Jump to content
Mr.T

En riktad fråga till Nikon D850 ägare.

Recommended Posts

Vilket land för tillverkning står det på era kameror (som med fördel är köpta genom E - infinity) ?

On 2020-04-23 at 11:15 AM, Rolf sade:

Made in Thailand på min köpt på Cyberphoto.

Ok, tack för svaret, Rolf. Skälet till varför jag frågar är därför att min Nikon 1 AW 1 (som då skulle vara vattentät ner till 15 meters djup i upp till 30 min.) visade sig inte klara ett vattendjup på två meter under tio minuter (made in Thailand).

En annan sak som föranleder frågan är att jag vid mitt besök i Indien blev tillfrågad om jag ville sälja min D800E. När jag påtalade att den finns att köpa på plats i Indien, fick jag till svar att jo, men din är tillverkad i Japan (vilket faktiskt stämmer) och han menade då på att monteringen av kamerahuset (som då är monterad i Japan) är bättre och noggrannare utförd, än om arbetet är utfört på andra ställen i världen (Asien), även om det står (t ex.) Nikon på produkten.

Om det stämmer eller ej, det vågar jag inte svara på, men jag vet vad som hände med min Nikon 1 AW 1(som då var tillverkad/monterad i Thailand) 😁.

Jag tror alla D850 monteras/tillverkas i Thailand. Bara hoppas de lever upp till Nikons kvalitetskrav, vilket de borde göra då det annars kunde bli katastrof för Nikon + att D850 har ju funnits några år nu och jag har inte hört att den skulle vara behäftad med några kvalitetsproblem.

On 2020-04-23 at 11:34 AM, Rolf sade:

Jag tror alla D850 monteras/tillverkas i Thailand. Bara hoppas de lever upp till Nikons kvalitetskrav, vilket de borde göra då det annars kunde bli katastrof för Nikon + att D850 har ju funnits några år nu och jag har inte hört att den skulle vara behäftad med några kvalitetsproblem.

Ja, jag hoppas att du har rätt, Rolf. jag har för avsikt att (ev.) köpa ett hus på E - infinity innan årsskiftet (förhoppningsvis har priset gått ner ytterligare tills dess, snålänning som jag är 😁). Jag vet bara vad som hände med min Nikon 1 AW 1 (och jag hittade många fler på nätet som hade råkat ut för precis samma sak. Ett dopp, sedan var kameran totalförstörd).

Som sagt, det kan vara jag som målar fan på väggen, men erfarenheten av min Nikon 1 AW 1 går inte att trolla bort, s a s.

Hade D850 haft kvalitetsproblem hade vi garanterat hört talas om det.

19 minuter sedan, Rolf sade:

Hade D850 haft kvalitetsproblem hade vi garanterat hört talas om det.

Möjligt, men jag hörde inget om problemen om min AW 1:a innan den drunknade och jag började forska i det, snarare det motsatta, hur förträfflig AW 1:an skulle vara, (annars hade jag inte köpt den). Nu är det ju två helt olika kameror, riktade till helt olika målgrupper (?), men det står fortfarande Nikon på bägge modellerna 😁.

Jag har L- bracket monterat så jag kan inte se tillverkningsland men jag hoppas att där står Made in Skåne. Då ligger det antagligen ett extra tjockt lager bregott över sensorn  :)

Ytterligare en fråga relaterad till D850 specifikt; Har den ögon - Af !?

Nej men ansikts AF i LV läge. Hur bra det funkar skall jag dock låta vara osagt.

Inget svar på frågan men tittade på min D800 och där står det MADE IN JAPAN på undersidan, men både på min D300 och D7100 står det MADE IN THAILAND. 

31 minuter sedan, Rolf sade:

Nej men ansikts AF i LV läge. Hur bra det funkar skall jag dock låta vara osagt.

Ok, alltid något. Nu har jag iofs bara manuellt fokuserade gluggar, men det är bra att veta ändå. En annan fråga; Med tanke på den senaste firmware - uppdateringen, behöver man installera de tidigare uppdateringarna eller räcker det med den senaste !? Den senaste skriver väl över de äldre uppdateringarna, eller !?

27 minuter sedan, Ove555 sade:

Inget svar på frågan men tittade på min D800 och där står det MADE IN JAPAN på undersidan, men både på min D300 och D7100 står det MADE IN THAILAND. 

Det behöver ju inte betyda något, men jag förklarade tankegångarna i mitt andra inlägg i denna tråden.

9 minutes ago, Mr.T said:

Ok, alltid något. Nu har jag iofs bara manuellt fokuserade gluggar, men det är bra att veta ändå. En annan fråga; Med tanke på den senaste firmware - uppdateringen, behöver man installera de tidigare uppdateringarna eller räcker det med den senaste !? Den senaste skriver väl över de äldre uppdateringarna, eller !?

Skall räcka att installera den senaste.

4 minuter sedan, Rolf sade:

Skall räcka att installera den senaste.

Ok Rolf, tack för det.

Ytterligare en fråga till er som använder er av D850. Alternativet att mäta ljuset med högdagerprioritet  *, innebär det att kameran självmant läser ljuset på ett sådant sätt att man exponerar till höger (ETTR) eller vad innebär det i praktiken, (om någon vet med sig svaret) ?

Jag har inte använt det läget själv men jag tror kameran försöker prioritera högdagrar så de inte bränns ut. Bör betyda att den inte exponerar histogrammet till höger.

35 minuter sedan, Rolf sade:

Jag har inte använt det läget själv men jag tror kameran försöker prioritera högdagrar så de inte bränns ut. Bör betyda att den inte exponerar histogrammet till höger.

Jo, men det gör ju ljusmätaren vanligtvis (maxtrix - mätning), d v s lägger exponeringen i mitten av histogrammet (du vet, medelgrå). Vad jag tänker att * mätningen gör är att den mäter ljuset på ett sådant sätt att kameran exponerar till höger utan att bränna ut högdagrarna, annars förstår jag inte riktigt funktionen.

Edit; Hittade denna förklaringen, men kan inte riktigt göra det klart för mig vad det innebär i praktiken, förutom att högdagrarna skyddas, men det gör dom väl vid matrix - mätning också !?

1611887368_Skrmklipp2.thumb.PNG.1c7fdcb6d7cc99de4742a2bbad76f8e4.PNG

Jag tror att den lägger "tyngdpunkten" av mätningen på högdagrarna vilket kan innebära att lågdagrarna blir aningen underexponerade, jag tror inte, med betoning på tror att den exponerar till höger. Så intelligent är nog inte mätaren. Men det är väl bara att prova.

51 minuter sedan, Rolf sade:

Jag tror att den lägger "tyngdpunkten" av mätningen på högdagrarna vilket kan innebära att lågdagrarna blir aningen underexponerade, jag tror inte, med betoning på tror att den exponerar till höger.

Verkar vara en riktig analys.

51 minuter sedan, Rolf sade:

Men det är väl bara att prova.

Tänkte inte på det, men ok :thumbsup:.

Den lilla erfarenhet jag har att ha ljusmätaren inställd på att exponera efter högdagrar är att den exponerar för att just få med så mkt information ifrån högdagrarna och därmed blir övriga bilden underexponerad. 

Har dock bara provat vid ett tillfälle och det var med 810:an när den var ny. 

Har du uppgraderat till en 850:a nu? 

41 minuter sedan, Cope sade:

Den lilla erfarenhet jag har att ha ljusmätaren inställd på att exponera efter högdagrar är att den exponerar för att just få med så mkt information ifrån högdagrarna och därmed blir övriga bilden underexponerad. 

Ok, inget för mig m a ord.

41 minuter sedan, Cope sade:

Har du uppgraderat till en 850:a nu? 

Snarare kompletterat, men yez. Och med ett Tamron 15 - 30 2,8 bla bla bla och en Sony RX100 M5A 😅💸💸💸😭.

Hoppas att Nepal öppnar upp gränserna tills dess att jag har semester 15 Okt. - 15 Nov. Då vet jag vad jag skall göra :thumbsup:.

Kul, så du kände att din D800E var begränsande i ditt fotograferande nu?