Jump to content

Recommended Posts

5 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Ni har sett byggnaden innan men Amazonen är väl ny...

1.

DSC_6263.thumb.jpg.4d3aebf9598fffce090acf052d2ee35d.jpg

2.

DSC_6264.thumb.jpg.7ee5cdbf1f02679a5ec45bf87b568967.jpg

3.

DSC_6265.thumb.jpg.42d90b107977f199a77948cb0c551810.jpg

4.

DSC_6266.thumb.jpg.bcef754702da78f92c5a9950142be60d.jpg

5.

DSC_6269.thumb.jpg.19608e0dbe6d1ec2faf70c15d173f630.jpg

Står en uppe i Sollebrunn också, en Shell. Tror nog att denna är i bättre skick, dock. Har några bilder på den, kanske gräver fram dom vid något tillfälle.

16 timmar sedan, Mr.T sade:

Står en uppe i Sollebrunn också, en Shell. Tror nog att denna är i bättre skick, dock. Har några bilder på den, kanske gräver fram dom vid något tillfälle.

Tycker jag du ska gräva fram.

On 2020-06-23 at 4:30 PM, ToddeSwe sade:

Tycker jag du ska gräva fram.

Vi får se. I vart fall som helst var jag inne på din hemsida igår och h*l*ete vad du är produktiv 😲.

Så många bilder du har tagit, har inte jag tagit sedan jag köpte min kamera för 8 år sedan 😲 !

14 minuter sedan, Mr.T sade:

Vi får se. I vart fall som helst var jag inne på din hemsida igår och h*l*ete vad du är produktiv du är 😲.

Så många bilder du har tagit, har inte jag tagit sedan jag köpte min kamera för 8 år sedan 😲 !

Jo det har blivit en del, och då är det inte allt där utan bara det jag tycker är bra.

Bara för du sa så var jag tvungen att kolla på shuttercount:

Camera Shutter Count

Find out how many shots your Digital SLR has taken

Results

Shutter count

27054

NIKON D750

Och detta är sedan Juli förra året då jag köpte min D750. D610 hade gått 8000 bilder när jag fick den och hade gått:

Camera Shutter Count

Results

Shutter count

36824

NIKON D610

Så 28824 bilder med den, alltså 55878 bilder tagna sedan jag började på allvar att fota.

Många av dom är ju skräp som man inte kunde använda men det säger kanske en del...

On 2020-06-23 at 6:28 PM, ToddeSwe sade:

Jo det har blivit en del, och då är det inte allt där utan bara det jag tycker är bra.

Bara för du sa så var jag tvungen att kolla på shuttercount:

Camera Shutter Count

Results

Shutter count

27054

NIKON D750

Och detta är sedan Juli förra året då jag köpte min D750. D610 hade gått 8000 bilder när jag fick den och hade gått:

Camera Shutter Count

Results

Shutter count

36824

NIKON D610

Så 28824 bilder med den, alltså 55878 bilder tagna sedan jag började på allvar att fota.

Många av dom är ju skräp som man inte kunde använda men det säger kanske en del...

Skall kolla när jag kommer hem, hur många "shuttercounts" jag har på min D800E , men jag skulle bli förvånad om det är över 6000 😲.

Kanske blir det lite mer framöver, när jag fått min nyinköpta D850 😜. Till mitt försvar får väl nämnas att jag inte tidigare haft tillgång till bil (köpte en förra året, ganska exakt för ett år sedan), så det blir sannolikt mer fotande framöver. Sedan är det ju det där med att jag är ganska begränsad till landskap och ser jag inget intressant att fotografera,  då blir det inget heller.

Edit: Shuttercount på min D800E ligger på 9874. På 8 år...😮.

20 timmar sedan, Mr.T sade:

Skall kolla när jag kommer hem, hur många "shuttercounts" jag har på min D800E , men jag skulle bli förvånad om det är över 6000 😲.

Kanske blir det lite mer framöver, när jag fått min nyinköpta D850 😜. Till mitt försvar får väl nämnas att jag inte tidigare haft tillgång till bil (köpte en förra året, ganska exakt för ett år sedan), så det blir sannolikt mer fotande framöver. Sedan är det ju det där med att jag är ganska begränsad till landskap och ser jag inget intressant att fotografera,  då blir det inget heller.

Edit: Shuttercount på min D800E ligger på 9874. PÅ 8 år...😮.

Jisses så många tog väl jag kanske de tre första månaderna. :) Men du har säkert fler keepers än jag och BRA keepers. Antal tagna bilder säger ju egentligen vilken dålig fotograf jag är kom jag på sen. :) ha ha ha

8 minuter sedan, ToddeSwe sade:

hmmm.... men jag kanske har behållit 10% eller 20% av alla tagna ... undra om man kan räkna i Lr... fast det är inte bara keepers där heller så...

De flesta bilder jag känner mig så där någorlunda nöjd med, har du redan sett. Sedan tycker väl jag inte att det är så där vansinnigt (men nödvändigt) roligt att sitta framför datorn och redigera.

2 minuter sedan, Mr.T sade:

De flesta bilder jag känner mig så där någorlunda nöjd med, har du redan sett. Sedan tycker väl jag inte att det är så där vansinnigt (men nödvändigt) roligt att sitta framför datorn och redigera.

Aha! Jo jag tycker det är nästan lika skoj nu när jag har lärt mig mer och kan göra en del grejer jag bara drömde om att göra innan. Ibland så blir bilden till i Lr och inte i kameran känner jag.

41 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Ibland så blir bilden till i Lr och inte i kameran känner jag.

Jo, men så är det ju, om man skjuter i RAW (och det gör du väl 🤔) ?

41 minuter sedan, ToddeSwe sade:

när jag har lärt mig mer och kan göra en del grejer jag bara drömde om att göra innan.

Helt ärligt, jag spenderar väldigt mycket av min vakna tid och kollar på tuben vad det gäller foto i allmänhet och redigering i synnerhet, men eftersom jag sällan sätter mig framför datorn och försöker göra någon redigering (då jag upplever att jag inte har något bra material att redigera), så rinner de nyvunna kunskaperna ut snabbare än de förvärvades ☹.

Jag har redigeringsprogram som räcker och blir över (dock inte Ps), men handhavandet är det lite si och så med, som sagt.

Jag vill ha landskap framför mig som gör att man tappar andan, om jag skall tycka att det skall vara värt besväret att rigga kameran. Men inga regler utan undantag, bilden på båthusen tyckte jag själv om, så jag får nog anledning att åka tillbaka dit igen under olika ljusförhållanden för att försöka ta någon mer bild som tilltalar. Men f ö så är det skralt, som sagt.

kul att läsa hur ni fotar. jag är impad av ambitionen hos er. själv går jag igång på nästan allt som ser antingen sött, snyggt eller konstigt ut. åsså tar jag fram mobilen och fångar det så gott det går.

jag är nog mer som T än som Todde här... skillnaden är ju att jag går igång på småsaker. T gillar stort och mäktigt. och Torbjörn älskar att bara fota.  kul att man kan mötas här. olika men samma.. 

:)

11 timmar sedan, g.ö sade:

själv går jag igång på nästan allt som ser antingen sött, snyggt eller konstigt ut.

Önskade att jag också gjorde det.

11 timmar sedan, g.ö sade:

Torbjörn älskar att bara fota. 

Ja, han drivs av passion, medans jag mer drivs av målmedvetenhet. Dvs, jag vill inte att resultatet som jag åstadkommer skall vara (enbart) grundat på slumpen, utan det skall vara en medveten process som leder fram till det färdiga resultatet. Önskade att jag vore mer som Todde ☹.

13 timmar sedan, Mr.T sade:

Jo, men så är det ju, om man skjuter i RAW (och det gör du väl 🤔) ?

Helt ärligt, jag spenderar väldigt mycket av min vakna tid och kollar på tuben vad det gäller foto i allmänhet och redigering i synnerhet, men eftersom jag sällan sätter mig framför datorn och försöker göra någon redigering (då jag upplever att jag inte har något bra material att redigera), så rinner de nyvunna kunskaperna ut snabbare än de förvärvades ☹.

Jag har redigeringsprogram som räcker och blir över (dock inte Ps), men handhavandet är det lite si och så med, som sagt.

Jag vill ha landskap framför mig som gör att man tappar andan, om jag skall tycka att det skall vara värt besväret att rigga kameran. Men inga regler utan undantag, bilden på båthusen tyckte jag själv om, så jag får nog anledning att åka tillbaka dit igen under olika ljusförhållanden för att försöka ta någon mer bild som tilltalar. Men f ö så är det skralt, som sagt.

Jag är mer tvärt om, vill trycka prova och experimentera själv. Egentligen KAN jag inte så mycket men istället för att spendera tid på att se på hur man ska göra så är jag ute och försöker själv. :) Fast hur Lr o Ps fungerar har jag ju fått lära mig genom youtube eller någon som berättar hur man gör.

Därför jag  tröttnade på landskap en aning för jag har inga storslagna vyer här utan måste åka långt för dom. Fåglar fyllde mitt dagliga behov att få fota. :)

21 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Egentligen KAN jag inte så mycket men istället för att spendera tid på att se på hur man ska göra så är jag ute och försöker själv. :)

Och det är ju inte fel :thumbsup:.

Därför jag  tröttnade på landskap en aning för jag har inga storslagna vyer här utan måste åka långt för dom.

Och det är precis mitt problem. Var nere åt Falkenberg och Varberg igår, inte bara för att finna något att fota, utan även för att komma ut från min bubbla eller cirkel, som består av arbete  - sova - äta -  arbetae - sova - äta...Tyvärr är man ju tvungen att åka långt (som du skrev) för att hitta storslagna landskap, men i o m att jag numer har en bil, kommer jag att försöka mig på att hitta intressanta landskap i närområdet (läs kustlandskapet). Sedan måste jag försöka att vidga mitt fotografiska innehåll till att sträcka sig längre än enbart till landskap (men det är svårt).

Fåglar fyllde mitt dagliga behov att få fota. :)

Och tyvärr är jag inte intresserad av att fota fåglar ö h t.

1 timme sedan, Mr.T sade:

Och det är ju inte fel :thumbsup:.

Och det är precis mitt problem. Var nere åt Falkenberg och Varberg igår, inte bara för att finna något att fota, utan även för att komma ut från min bubbla eller cirkel, som består av arbete  - sova - äta -  arbetae - sova - äta...Tyvärr är man ju tvungen att åka långt (som du skrev) för att hitta storslagna landskap, men i o m att jag numer har en bil, kommer jag att försöka mig på att hitta intressanta landskap i närområdet (läs kustlandskapet). Sedan måste jag försöka att vidga mitt fotografiska innehåll till att sträcka sig längre än enbart till landskap (men det är svårt).

Och tyvärr är jag inte intresserad av att fota fåglar ö h t.

Nej huvudsaken det passar en själv och att man har kul.

Du har ju massor av vyer i Göteborg, skärgården och kusterna...

Jag var inte heller ett endaste dugg intresserad av fåglar heller, men det växte på mig. Spänningen med om man ska få med sig något hem är som julafton varenda gång jag åker iväg.

Lite som ett kinderägg :) fast där är det ju garanterat en överraskning det är det inte i fågelfoto. Inte bara fåglar heller, men djuren är svårare att hitta.

Får jag ett tillfälle så har jag alltid mitt 50mm med mig om en vy skulle dyka upp som man inte kan låta bli att fota.

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Nej huvudsaken det passar en själv och att man har kul.

Så är det absolut. För mig är foto inte bara ett intresse, det är också ett sätt att koppla av.

Du har ju massor av vyer i Göteborg, skärgården och kusterna...

Visst är det så. Lite hemmablind är jag i o f s, men det kan man kanske bota, åtminstone vad det gäller kusten. Kusten är väldigt trevlig på sommaren. 

Jag var inte heller ett endaste dugg intresserad av fåglar heller, men det växte på mig. Spänningen med om man ska få med sig något hem är som julafton varenda gång jag åker iväg.

Lite som ett kinderägg :) fast där är det ju garanterat en överraskning det är det inte i fågelfoto. Inte bara fåglar heller, men djuren är svårare att hitta.

Skulle målet vara att skjuta på fåglar eller andra frilevande djur, har jag annan utrustning än kameran för det ändamålet, men det har jag redan nämnt, vill jag minnas 😁. Fast nu är vi långt från ämnet. Får se om jag hittar några bilder på macken i Sollebrunn.  I annat fall kanske jag får anledning att åka dit för att ta några 😁.

20 minuter sedan, Mr.T sade:

Så är det absolut. För mig är foto inte bara ett intresse, det är också ett sätt att koppla av.

Visst är det så. Lite hemmablind är jag i o f s, men det kan man kanske bota, åtminstone vad det gäller kusten. Kusten är väldigt trevlig på sommaren. 

Skulle målet vara att skjuta på fåglar eller andra frilevande djur, har jag annan utrustning än kameran för det ändamålet, men det har jag redan nämnt, vill jag minnas 😁. Fast nu är vi långt från ämnet. Får se om jag hittar några bilder på macken i Sollebrunn.  I annat fall kanske jag får anledning att åka dit för att ta några 😁.

Sök på Sonja Josefsson på instagram så kan du få inspiration, hon kan göra vilken vik som helt storslagen. https://www.instagram.com/sonja_josefsson/

Då får du din kick där kanske ...