Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

Fick hem mitt nya filter idag...

Recommended Posts

Och efter lite smärre justeringar så blev det användbart 🙂

1.

IMG_20200421_152950_copy_1280x960.jpg

2.

IMG_20200421_153321_copy_1024x768.jpg

IMG_20200421_153436_copy_1024x768.jpg

4.

IMG_20200421_154024_copy_1024x1365.jpg

Det är väl själva f-n att man ska behöva göra sånt här för att grejorna ska fungera som det är tänkt. 

Utger man sig för att vara en premiumtillverkare av filter så ska det inte behöva vara så här. 

Det är rätt stor skillnad på att vara en premiumtillverkare och att vilja vara det... 

Nåväl, nu har jag kräkt av mig på Nisi och antagligen blir det inte fler prylar från den firman... 

Som info kan det meddelas att filterhållaren kräver att polfiltret är monterat för att inte läcka ljus. Vem f-n bestämde det. Och hur kan man ha det tänket när en hållare ska vara absolut tät😖

Alla dom gångerna jag inte vill ha polfilter och det är många så har jag numera en tom ring som gör att hållaren sluter tätt. 

33 minuter sedan, Rolf sade:

Bra att du med finmekaniskt arbete kunde fixa till filtret! :lol:

Haha, visst var det bra :lol:

Men det är för j*vla dåligt att det måste till justeringar för att det ska hålla tätt :badday:

Där rök någonstans mellan 15 - 1700:- bara för att jag behövde ringen :)

1 timme sedan, Rolf sade:

Kunde dom inte bara skickat dig en ring gratis, snålt.

Köpte kitet i Tyskland och dom har jag inte kontaktat. Däremot så skulle Focusnordic hjälpa mig med en tom ring, men då det drog ut så förbannat på tiden så beställde jag ett filter från dom i Tyskland och löste problemet själv :)

Focusnordic hade aldrig hört talas om problemet och ville först skylla på filterna från Lee. Till slut gav dom med sig och förstod att är hålet större än 150 mm så spelar det ingen roll för både Lee och Nisi samt alla andra filtertillverkare har exakt samma mått, dvs 150 mm och då glipar den en smula utan den där ringen :)

Konstigt att dom aldrig hört talas om det, du kan ju inte vara de enda som har det problemet.

21 minuter sedan, Rolf sade:

Konstigt att dom aldrig hört talas om det, du kan ju inte vara de enda som har det problemet.

Nä, verkligen inte. Det har alla som inte använder polfiltret. Där måste minst sitta en filterram för att det ska bli tätt. Och då är det på håret att det håller tätt. Man måste vara ytterst noggrann när man trycker ner ndfiltret så det hamnar exakt rätt. Därför har jag dragit streck på hållaren så jag vet att filtret sitter i rätt position.

19 timmar sedan, Mathias sade:

Tråkigt att det skall till sådan krångel och pengaslöseri för att få till det...

Ja, det är verkligen tråkigt :(

8 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Måste bara inflicka att du borde ha haft kvar glasskärvorna i det krossade filtret, vilka effekter det hade kunna bli...:rolleyes:

Det skulle jag så klart haft. Men då hade jag fått köpa ett filter till för jag behövde en tom ring. Och nu ska Nisi inte har fler slantar av mig iaf :)

On 2020-04-24 at 3:12 PM, Cope sade:

Ja, det är verkligen tråkigt :(

Det skulle jag så klart haft. Men då hade jag fått köpa ett filter till för jag behövde en tom ring. Och nu ska Nisi inte har fler slantar av mig iaf :)

Nä det förstår jag. Men det går ju fler tåg, det kanske blir ett annat filter från någon annan leverantör så småningom som du kan slå sönder..^_^

16 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Nä det förstår jag. Men det går ju fler tåg, det kanske blir ett annat filter från någon annan leverantör så småningom som du kan slå sönder..^_^

Absolut, men i dagsläget finns det ingen annan som tillverkar så här stora filer. 

Jag har iaf inte hittat dom trots att jag har dammsugit nätet. Dom är ju bara avsedda för Nisis s5 hållare så marknaden är nog inte jättestor 🙂

Blev ej klok på varför du behövde denna ring?

Vet att du låna min Dremel....Va det till detta projekt?

OOOpppsss....Läste nu vad du skrivit:mellow:

11 timmar sedan, Fredrik H sade:

Blev ej klok på varför du behövde denna ring?

Vet att du låna min Dremel....Va det till detta projekt?

OOOpppsss....Läste nu vad du skrivit:mellow:

Nä, det var till ett annat projekt. Skulle slipa av ett filter. Och det var också för att Nisi har svårt för att göra bra produkter😖