Jump to content

Recommended Posts

Frågan är, kan man ha för många kameror? Nja snart börjar nog gränsen nås :D

Fick hem en monsterkamera med tre objektiv häromdagen. Så den skulle ju rastas!!

Blev några porträtt på dottern samt lite andra bilder på denna första rulle genom kameran!

1. Nikon, normal 35mm kamera. Pentax, lite större mellanformatskamera!

IMG_6694.thumb.jpg.42b2539a1f586cb766b9c4fa6b074fc6.jpg

2.

DSC02916.thumb.jpg.b5fa1f9cbca46d1d44b3685a62ede592.jpg

3.

DSC02917.thumb.jpg.9a70525fd39dc246cf0e08ba95efbe8a.jpg

4.

DSC02918.thumb.jpg.1e5a7a8396742f0cff7abfead82dc306.jpg

5.

DSC02910.thumb.jpg.f30f4c4d54fccf18c20061653cd6941c.jpg

6.

DSC02912.thumb.jpg.058f115fa0144d8cf9c045cc74df4342.jpg

7.

DSC02913.thumb.jpg.35a666cd23beab8ac400a6cfcc8fcc36.jpg

8.

DSC02914.thumb.jpg.aa32c6f7e359ca0c7b843961f7debb01.jpg

9.

DSC02915.thumb.jpg.bf1098c01be17d700986b94a0f2cec6c.jpg

On 2020-04-06 at 8:34 PM, Cope sade:

Den funkar ju hur bra som helst med dig bakom spakarna👍👍

Tack så hjärtligt Conny :)

On 2020-04-08 at 6:51 PM, Odie (Thomas) sade:

Grattis till nyförvärvet, och den funkar ypperligt:thumbsup:, vilket år kom denna ut? jag läste att den första kom 1965. 

Tack Thomas!! Modellen jag har lanserades -76, det är en 6x7 med MLU, mirror lock up.

On 2020-04-08 at 7:38 PM, ToddeSwe sade:

Generellt kan "man" ha det, men inte du. Du kramar allt ur alla dina kameror och låter oss se dina alster.

Alltid lika skoj att se dina bilder.

Tack Todde för dina vänliga ord!!

• 2 months later...

Underbart snyggt med utsökta motiv! 👍 Vilken tyckte du personligen prestera bäst?

Jag har en filmrulle på rymmen sen i våras när Corona slog till ordentligt mot handeln. Butiken är stängd fortfarande på dessa grunder, senaste notering från deras kundtjänst är den levererad till butiken men den är stängd så ska bli spännande att se om jag någonsin får tag på den.

• 2 weeks later...
On 2020-06-21 at 2:34 AM, Nattvakten sade:

Underbart snyggt med utsökta motiv! 👍 Vilken tyckte du personligen prestera bäst?

Jag har en filmrulle på rymmen sen i våras när Corona slog till ordentligt mot handeln. Butiken är stängd fortfarande på dessa grunder, senaste notering från deras kundtjänst är den levererad till butiken men den är stängd så ska bli spännande att se om jag någonsin får tag på den.

Tack :)

Negativen från Pentaxen blir ju klart större (6x7) så det är ju en fördel men Nikonkameran är också trevlig att använda, så svårt att säga vilken som presterar bäst!

Hoppas du får tillbaka din rulle och att du fått några bra bilder :)

11 hours ago, Mathias said:

Tack :)

Negativen från Pentaxen blir ju klart större (6x7) så det är ju en fördel men Nikonkameran är också trevlig att använda, så svårt att säga vilken som presterar bäst!

Hoppas du får tillbaka din rulle och att du fått några bra bilder :)

Tack :) Vi får se, kollar ibland när jag går förbi ifall det är öppet igen. Står "stängd tillsvidare".

Jag har 2-3 rullar hemma men ingenstans att framkalla dom, den här butiken var bra för deras "premium" kosta typ under 200kr, 190kr eller något sådant och då får du negativen, standard bilder och en CD med bilderna digitalt. Dom skicka till Tyskland så det tog 2-3 veckor.

7 timmar sedan, Nattvakten sade:

Tack :) Vi får se, kollar ibland när jag går förbi ifall det är öppet igen. Står "stängd tillsvidare".

Jag har 2-3 rullar hemma men ingenstans att framkalla dom, den här butiken var bra för deras "premium" kosta typ under 200kr, 190kr eller något sådant och då får du negativen, standard bilder och en CD med bilderna digitalt. Dom skicka till Tyskland så det tog 2-3 veckor.

Är det färg eller svartvitt du fotar? Är det svartvitt så är det ganska enkelt att framkalla själv hemma!

21 hours ago, Mathias said:

Är det färg eller svartvitt du fotar? Är det svartvitt så är det ganska enkelt att framkalla själv hemma!

Tanken är båda, men skjutit mest färg än så länge sen jag började. Rullen som är "i limbo" är svartvitt dock för jag köpte en på prov jag ville se hur den blev.

Ja jag har hört det ska vara det och ska väl någon gång lära mig det i framtiden och fixa prylar till det men det är ett framtida projekt. 

On 2020-07-06 at 7:10 AM, Nattvakten sade:

Tanken är båda, men skjutit mest färg än så länge sen jag började. Rullen som är "i limbo" är svartvitt dock för jag köpte en på prov jag ville se hur den blev.

Ja jag har hört det ska vara det och ska väl någon gång lära mig det i framtiden och fixa prylar till det men det är ett framtida projekt. 

Ok! Jag fotar nästan uteslutande svartvitt och framkallar själv hemma samt skannar med digitalkameran! Det är väldigt mycket billigare än att skicka iväg sina rullar!

1 hour ago, Mathias said:

Ok! Jag fotar nästan uteslutande svartvitt och framkallar själv hemma samt skannar med digitalkameran! Det är väldigt mycket billigare än att skicka iväg sina rullar!

Ok :)

Ska prova det i framtiden. Men det får bli när jag har tid att lära mig och kan köpa in grejerna man behöver.