Jump to content
Sign in to follow this  
Robert

Kråka, Björktrast och skrattmås rödlistas

Recommended Posts

Har vi otur kanske dessa fåglar kommer att vara lika sällsynta som mindre hackspett i framtiden. Man har nu beslutat att rödlista dessa som "nära hotade". Tänk att dessa som var så vanliga överallt förr numera börjar försvinna. Idag kanske man står med sin kamera och tänker att det är bara "en till kråka" men om 20 år är högsta drömmen att fånga en på bild. Njae, det går nog inte så långt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7453913

Tråkig utveckling när djur av olika slag försvinner. Jag funderar dock på hur tex kråkan levde innan vi började mata den vid te x soptippar och papperskorgar. Den måste ju skaffat föda på "egen" hand ute i naturen innan dess??

Det är väl bara i modern tid den har kunnat käka en halv special eller en burgare med dubbel ost och pommes?

jag vägrar tro att björktrast skulle vara hotad. de är ju överallt. varje sommar ser jag dem rycka upp maskar här utanför på gräsmattan. och de knattrar sig hesa när jag går i skogen här bland husen när jag promenerar med Peps och de har ungar i buskarna. hur mycket björktrast som helst. här bland husen. tänk då hur mycket det finns i skogarna. nej, det där stämmer inte. nån har räknat fel nånstans. 

...sett till hela Sverige så minskar de ju...
Har t ex inte sett en enda björktrast här på drygt 2 år.
Hade ett enda häckande par kråkor uppe på berget förrförra året.
Blåmesar blir bara färre och färre från att ha varit i klar majoritet bland mesarna här...

Lokalt kan det ske stora förändringar rel snabbt ju...
-98 när vi flyttade till nuvarande bostad hade vi "husockupanter" varje vår/sommar i form av hussvalor,
de blev bara färre och försvann helt en bit in på 2000-talet.  Även ladusvalorna blir färre för varje år.
Tror jag såg 3 par med flygfärdiga ungar förra sommaren... (från att ha varit nåt 100-tal)

Sommarkvällar flög det även gott om fladdermöss runt husen här - sen ca 10-12 år inte en enda kvar. 
(ungefär sen överdrivet användande av trädgårds- och fasadbelysningar lysandes dygnet runt blev poppis...?)

-99 trängdes humlor och bin vid vårblommorna. Gick öht inte att fota vårblommor utan att få med några vårystra insekter.
I år är jag glad om jag ser mer än en humla/dag... :unsure: