Jump to content
Sign in to follow this  
Martin

(Gasol)grill

Recommended Posts

Nu gäller det väl att inta låga ställningar innan man drabbas av kastade flaskor och annat av grilloraklet Conny... :)

Men vad är forumets samlade erfarenhet av gasolgrillar? Vad skall man ha och inte ha, vad är bra att ha och vad kommer man aldrig att använda? Såklart lite från folk till folk...

Vi står väl inför ett gasolgrillsköp och håller på att läsa in mig på det mesta.... men behöver man t.ex. 4 brännare? Såklart större möjlighet till jämnare värme, stora grillytor osv.... men jag vet inte hur pass stor skillnaden blir mellan 3-4? Vi grillar ju oftast inga mängder, 2 vuxna och 2 barn (visst, barnen växer). Men samtidigt har vi såklart ibland folk över på middag så det blir väl inte någon av de allra minsta men tänkte samtidigt försöka hålla mig under 5-siffrigt :)

Hit me med allt vad ni har (utom flaskor då Conny) :)

Jag har ingen erfarenhet av gasolgrill mer än den vi har på jobbet att grilla korv på. 

Men den första saken jag tänker på är att inte köpa för liten grill. Det kan tyckas onödigt med stora grillar men det är inte så dumt att ha den där extra ytan vid behov. Tex vid indirekt grillning, värmhållning osv. 

För egen del använder jag ofta av  2 zonsgrillning. Dvs halva grillen är het och den andra halvan är svalare. Den heta ytan är så klart till för att få grillyta på käket och den svalare är för indirekt grillning av kött och känsligare grönsaker. 

Jag grillar alltid kött indirekt och fixar ytan på den hetare sidan. Hur man gör där kan man tvistar dom lärda om. Antingen  fixar men ytan först och kör indirekt sen eller så gör man tvärtom. 

Hur man sätter upp mina grillar för 2 zonsgrillning lämnar vi därhän då du ska en gasolgrill. 

Det är iaf mitt varmaste tips. Köp inte för liten grill. Ska du bara grilla lite så tänd bara dom zonerna grillningen kräver. Men dom extra zonerna är guld värda när maten kräver det. 

För egen del hade jag även sett till att den grillen hade ett litet stekbord också. Det är guld värt när man grillar burgare, framförallt hemmagjorda. Dom steks då i sitt eget fett och blir mkt saftigare än när fettet får droppa av på ett grillgaller. Dessutom kan du steka lök och bacon mm mycket lättare. 

Nu ska sanningen fram att jag har noll koll på om man använder 2 zonsgrillning gasolgrillar men jag har svårt att tro att inte använder sig av det. Men för säkerhets skull så kolla på youtube🙂

Återigen, mitt absolut bästa tips är att inte köpa för liten grill. Du får så mkt bättre  möjligheter med större yta. Du köper tex inte en spis med 2 plattor för att undvika problem när du ska laga käk som kräver lite mera 🙂

Detta är mitt tänk och synsätt. Men vet du att du bara ska grilla korv så ska man såklart köpa en grill avsedd för det. Men kött mm blir bättre på 2 zonsgrillning även om det bara rör sig om tex kotletter och annat enklare kött🙂