Rolf 1884 Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 Inte mycket på sensorn denna morgon. Var på plats 06.00 vid kungens bohåla men det dröjde till efter 09 innan han ville visa sig. Däremot lyckades jag fotografera den vita bofinken som håller till i Jonsered, vilket var kul! 1. 2. Robert, Mathias, A-L och 2 others 5 Link to post Share on other sites
g.ö 1082 Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 superfin fiskare! bofinken....jag trodde det var en undulat ! hoppas den hittar nån att bygga bo med... är det han eller hon ? Robert och Mona 2 Link to post Share on other sites
Mona 3496 Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 Som vanligt en kanonfin bild på kungen! Den vita bofinken var kul att du fick se! Har hört talas om den, så hoppas jag får se den nästa gång jag åker dit Bra att veta att jag inte behöver gå upp mitt i natten Link to post Share on other sites
ToddeSwe 1893 Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 Wow, och wow .... vit Bofink! Och vilken skärpa på Kungen! Link to post Share on other sites
Rolf 1884 Posted April 16, 2020 Author Share Posted April 16, 2020 21 minutes ago, g.ö said: superfin fiskare! bofinken....jag trodde det var en undulat ! hoppas den hittar nån att bygga bo med... är det han eller hon ? Tack Gerard. Haha, ja men faktiskt så liknar den lite en undulat! Vet inte om det är en han eller hon men vad jag vet hittade den en partner förra året så det skall den väl göra i år också. 18 minutes ago, Mona said: Som vanligt en kanonfin bild på kungen! Den vita bofinken var kul att du fick se! Har hört talas om den, så hoppas jag får se den nästa gång jag åker dit Bra att veta att jag inte behöver gå upp mitt i natten Tack. Ja det kul att få bild på den vita, jag har sett den förut men aldrig kommit inom skotthåll. Aldrig fel att vara ute i god tid, man vet aldrig vad som händer! 7 minutes ago, ToddeSwe said: Wow, och wow .... vit Bofink! Och vilken skärpa på Kungen! Tack för det Todde! ToddeSwe 1 Link to post Share on other sites
Odie (Thomas) 1242 Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 Vilka fina bilder! och en vit bofink hör inte till den vanliga sorten, och sen Kungsfiskaren också, en lyckad dag med andra ord. Link to post Share on other sites
Cope 5093 Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 Kul att se den vita varianten och Kungen är ju alltid roligt att se. Speciellt när du har fångat honom så här Link to post Share on other sites
Rolf 1884 Posted April 16, 2020 Author Share Posted April 16, 2020 43 minutes ago, Odie (Thomas) said: Vilka fina bilder! och en vit bofink hör inte till den vanliga sorten, och sen Kungsfiskaren också, en lyckad dag med andra ord. Tack Odie. Ja det var en lyckad dag, tyvärr blev bilden på bofinken lite tråkig men han ville absolut sitta på marken och det är ju en bild av honom i alla fall! 13 minutes ago, Cope said: Kul att se den vita varianten och Kungen är ju alltid roligt att se. Speciellt när du har fångat honom så här Tack Cope. Kungen var väldigt restriktiv med att visa sig idag men som det heter trägen vinner och tillslut fick jag några skott på honom. Cope 1 Link to post Share on other sites
Cope 5093 Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 1 timme sedan, Rolf sade: Tack Cope. Kungen var väldigt restriktiv med att visa sig idag men som det heter trägen vinner och tillslut fick jag några skott på honom. Skam den som ger sig Link to post Share on other sites
sanne 604 Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 To fine portrætter :-) Link to post Share on other sites
Farsta (Hasse) 899 Posted April 17, 2020 Share Posted April 17, 2020 Kul att se bofinken. Kungen blir man aldrig mätt på. Uppskattar dessa bilder ännu mer nu när jag vet att det ligger viss möda bakom. De kommer inte av sig självt. Link to post Share on other sites
Rolf 1884 Posted April 17, 2020 Author Share Posted April 17, 2020 11 hours ago, Cope said: Skam den som ger sig Ja ger sig det gör jag inte. Inte i första taget, jag är allt för enveten. 11 hours ago, sanne said: To fine portrætter :-) Tack Sanne. 3 hours ago, Farsta (Hasse) said: Kul att se bofinken. Kungen blir man aldrig mätt på. Uppskattar dessa bilder ännu mer nu när jag vet att det ligger viss möda bakom. De kommer inte av sig självt. Tack Hasse, nej dom kommer inte av sig själv, inte ännu. När kungen väl fått ungar och det skall matas blir det lättare och fler tillfällen. Den vita bofinken får man fortsätta vänta på men jag vet var den har sitt revir så chansen är god att få se den. Farsta (Hasse) 1 Link to post Share on other sites
Cope 5093 Posted April 17, 2020 Share Posted April 17, 2020 1 timme sedan, Rolf sade: Ja ger sig det gör jag inte. Inte i första taget, jag är allt för enveten. Hehe, vi lider av samma problem som du. Det ska mkt till innan man ger upp Link to post Share on other sites
Rolf 1884 Posted April 17, 2020 Author Share Posted April 17, 2020 En fågelfotografs bästa vän är tålamodet! Cope 1 Link to post Share on other sites
Cope 5093 Posted April 17, 2020 Share Posted April 17, 2020 2 minuter sedan, Rolf sade: En fågelfotografs bästa vän är tålamodet! Det gäller många gånger i högsta grad även för en landskapsfotograf också. Det kan jag gå i god för Link to post Share on other sites
Rolf 1884 Posted April 17, 2020 Author Share Posted April 17, 2020 Det tror jag säkert. Antar att väntan på rätt ljus många ggr. kan bli långvarig. Link to post Share on other sites
Cope 5093 Posted April 17, 2020 Share Posted April 17, 2020 Just nu, Rolf sade: Det tror jag säkert. Antar att väntan på rätt ljus många ggr. kan bli långvarig. Det kan den, och sen att det sommartid även kan dyka upp en och annan badj*vel som förstör gör inte saken bättre. Vissa utsnitt på te x Kullaberg är omöjliga att ta från mitten av juni och fram till slutet av augusti Link to post Share on other sites
Rolf 1884 Posted April 17, 2020 Author Share Posted April 17, 2020 Du får spärra av området du skall fotografera med sådana där Polisband, sno några 100 meter från en brottsplats! Cope 1 Link to post Share on other sites
Mona 3496 Posted April 17, 2020 Share Posted April 17, 2020 Jämför din kung med min nu, och du kan verkligen beskära dina bilder mycket hårdare än jag. Tycker han kan bygga ett nytt bo någon annanstans och lite närmare kameran Link to post Share on other sites
Rolf 1884 Posted April 17, 2020 Author Share Posted April 17, 2020 Jo, något mer kan jag nog croppa men du har väl en hel del mpx i din kamera också? Håller fullständigt med dig om att han bör bosätta sig lite mer fotovänligt! Link to post Share on other sites
Mona 3496 Posted April 17, 2020 Share Posted April 17, 2020 6 minuter sedan, Rolf sade: Jo, något mer kan jag nog croppa men du har väl en hel del mpx i din kamera också? Håller fullständigt med dig om att han bör bosätta sig lite mer fotovänligt! Jag har bara 30 mpx tror jag. Har jag tur så funkar 60% crop, och det är alldeles för lite hemma hos kungen. Han borde ha lite bättre smak på tapeten Link to post Share on other sites
Rolf 1884 Posted April 17, 2020 Author Share Posted April 17, 2020 30 eller 45 mpx är inte så stor skillnad som man kan tro. Min kung är nog croppad närmare 100%, vad är det som får dig att stanna vid 60%? Ja han kunde gott tapetsera om! Link to post Share on other sites
Mona 3496 Posted April 17, 2020 Share Posted April 17, 2020 Mina originalbilder är 6720 px på längsta sidan. Bilden är beskuren till 2678 px. Det blir ca 60% om jag räknat rätt. Hur räknar du? 100% så blir det ju inget kvar? Eller tänker jag fel? Link to post Share on other sites
Rolf 1884 Posted April 17, 2020 Author Share Posted April 17, 2020 Bättre du förklarar för mig hur du räknar för jag har ingen aning, croppar så mycket det går utan att pixlarna spricker. Det kallar jag 100% men är säkert fel. Link to post Share on other sites
Cope 5093 Posted April 17, 2020 Share Posted April 17, 2020 Man zoomar ju in till 100 % när man kollar skärpan. Beskär man vid den punken så blir det ju beskuret till 100%. Så tänker jag Ulf Ekström a.k.a Himma 1 Link to post Share on other sites
Recommended Posts