Jump to content
Sign in to follow this  
Strmbrg

Sneda horisonter.

Recommended Posts

Jag tror jag har gaggat om det tidigare, men det kan vara värt att ta upp på nytt:
Det förekommer en del väldigt fina bilder, uppenbarligen omsorgsfullt tagna och efterbehandlade, men med sned horisont! Detta är generellt och alltså inte specifikt för bilder upplagda här.
Är det något "man" ofta helt enkelt glömmer bort att justera i sitt fokus på "mer tekniska" aspekter på bilden?

Ingen aning om det glöms bort. För egen del rätar jag alltid upp dom bilderna där havet är inkluderat och det tydligt syns om horisonten är sned. I regel bilder tagna med långa tider. 

Tror helt enkelt inte många tänker på att horisonten lutar, försöker själv ha koll på det men vågar inte gå ed på att jag aldrig missat.

För egen del är en av de absolut viktigaste sakerna i efterbehandlingen att ta bort distraktioner i bilden. Lutande horisonter är en sådan sak.
Små blick-störande ljusa detaljer, som inte tillför något, är en annan sak jag försöker bli av med. Det kan vara en fimp, några små löv, en elledning i horisonten.
Men, som Rolf skriver: Det är lätt att missa sådant, trots att ambitionerna finns.

Jag brukar kolla bilderna i LR men visst missar man ibland.

Just horisonter som lutar kan jag oxå "reta" mig lite på

bilder på sjöar hav å vattendrag är ju jätteviktigt att korrigera när man råkat hålla kameran lite snett. det sabbar ju hela upplevelsen när vattnet ser ut att rinna ut ur bilden.

sen har vi ju vidvinkel. byggnader som lutar in mot bildens mitt. kan vara både effektfullt och fult. det finns ju särskilda insticksprogram för olika kameramärken till Photoshop där bildens lutning rätas upp korrekt efter vilken optik man använt, men jag föredrar att dra i några reglage till det ser bra ut. ögonen vet vad som krävs. oftast. 

men visst är det irriterande med uppenbart lutande foton...:confused0006:

Försöker också vara noga med att räta upp horisonten i mina bilder, men det kan nog missas av många! 

Oj vad jag har gnällt på jobbarkompisar som visat sina naturbilder med lutande horisonter. 
Det är bland det viktigaste i bildredigeringen att fixa till så man slipper störande element. Sen missar man säkert en hel del ändå och givetvis tycker man olika om vad som är störande.