Jump to content
Sign in to follow this  
Ove

Nikon 200-500 eller Tamron 150-600 G2?

Recommended Posts

Har läst lite om de här 2 objektiven nu. Och av det att bedöma så är nog skärpa och autofokus bäst på Nikon 200-500. Tamron 150-600 G2 är vädertätat och det är inte Nikon 200-500. Men tycker det är viktigare med bättre skärpa och autofokus...

5 minutes ago, Rolf said:

Nikons 200-500 är väderskyddad!

Ja kanske det? men det står fukt och dammskyddad och att Tamron är allväderskyddad.

2 minutes ago, Ove555 said:

Ja kanske det? men det står fukt och dammskyddad och att Tamron är allväderskyddad.

Olika uttryck för samma sak.

2 minutes ago, Rolf said:

Olika uttryck för samma sak.

Ok, så bra, då blir det nog ett Nikon 200-500.

Jag har själv lekt lite med tanken på dessa två gluggar och valet kanske inte är helt enkelt. Men för mig är iaf AF hastighet och träffsäkerhet viktigare än tex hur skarp gluggen är. Måste jag välja så väljer jag bättre AF alla gånger.

Men allt hänger naturligtvis ihop med det jag ska fota....

Ett eget exempel är att jag tex valde bort Sigmas erkänt fina 35:a 1.4 till förmån för Tamrons 35:a 1.8 som inte är lika skarp och tyvärr något ljussvagare. Men Tamrons AF var säkrare så valet var enkelt. Vad ska man med en skarp glugg till som missar fokus hälften av gångerna??

Att byta glugg var dock inte så enkelt men efter att ha rivit upp land och rike så drog dom öronen åt sig och tog tillbaka Sigmagluggen :)

Undrar hur det fungerar med telekonverter till Nikon 200-500, om bildkvalitén försämras då?

Gissar att det inte blir så bra. Det blir det iaf inte med 80-400 plus 1.4 konverter... 

Men det funkar iaf🙂

2 hours ago, Ove555 said:

Undrar hur det fungerar med telekonverter till Nikon 200-500, om bildkvalitén försämras då?

Du får räkna med manuell fokus då du får f/11 med en 2X konverter.

Och med en 1.4 kommer AF fungera men en konverter på den gluggen hade bara varit försvarbart i nödfall. Det tycker iaf jag. 

Ok. Tack för era svar! Då blir det nog ingen telekonverter till det objektivet.

Dom har ett begagnat 200-500 på Cyberphoto för 10500 kr om jag inte minns fel🙂

Edit: 10990:- var det visst :)

Så att köpa av en privatperson blir nog rätt mkt billigare då jag har sett exemplar runt 8500:-

Har ett begagnat på gång för under 10000 kr, ska ta en noggrann titt på det och provbilder. Ser det bra ut så köper jag det. 

7 timmar sedan, Ove555 sade:

Har ett begagnat på gång för under 10000 kr, ska ta en noggrann titt på det och provbilder. Ser det bra ut så köper jag det. 

Håller tummarna... 

Men lägger du till en tusing hos Cyberphoto så har du väl en garanti också har jag för mig. Och det kan det kanske vara värt...

33 minutes ago, Cope said:

Men lägger du till en tusing hos Cyberphoto så har du väl en garanti också har jag för mig. Och det kan det kanske vara värt...

Tack för tipset! Men det är tyvärr för sent. Har bestämt med säljaren att jag köper det om det är felfritt och fungerar som det ska göra. Men begagnade objektiv är nog betydligt säkrare att köpa än begagnade kameror. Nästan alla objektiv jag har utom ett tror jag har jag köpt begagnade utan garanti och dom har fungerat bra och gör det ännu. 

Jag håller med dig... Så tror jag också att det är. 

För egen del har jag också köpt ett par begagnade gluggar utan problem. 

En fick dock in på service men den var köpt på Mattssons så det gick på garantin. Det var bara att skicka in den till Nikon🙂

Men läste nu att det har varit problem med autofokusen på Nikon 200-500 (på en del objektiv), så jag får titta lite extra på det.

20 timmar sedan, Ove555 sade:

Men läste nu att det har varit problem med autofokusen på Nikon 200-500 (på en del objektiv), så jag får titta lite extra på det.

Ok, hoppas att denna är felfri så du kan genomföra ditt köp. 

Men det kanske är svårt att bedöma när man inte har ett till likadant som man vet är helt ok att jämföra med. Undrar hur man ska testa autofokusen för att få reda på om den är okej eller inte?

48 minuter sedan, Ove555 sade:

Men det kanske är svårt att bedöma när man inte har ett till likadant som man vet är helt ok att jämföra med. Undrar hur man ska testa autofokusen för att få reda på om den är okej eller inte?

Nu vet jag inte vad problemen har varit, men jag tänker att du testar objektivet och kanske då även rörliga motiv för att få en uppfattning om autofokusen så att man inte bara testar på något stilla motiv just vid köptillfället.

12 hours ago, Martin said:

Nu vet jag inte vad problemen har varit, men jag tänker att du testar objektivet och kanske då även rörliga motiv för att få en uppfattning om autofokusen så att man inte bara testar på något stilla motiv just vid köptillfället.

Tack för svaret! Jo så har jag också tänkt jag ska göra,(Googlade lite och såg att det har varit problem med autofokusen och även varit glapp mellan objektivet och kameran på en del av de här objektiven)  sedan får jag försöka kolla om det fungerar okej också med t ex bländare, slutare, och manuell fokus.

Och bildstabiliseringen på det här objektivet bör väl vara så bra så man utan problem ska kunna ta skakningsfria bilder med handhållen kamera förmodar jag.

Jaha, Hur gör man en microjustering och kan man göra det själv utan att behöva köpa någon utrustning för att göra det?