Jump to content
Sign in to follow this  
Mona

Kråkfåglarnas race!!

Recommended Posts

Martin utmanade mig vem som först tar bilden på hundratals kråkor/kajor i flykt. Jag börjar med den här bilden och hoppas dom kommer tillbaka snart så jag får med alla! Nu väntar jag på din bild Martin :P [attachment=2934]IMG_7185_Kajornasflykt.jpg[/attachment]© 2011 By Mona Nilsson. All rights reserved.Självklart får vem som helst vara med i Kråkfåglarnas Race!!

Sent skall utmanare vakna, men nu har han vaknat!Jag skyller på teflonminnet om vi sade bara en bild... och jag är ju fortfarande efter dig - men nu är jag med i tävlingen i alla fall :laugh: 1.

post-74-13446457490492_thumb.jpg

post-74-13454970893021_thumb.jpg

post-74-13454970895459_thumb.jpg

Kul Martin! Vet inte om vi sagt antal bilder, men det är bara kul om det blir många!Jag ser gärna att fler postar bilder på massor av kråkfåglar :)

I dag var det dags för ny invasion. Jag har nog aldrig sett så många på en gång, det var nästan lite kusligt. Denna bilden visar bara en del av alla. Det var säkert ett par tusen kajor runt huset. Dom satt i vartenda träd och överallt på marken. En helt otrolig syn. [attachment=3261]IMG_1337_Tusental.jpg[/attachment]© 2012 By Mona Nilsson. All rights reserved.

Förresten: Otroligt häftig bild Mona! och visst är det nästan lite skrämmande när de kommer i så stora antal!

Martin, jag önskar jag hade kunnat förmedla det jag såg idag för det var en upplevelse. Undra varför dom flyger i så stora flockar just på hösten och vintern? Jag ser aldrig så många samtidigt vår/sommar. Vet du?

Falkenbergs Ornitologiska Förenings hemsida kan man läsa lite om de intelligenta fåglarna. De samlas som sagt i stora flockar främst under vintern, för att när häckningsperioden sedan nalkas splittras upp och oftare vara två och två. Om det är för att det är lättare att hålla reda på sin partner då utan att oroa sig för felsteg eller om det handlar om konkurrens låter jag nog vara osagt, men det är nog åt det håller det lutar. Lite intressant också, som jag inte visste är att ett av paren är "ledarparet".

Tack Martin, ska kolla in länken. Det är Intressant när man tränger in i deras sociala liv som verkar vara mycket utvecklat.

Snyggt fångat på fåglarna med molnen och den blå himlen i bakgrunden. Martin var inne på att dom samlas och sen splittras inför häckningsperioden. Man kan anta att häckningen är över nu och då samlas dom igen. Intressant beteende.