Jump to content
Sign in to follow this  

Recommended Posts

Ja jag behöver ju komma ut och lufta lungorna oavsett väder, så i dag blev det regnställ på och ut och promenera i regnet. Jag styrde kosan ut mot utkanten av lilla Jordbro där vi bor. Tänkte följa en bäck så långt det nu eventuellt var möjligt, Kvarnbäcken. Det finns en liten väg, en avstickare från den asfalterade vägen som jag vet går ut till ett fält där dom anlagt en ridväg, men jag har aldrig varit där och gått. Hittade en gammal tomt intill ett mindre fall, och där fanns gamla rester av cement som utgjort grunderna för små hus och en gammal kvarn. Googlade lite och hittade massa information om detta område, så nu vet jag varför vårat område heter Krogtäppan, det fanns två krogar i närheten på 1800 talet.

Just detta område jag gick på kallades för Kvarntäppan, och det var väldigt vildvuxet där och bävern har jobbat väldigt frenetiskt där, såg färska spår i blötsnön som fallit under natten/förmiddagen. Insåg när jag höll på att halka i en lerig, snårig slänt att jag i mitt skick befann mig på fel ställe, kan ju inte ta emot mig om jag snubblar och ramlar.... Så jag gick vidare men fick inte så mycket till bilder, men lite regn och frisk luft är ju aldrig fel. Bortsett från att min nya leksak g5x MK II inte är vädertätad så det blev snabba bilder, hann inte inspektera dom utan la snabbt ner kameran i min lilla väska. Så det blev lite som det blev...

1. Försökte mig först på lite makro, men det krävs lite övning känner jag, är inte bekväm än med den lilla kameran och närbilder...

1.thumb.jpg.0f53f25e2915433f27868de460ac97a5.jpg

2.

2.thumb.jpg.6aa6610e933f2ea0ebfc37379e7dfd0c.jpg

3.Här ser man litet av fallet och antagligen lite rester från kvarnens fundament, är inte helt säker. 

3.thumb.jpg.de2b81017c6dc9c4dfd7bd12683dac63.jpg

4.UE i Jordbro...:lol:

4.thumb.jpg.9cf2413c5d1e957d0b3b086a461ccf81.jpg

5.

5.thumb.jpg.d951f7156f7d5e77a98c58827fbcdb12.jpg

6.Det fanns två såna här bänkar vid det lilla fallet, dom är kanske inte ända sen kvarnens tid, men de har säkert haft någon funktion någon gång i tiden.

6.thumb.jpg.9704412017e27fd790240e8f40d08ad9.jpg

7. En del träd var i halvmetersdiameters-storlek, så bävern har jobbat flitigt här och var...

7.thumb.jpg.a29494be28b4fa1874ceeb3b039c33a5.jpg

Häftigt!! Är Nr 4 Jordbro? Kul med kvarnresterna. 

I södra delen av Handen låg/ligger ett helt område där det legat hus. Det är gator och belysningsstolpar. Grindar och grunder. Kanske har man börjat att bebygga det nu?

Ju sämre väder desto bättre bilder och när det är en duktig fotograf bakom kameran vad kan då gå fel? Intressant att få följa med på din promenad, ett och två gillas mest.
Bävern var intressant, när du känner dig stark nog får du sätta dig på pass en tidig morgon och fotografera den!

1 timme sedan, Farsta (Hasse) sade:

Häftigt!! Är Nr 4 Jordbro? Kul med kvarnresterna. 

I södra delen av Handen låg/ligger ett helt område där det legat hus. Det är gator och belysningsstolpar. Grindar och grunder. Kanske har man börjat att bebygga det nu?

Tack! Ja det är i Jordbro allt i hopa, ett stenkast från Aspes mc eller vad det heter, längs Södra Jordbrovägen.

Området du nämner misstänker jag är det som ligger precis norr om Ok/Q8-macken, och det stället finns inte längre kan man säga. Det har byggts baracker där för bl a ungdomar och studerande tror jag, men säkert andra också. Ett billigt men litet boende. Sen har det byggts lägenheter närmare Handen, och nu håller dom på att bygga ännu fler däremellan så nu finns inga grönytor kvar snart på den platsen längs vägen, den som nu mer kallas "Gamla Nynäsvägen". Närmast kommunhuset, det gamla Telia-huset finns det dock ett litet skogsparti kvar, frågan är bara hur länge. Det byggs något fruktansvärt här just nu, det gamla busstorget i centrum vid pendelstationen har ju byggts om under några år och det är nog ett bra tag kvar innan det är klart..

48 minuter sedan, Rolf sade:

Ju sämre väder desto bättre bilder och när det är en duktig fotograf bakom kameran vad kan då gå fel? Intressant att få följa med på din promenad, ett och två gillas mest.
Bävern var intressant, när du känner dig stark nog får du sätta dig på pass en tidig morgon och fotografera den!

Tack, kul att det gillades! Ja jag får väl se om jag lyckas komma ut tidigt någon morgon, om jag vågar förstås.. Det är ju ändå Jordbro det här, man vet aldrig vilka typer som är ute och skjuter och skrämmer skiten ur folk här den tiden på dygnet... Men det vore kul, problemet är bara att jag vet inte var den håller till, såg inget gömsle eller nåt som kunde liknas vid en bäverdamm av något slag. Och terrängen var lite besvärlig men någonstans håller den ju garanterat till..

Den lilla kameran ser ut att leverera. finfina bilder. Och dessutom kul att följa med dig på UE i Kvarntäppan :D

Jag tycker sånt här är riktigt intressant även om det inte finns mkt kvar på platsen. Man går där och myser och försöker förstå hur det en gång såg ut och hur allt en gång fungerade.

Jäklar vad bävrarna ligger i. Tror aldrig jag har sett spår efter den lilla gnagaren. Det är ju rena rama skogsskövlingen :)

1 minut sedan, Cope sade:

Den lilla kameran ser ut att leverera. finfina bilder. Och dessutom kul att följa med dig på UE i Kvarntäppan :D

Jag tycker sånt här är riktigt intressant även om det inte finns mkt kvar på platsen. Man går där och myser och försöker förstå hur det en gång såg ut och hur allt en gång fungerade.

Jäklar vad bävrarna ligger i. Tror aldrig jag har sett spår efter den lilla gnagaren. Det är ju rena rama skogsskövlingen :)

Tack Cope, jo den levererar skapliga bilder trots det lilla formatet, inte riktigt i klass med en dslr, men fullt användbara bilder!:)

Ja jag känner likadant, det kul att gå omkring och fundera på vad som funnits där och hur det sett ut, och nu har jag suttit och googlat en del och hittat lite gamla bilder på några torp osv här i närheten, och flera av de områden vi bor i har fått namn i från dessa så det var lite kul att hitta. 

Ja bävrar är häftiga på nåt sätt, jösses vad dom jobbar...:)

Jag hittade en sida med ett filmklipp mest för Hasses skull, i fall det kan vara av intresse. Men jag tror du vet ungefär var alla bilder i filmen är tagna, tror du känner igen flera av dessa platser, många av dom är ju tagna längs den sträckan av Gamla Nynäsvägen vi nyss skrev om...:

https://vimeo.com/user74214598?fbclid=IwAR1SIyLMac2_dw6ikkfo3iBdRrsoxhNpJ-hfvEX3A38vnuqf5Vos259nNBU

Kanonfilm! Det var här vi var och påtade för några år sedan. Den undre cirkeln inte säker på. Var ute med min kompis Jonas " Vid sidan av flödet". Följer ni inte denna sida på Facebook gör ni ett misstag :) Han lade upp bilder och text om området också

Skärmklipp.JPG

Hmm, den undre cirkeln vet jag inte vad den kan innehålla, känns som att det borde vara mest skog där... Den övre vet jag inte så mycket om heller, men vet att( och det syns ju på bild också) att det går en stig där mellan det som nu är baracker och Arken tror jag det heter, det är väl ett behandlingshem vill jag minnas.  Vet att det rört sig lite lustigt folk där på rymmen från hemmet vid något tillfälle, så jag har faktiskt aldrig velat gå in så långt i den lilla skogen...:ph34r:

Själv bor jag ett stenkast från den rondellen nertill i bild, ungefär i linje från rondellen och ut genom högra nedre hörnet av den bilden skulle jag gissa, fågelvägen kanske 200 meter max.

Tyvärr är jag ingen följare av den killen, jag är rätt less på fb så jag loggade ut vid nyårskiftet på mobilen och har inte varit in där och kollat sen dess. En vacker dag kanske jag gör det, är ju trots allt med i några intressegrupper men orkar inte med all skit som hela tiden dyker upp i flödet. Men jag sökte på en sak i dag angående historian om jordbro, råkade klicka på en länk som gick just till fb och insåg att jag var inloggad på datorn fortfarande, hemska tanke... Stängde ner, orkade inte kolla upp alla notifikationer men glömde att logga ut. Så det måste jag ju göra vid tillfälle...B)

Facebook nästan mest intressant för vissa grupper. I någon av cirklarna ligger ett helt område med vägar och tomter- Alla hus rivna, Synd att jag inte minns precis

Jag skulle kunna gissa att det är i krokarna av den övre ringen då, man kan se resterna av grusvägen på denna bild som fanns innan de satte upp barackerna som syns nu i bild. Innan kommer jag i håg att det fanns gamla grindstolpar och rester från någon husgrund och staket alldeles intill grusvägen som gick till gångbron över pendelspåret. Men man ser även hur den gamla grusvägen fortfarande går från  Gamla Nynäsvagen och dels upp norrut förbi barackerna och in i skogen men även åt sidan till stigen till behandlingshemmet och vidare mot bron över spåret. Men i dag ser det lite annorlunda ut, dom har lagt mycket plattor och gatsten och gjort parkeringsplatser åt boende och det är byggt mycket mer än de baracker som syns på denna bild.

Men kanske går även jag dit och kollar lite närmre någon dag då vädret känns lite trevligare!:)

Tycker den "lilla" kameran levererar bra makro-bilder.

Jäklar vad dom kan gnaga trä. Aldrig sett en bäver i verkligheten. Inte ens ett bäver-jobb som här.

Fine fotos..trods regn..så kan man jo også gå ud..hvis kameraet kan tåle lidt vand :-) 

On 2020-03-22 at 7:43 PM, sanne sade:

Fine fotos..trods regn..så kan man jo også gå ud..hvis kameraet kan tåle lidt vand :-) 

Tack sanne!:)

Mina kameror tål egentligen inte regn, men några droppar tål dom ju. Så man får vara försiktig, ta lite bilder snabbt och lägga ner den i väskan igen!