Jump to content
Sign in to follow this  
Ove

Nikon 200-500 eller Tamron 150-600 G2?

Recommended Posts

Ok, men testade inomhus nu på saker ungefär 4 m från kameran. Tyvärr ser det ut att vara något fel på autofokusen. Med autofokus blev det suddigt och skarpt med manuell fokus. :(

1 minute ago, Rolf said:

Testa utomhus i bra ljus och med kameran på stativ.

Ok, jag går ut och provar det.

Provade nu utomhus. När jag var ungefär 4 m från motivet blev det suddigt, flyttade sedan kameran med stativet till ungefär 8 m från motivet, då fungerade autofokusen och skärpan blev bra.

Provade sedan inomhus igen på lite längre avstånd och då blev skärpan bra aven där på autofokusen. Så närgränsen verkar ligga på ungefär 5 m på det här objektivet med autofokus. Men med manuell fokus blir skärpan bra även på kortare avstånd med det här objektivet, så på så korta avstånd antar jag att det är något fel på autofokusen. För autofokusen bör väl fungera på lika korta avstånd som man kan ställa in det manuellt med bra skärpa.

Närgränsen ska ligga på 2,2 m med det här objektivet. men om det ska göra det med både manuell fokus och autofokus vet jag inte.

Kolla så du inte har aktiverat fokusbegränsningen på objektivet. Närgränsen är den samma oavsett AF eller manuell fokus.

Där finns ett reglage på objektivet så man kan begränsa objektivet till 200 mm, men där är den inte begränsad till 200 mm, men det är kanske inte det du menar?

Nej jag menar fokusbegränsningen. Det finns en knapp där du kan begränsa fokusområdet.

5 minutes ago, Rolf said:

Nej jag menar fokusbegränsningen. Det finns en knapp där du kan begränsa fokusområdet.

Ja, såg det nu, och den stod på 6 m - till oändligt, så nu fungerar autofokusen även på kortare avstånd :)

Tusen tack för detta Rolf! :thumbsup:

On 2020-04-07 at 10:37 AM, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Är det verkligen autofokusen som inte har fungerat? Som jag har förstått det så är det inte funktionen utan att den felfokuserar så man får göra en microjustering så brukar det bli bra.

Rätt, slarvigt skrivit. Autofokus funkar bra (iaf på mitt), däremot så har inte skärpan suttit där den skall. 

Börjar dock arta sig på mitt objektiv nu efter en massa trixande fram och tillbaka...

Du kan microjustera objektivet men behöver en docka, en "tap-in-console" som Tamron har till ett par av sina objektiv. Där kan du ställa in flera parametrar. Annars kan du testa att microjustera i kameran men då har du inte lika många val som i tamrons egen mjukvara.

On 2020-04-08 at 12:39 PM, Cope sade:

För tillfället så har jag 3 banker för olika typer av fotografering där bank A är för normal fotografering, bank B är för action och bank C är för bröllopsfotografering.

I dom olika bankerna skiljer då sig inställningarna åt och det är enkelt som tusan att välja rätt kamerainställningar beroende på vad jag ska fota.

Det där har jag tänkt lägga in många gånger men aldrig blivit av, men då kanske man skall ta sig i kragen och bara göra det helt enkelt :)

32 minuter sedan, Martin sade:

Det där har jag tänkt lägga in många gånger men aldrig blivit av, men då kanske man skall ta sig i kragen och bara göra det helt enkelt :)

Det tycker jag du ska göra. I tex bröllopsbanken är kvaliten på nefarna nedskruvade till 12 bitars och jag tror även att jag komprimerar dom :)