Jump to content
Sign in to follow this  
Martin

Kitesurfing

Recommended Posts

Igår var jag ute på en långutflykt, först landet och sen kusten. Målet var att reka inför kronhjortsfotografering samt ner till Skanör för att fotografera lite flyttfågel.Det blåste bra och jag hittade några som kitesurfade, och gav mig på det istället (inte att surfa, utan att fotografera). Det ser dock väldigt roligt ut och jag skulle gärna testa det någon gång. Något säger mig dock att det är inget man testar en timme eller två, utan förmodligen måste man gå en kurs som varar lite längre för att lära sig den här konsten.Det blev också lite problem med avståndet och om jag skulle fotografera stående eller liggande. Skärmen är en bra bit över surfaren.Bild 1.kite1.jpgDet verkar också vara en farlig sport, stundtals användes skärmen nästan som skärmflygning. Just igår var de inte uppe ur vattnet mer än ett par gånger när jag inte hann med, men jag har sett dem vara helt i luften och flyga 5-10 meter tidigare och de riktigt vassa flyger säkert längre än så. Det ser okontrollerat ut, men de har säkert bra koll på det.Några hopp gjorde de igår i alla fall, även om de inte helt lämnade vattnet.Bild 2.kite5.jpgJag gissar att man somnar gott på kvällen när man under flera timmar utmanat luft och vatten, två starka element. Det är nog inget för soffpotatisar. Horisonten var sned vilket jag inte upptäckte förrän efter att jag beskurit den, så när jag vred den rätt försvann lite vatten under brädan och det är taffligt ditklonat, så här i Terjetider är det väl bäst att säga det. :laugh: Bild 3.kite4.jpgSå var det här med att hoppa. Det ser ju jäkligt häftigt ut.Bild 4.kite5.jpgMen som med allting, så är det inte häftigt att kunna lite. Kan man inte allt, som t.ex. att landa efter hoppen, så blir det istället ett gott skratt för de som tittar på.Bild 5.kite6.jpgDet bästa med dagens tur var nästan ändå när jag kom hem, och fann avin från fotobutiken i brevlådan. Nästa tur blir med nya kameran!

Det är svårt att få bra foton på kitesurfare men du har lyckats bra. I vissa vindar så har dom skärmarna längre ner vilket gör att man kan få med både skärmen och surfaren och ibland har jag lagt mig ner för att få med båda. Alla är bra men ettan och tvåan gillas extra.

Inte illa fotat detdär, tvåan är grym.Jag tog mig friheten att flytta tråden till Sport & Evenemang.

Tack för era kommentarer! Jo, svårt var det för det går ju som sagt undan och att få med både skärm och surfare övergav jag rätt snabbt, men det blev rätt bra actionbilder även om man inte såg skärmen. Tack för tipset om att ligga ner!

Att fota surfare måste vara något speciellt! Rolf har numera övergått helt till den genren och nu kommer du med fler bra bilder :P Ettan här gillar jag mest där du fått med hela kitet där man ser vidden av hur svårt detta förmodligen är. Det är ju inte bara teknik antar jag, utan man måste säkert vara stark också för att kunna hänga kvar och hålla emot. Bra fotat!Själv nöjer jag mig med att surfa runt på Xponerat och njuta av era fina bild och vara torr om fötterna :) Grattis också till nya kameran!