För det finns väl inte mycket annat man kan använda den till med den märkningen på utsidan? :) 

Grattis - skall bli kul att se vad du kan leverera!

On 2018-12-27 at 9:59 PM, Rolf sade:

Tack Martin. Skall se vad den termosen kan leverera i morgon hoppas jag.  :D

Nu har vi sett - ingen bra termos. Väldigt mycket frost i bilderna. Men det finns ett litet hopp, ljuset i det ena fotot var väldigt varmt och fint :)