Jump to content
Robert

Tips till den som står inför husköp

Recommended Posts

Följande är baserat helt på mina egna erfarenheter:

Tänk noga igenom vilken typ av hus du vill ha och hur mycket du är villig att avsätta i ett reparationskonto (det kommer att ske olyckor som kan kosta en hel del). Ju större hus desto större risk men samtidigt blir man fort begränsad i mindre hus (möblerings- och/eller hobbyutrymme). Det kan dock kompenseras med större tomt.

Även i ett mindre villaområdet eller ute på landet med närhet till grannar är det hyperviktigt att ha koll på vilka typer av grannar det är. Du vill inte ha en skrotNisse som helst kör kapskivan i sina oljeläckande vrak mellan kl. 23 och 06, även om han bor ett par hundra meter bort. Eller övernitiske Lasse som bara måste ringa på i tid och otid och berätta att ditt gräs vuxit hela 1 cm över optimal klipphöjd.
Samtidigt kan det bli aningens jobbigt när Hasse raglar in i dörren alla dagar i veckan och prompt ska bjussa på brännvin samt helt vägrar acceptera att du inte kan för du måste upp och jobba imorgon bitti kl 06.

Vill du kunna bygga till småsaker som altan eller uthus utan större omkostnader än material så håll koll på strandskydd (lilla diket 100 meter bort som knappt syns vilket bara är vattenfyllt 2 veckor om året kan vara strandskyddat om du har otur) eller andra begränsningar från länsstyrelsen. Eller den där centimeterstora stenen  som sticker upp en halv millimeter ovan jord vilken Naturvårdsverket anser vara världens viktigaste biotop med resultat att alla försök till hemmasnickrande slutar med dig bortforslad i bojor.
... för att inte tala om Vattenskyddsområden. Om kommunerna kunde skulle de gladeligen förbjuda regn då det riskerar att skölja bort damm från ditt fordon som efter några tusen års vandring i jordlagren riskerar att åka ner i ett vattendrag och möjligtvis orsaka världens kaos.

En eller tvåplanshus är en annan av alla dessa jobbiga frågeställningar. Enplans ger ju mindre risk för att ev. skador blir för stora. Enklare att måla om också. Fast det kan vara lite skrämmande att vakna upp till Hasses nunna när han i sin iver att visa sin senaste brännvinsbatch mitt i natten försöker kliva in genom ditt halvöppna sovrumsfönster, i ett tvåvåningshus blir man ju förvarnad när stegen reses mot väggen.

Ska man bo intill en allmän väg eller ha helt privat. Tycker man om bilkaravaner av typen dragracing är allmän väg utanför ytterdörren att föredra fast man bör då även investera i helmask om det är en dammig grusväg. Privat väg å sin sida lockar andra typer av människor, de där som gärna tror sig veta att bakom varje stängd grind finns det mängder med kantareller. Dessa drar gärna fram och tillbaka i horder över din gräsmatta vilket resulterar i att du får än mer matnyttiga lektioner i hur man bäst tar hand om sin gräsmatta.

Apropå gräsmatta och tomt så kan en större areal verka att föredra och det stämmer till viss del men tänk då på att du får betydligt svårare att identifiera alla busk-tittare som smyger omkring i utkanten av din fastighet i hopp om att få se något som de sedan kan upplysa hela nejden om. Kanske visade du för mycket skinn vilket skrotNisse anser helt förkastligt eftersom han alltid har på sig sitt blåställ (efter en olycka med lite epoxi) och därför premierar dig genom att elda lite extra mycket motorolja på grillen.

Skrivet med glimten i ögat men alla dessa händelser är självupplevda i varierande grad genom årens lopp. Alla namn är fingerade men består av karaktärer som förgyllt min uppenbart tråkiga vardag som husägare.

Står inte i begrepp att köpa hus men tack för att du bjussade på ett gott skratt! :lol:

Det där hade jag inte stått ut med så länge. Någon hade dött, antingen dom eller jag :D

4 hours ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Skojig läsning så här på morgonkvisten om än tråkigt att du har drabbats av dessa personer och händelser genom livet. :D

Hoppas du har funnit friden och stortrivs i ditt nuvarande boende. 

Jodå, började skriva som en liten tankeställare för nya husköpare men sedan tog satiren över. Har träffat på alla karaktärerna men inte fullt så extrema. Nu har jag hyfsat bra grannar.

Grannar förstås viktiga. Kan bli en plåga. Efter att ha ett ägt ett förfallet "träslott" uppe i Höga kusten i över 10 år skulle jag kunna fylla på med synpunkter men tror jag avstår. Kanske en annan gång ( huset sålt nu)