Jump to content

Recommended Posts

Har varit krasslig ett par dar och tristessen och rastlösheten ökade i takt med att jag piggnade till. För att fördriva några timmar letade jag fram prylar för att fota vattendroppar. Tiden sprang iväg och det var rätt kul det här. Så här blev de i mitt tycke bästa bilderna.

2013225513_Droppe1.thumb.jpg.0a1d0f274d62ed9334056d8c582b8d43.jpg

1424786185_Droppe2.thumb.jpg.573d6e38ec98509adbc2f89d1b715413.jpg

#3 Här ändrade jag färgen i bilden i efterbehandlingen.

1223494223_Droppe3.thumb.jpg.7d5d2997b006b9453e231b901e73ff01.jpg

4

637331366_Droppe4.thumb.jpg.c14ec6ddf47700a804a2246396ba298e.jpg

Ska bli skönt att komma tillbaks till kneget imorgon. :)

🙂

på a svarar vi kantarell.

de andra vet vi inte.

coolt Ulf !😎

Wow de er flotte..det sidste er det bedste...men hvordan laver du dem ? flotte farver også :)

Suveränt, riktigt snyggt Ulf!:thumbsup: Länge sen jag gav mig in på detta, men fick aldrig till så här bra resultat, jag fick aldrig de där svampliknande dropparna. Bra jobbat!:)

Hemskt snyggt, att droppar kan se ut så ... :)

Blir ju också sugen på att testa, men väntar tills det gör över för jag orkar inte städa upp efter mig. :)

23 timmar sedan, Rolf sade:

Tjusigt, längesedan man såg droppbilder!

22 timmar sedan, Mr.T sade:

Jävligt läckert, Ulf :thumbsup: !

22 timmar sedan, Cope sade:

Snyggt jobbat himma👍👍

20 timmar sedan, öhman sade:

🙂

på a svarar vi kantarell.

de andra vet vi inte.

coolt Ulf !😎

15 timmar sedan, sanne sade:

Wow de er flotte..det sidste er det bedste...men hvordan laver du dem ? flotte farver også :)

13 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Bra jobbat, ettan klart bäst! :thumbsup:

10 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Suveränt, riktigt snyggt Ulf!:thumbsup: Länge sen jag gav mig in på detta, men fick aldrig till så här bra resultat, jag fick aldrig de där svampliknande dropparna. Bra jobbat!:)

35 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Hemskt snyggt, att droppar kan se ut så ... :)

Blir ju också sugen på att testa, men väntar tills det gör över för jag orkar inte städa upp efter mig. :)

Tack alla för era fina ord om mina små alster. Sånt värmer i ruskvädret.

@Sanne: En kamera, en blixt och en skål med vatten. Sen måste man ordna så det droppar i vattnet och till det har jag en sådan här manick.

@Toode: Har känt likadant innan men det blev inte så hemskt söligt av detta experiment.

9 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

@Toode: Har känt likadant innan men det blev inte så hemskt söligt av detta experiment.

Kanske på semestern när jag blir uttråkad :) Vad hade du som droppade?

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

@Sanne: En kamera, en blixt och en skål med vatten. Sen måste man ordna så det droppar i vattnet och till det har jag en sådan här manick.

Cool manick som verkar ge full kontroll. Handlade du ditt ex från sidan du länkar till?

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

En kamera, en blixt och en skål med vatten. Sen måste man ordna så det droppar i vattnet

Läste någonstans att man kan (bör) ha någon typ av förtjockningsmedel i vattnet, så att effekten inte "dör" ut med en gång, utan att det sker en fördröjning, vilket kan vara behjälpligt att fånga ögonblicket, annars gäller det verkligen att trycka av vid rätt tillfälle....

14 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Kanske på semestern när jag blir uttråkad :) Vad hade du som droppade?

Jag hade vatten med lite xantangummi i. Kunde nog haft i lite mer ändå. 

13 timmar sedan, Cope sade:

Cool manick som verkar ge full kontroll. Handlade du ditt ex från sidan du länkar till?

Det var inte därifrån jag köpte men minns inte var jag beställde den. Den har legat oanvänd läääääänge i förrådet här hemma.

12 timmar sedan, Mr.T sade:

Läste någonstans att man kan (bör) ha någon typ av förtjockningsmedel i vattnet, så att effekten inte "dör" ut med en gång, utan att det sker en fördröjning, vilket kan vara behjälpligt att fånga ögonblicket, annars gäller det verkligen att trycka av vid rätt tillfälle....

Se svaret till Todde. Sen sköter själva droppenheten av blixtavfyringen så man har viss hjälp på vägen så att säga.

39 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Det var inte därifrån jag köpte men minns inte var jag beställde den. Den har legat oanvänd läääääänge i förrådet här hemma.

Okej, den kostade ju en slant så jag vill nog veta att jag kommer använda den. Iaf mer än vid ett tillfälle. Jag får suga på karamellen en stund och se vart det hamnar :)

42 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Jag hade vatten med lite xantangummi i. Kunde nog haft i lite mer ändå. 

Hade du xantangummi i både anordningen som skötte om droppfunktionen och i vattnet i den mottagande vattenskålen?

34 minuter sedan, Cope sade:

Hade du xantangummi i både anordningen som skötte om droppfunktionen och i vattnet i den mottagande vattenskålen?

Jag hade bara i droppmaskinen men skulle nog ha provat i skålen också. 

3 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Jag hade bara i droppmaskinen men skulle nog ha provat i skålen också. 

Det här låter intressant. Jag får nog be Ann jobba över så jag kan köpa en sån makapär :D

En gång när jag skulle fota droppar så använde jag glycerol som inköptes på apoteket för att det är lite segare. Det kanske man kan ha i dropparna  också?

Haha...visade manicken och lite droppbilder på nätet för Ann. Om 5 minuter är nog köpet genomfört :D

Varför kände jag inte till denna lilla pryl tidigare i höstas. Nu bör det ju snart bli väder så att man kan gå ut. Jaja, i värsta fall kommer det en höst till :)

Edit: Affären är inte genomförd på efter 5 min. Såg att det fanns nåt som heter smart trigger som är ett tillbehör. Den kostade 2000:- så nu blev jag tveksam. Har du den Himma eller funkar det utan??

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameratillbehor/fjarrkontroll-utlosare/miops-smart-trigger

2 timmar sedan, Cope sade:

Det är samma modell som jag har.

2 timmar sedan, Cope sade:

Haha...visade manicken och lite droppbilder på nätet för Ann. Om 5 minuter är nog köpet genomfört :D

Varför kände jag inte till denna lilla pryl tidigare i höstas. Nu bör det ju snart bli väder så att man kan gå ut. Jaja, i värsta fall kommer det en höst till :)

Edit: Affären är inte genomförd på efter 5 min. Såg att det fanns nåt som heter smart trigger som är ett tillbehör. Den kostade 2000:- så nu blev jag tveksam. Har du den Himma eller funkar det utan??

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameratillbehor/fjarrkontroll-utlosare/miops-smart-trigger

Den behövs inte till dropparna. Detta är en rätt avancerad fjärrutlösare. Råkar ha en sådan också men används till annat.

25 minuter sedan, Cope sade:

Hmm, hittade denna variant också som en testare av det andra systemet tyckte var något bättre på vissa punkter. Något dyrare men det kan det kanske vara värt. Jag har ingen aning :)

https://www.phototrigger.co.uk/

Detta är en modell som funnits länge. Har ingen aning om den är bättre eller sämre. Sen finns denna numera men vet inget om den i övrigt. https://plutotrigger.com/products/pluto-valve

Här jämförs min modell med den jag länkade till. https://www.youtube.com/watch?v=-nmaIWxQSkA

3 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Det är samma modell som jag har.

Den behövs inte till dropparna. Detta är en rätt avancerad fjärrutlösare. Råkar ha en sådan också men används till annat.

Detta är en modell som funnits länge. Har ingen aning om den är bättre eller sämre. Sen finns denna numera men vet inget om den i övrigt. https://plutotrigger.com/products/pluto-valve

Här jämförs min modell med den jag länkade till. https://www.youtube.com/watch?v=-nmaIWxQSkA

Ja, jag såg efter ett tag att den där triggern var till andra objekt såsom blixtar och dyligt.

Detta är helt klart riktigt intressant. Men plutovarianten går nog bort då den produkten inte kändes riktigt färdig. Valet står mellan din modell och den varianten  jag hittade, och vilken ska man välja.

Din känns modernare med appanvändning osv medans den jag fann verkar lättare att kontrollera med vridknapparna.

Har jag fattat det rätt i att man startar hela processen när man trycker på knappen att droppen ska släppas så att det blir en kedjereaktion med att droppen släpps, blixtarna löser ut och kameran exponerar?

Det känns som så iaf om man tittar på både din och "min" variant eller har jag fattat helt fel?

1 minut sedan, Cope sade:

Ja, jag såg efter ett tag att den där triggern var till andra objekt såsom blixtar och dyligt.

Detta är helt klart riktigt intressant. Men plutovarianten går nog bort då den produkten inte kändes riktigt färdig. Valet står mellan din modell och den varianten  jag hittade, och vilken ska man välja.

Din känns modernare med appanvändning osv medans den jag fann verkar lättare att kontrollera med vridknapparna.

Har jag fattat det rätt i att man startar hela processen när man trycker på knappen att droppen ska släppas så att det blir en kedjereaktion med att droppen släpps, blixtarna löser ut och kameran exponerar?

Det känns som så iaf om man tittar på både din och "min" variant eller har jag fattat helt fel?

Min startar man med appen. Enkelt att ändra tiderna och full koll. Tar dock en bra stund att hitta rätt inställningar.

Den här galningen har en bra tutorial med min modell. https://www.youtube.com/watch?v=lfulNHK672g

6 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Min startar man med appen. Enkelt att ändra tiderna och full koll. Tar dock en bra stund att hitta rätt inställningar.

Den här galningen har en bra tutorial med min modell. https://www.youtube.com/watch?v=lfulNHK672g

Och när du trycker på play i appen så startar hela processen med droppar, blixtar och exponering??