Jump to content

Lära av varandra.

Recommended Posts

När jag tittar på bilder, speciellt bra bilder så blir jag nyfiken på hur dom bilderna är tagna, som t ex bländare slutartid iso, vilken tid på dagen, objektiv, vilken brännvidd bilderna är tagna på , handhållet eller med stativ. Tycker även det kan vara intressant om ni använt gömsle eller ej.

Det var vad jag kommer på nu men det finns säkert mer som kan vara intressant att veta om hur bilder kan vara tagna. Så ju mer information desto bättre tycker jag det kan vara om hur speciellt bra bilder är tagna.

Då alla antagligen har olika krav för att en bild ska anses som bra eller outstanding, så är det väl enklast om betraktaren ber om mer upplysningar hur bilden kom till när väl topplinerbilden dyker upp. 

12 minutes ago, Cope said:

Då alla antagligen har olika krav för att en bild ska anses som bra eller outstanding, så är det väl enklast om betraktaren ber om mer upplysningar hur bilden kom till när väl topplinerbilden dyker upp. 

Jo ,det kan man ju, men lite mer upplysning om hur bilder är tagna tycker jag vore önskvärt.

Ibland kan det ju vara intressant att veta, så ska tänka på detta, men lovar inte att det blir varje gång. Du får fråga annars om du vill veta på någon specifik bild.

9 hours ago, Mona said:

Ibland kan det ju vara intressant att veta, så ska tänka på detta, men lovar inte att det blir varje gång. Du får fråga annars om du vill veta på någon specifik bild.

Tack för det, det låter bra. :)

20 minutes ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Jag brukar köra ett script som sätter dit slutartid, bländare och iso under mina bilder som jag postar här. Är det något mer specifikt så är det bara till att fråga i den aktuella tråden.

Ja, har sett det, och det tycker jag är bra. Hur gör man ett sådant script, kommer den informationen automatiskt på något sätt då så man slipper skriva dit det själv?

2 timmar sedan, Ove sade:

Ja, har sett det, och det tycker jag är bra. Hur gör man ett sådant script, kommer den informationen automatiskt på något sätt då så man slipper skriva dit det själv?

Det är ett script jag har hittat på nätet och ändrat lite i. Allt sköts med automatik och informationen hämtas från metadatan i bilderna. Ska se om jag kan få till en instruktion om hur man gör och även dela scriptet med er om ni är intresserade. 

1 hour ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Det är ett script jag har hittat på nätet och ändrat lite i. Allt sköts med automatik och informationen hämtas från metadatan i bilderna. Ska se om jag kan få till en instruktion om hur man gör och även dela scriptet med er om ni är intresserade. 

Tack för det och det vore bra om den är enkel att förstå också. :)