Jump to content
ToddeSwe

Månen igår...

Recommended Posts

Så var månen ute igår och lyste gult. Har bytt inställningar på mina månbilder och fick denna så här igår.

Med mina gamla inställningar på 1/250 ISO 200 f7.1 så fick jag aldrig någon direkt färg. Men nu med 1/100 ISO 100 f11 så blir det så här. Nu var månen extra lysande igår men jag vet inte om jag gillar det...

1.

DSC_2107-Redigera.thumb.jpg.6837fffa56cdc7f2ad4eadf6069409ce.jpg

Tycker den är alldeles för gul, månen brukar vara mer vit.

11 minuter sedan, Rolf sade:

Tycker den är alldeles för gul, månen brukar vara mer vit.

Men den den var himla glödande igår. Har en annan bild som visar det. Kommer strax. 

...den skiftar ju färg, lite beroende på  t ex  ev klarhet/föroreningar  i atmosfären.
Är vanligtvis extra brandgul vid uppgång.
Jag brukar försöka behålla/få till den färg ögat såg vid fototillfället, men det är ju en smaksak.

4 timmar sedan, A-L sade:

...den skiftar ju färg, lite beroende på  t ex  ev klarhet/föroreningar  i atmosfären.
Är vanligtvis extra brandgul vid uppgång.
Jag brukar försöka behålla/få till den färg ögat såg vid fototillfället, men det är ju en smaksak.

Jo det har jag märkt och igår var den hemskt gul och lysande. Fast svårfångad så ett av 30 kanske blev bara ok.

Tycker det är balansgång det där med inställningar, 1/100 s tycker jag känns lite väl långsamt, det ser ut som att skärpan inte blir riktigt hundra. Men det kan ju också bero på luftföroreningar men för min del blir det sällan bra med den slutartiden...

8 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tycker det är balansgång det där med inställningar, 1/100 s tycker jag känns lite väl långsamt, det ser ut som att skärpan inte blir riktigt hundra. Men det kan ju också bero på luftföroreningar men för min del blir det sällan bra med den slutartiden...

Jag är inte så där hemskt tänd på detta utseendet men blev glad att jag kunde få månen som den var i verkligheten genom dessa inställningar.

Det var lätt disigt så det blev många bilder innan jag fick denna, ska testa dessa inställningar nästa gång det är klart och när den inte lyser så gult så får vi se hur det blir.