Jump to content
Farsta (Hasse)

Analog beg kompaktkamera - tips

Recommended Posts

Dottern som har både en Nikon spegelreflex och senaste Iphone har börjat köpa filmengångskameror på sina resor. Så frågade hon mig om det finns kameror man kan ladda själv :) (hon gillar film tydligen)

Yes sa jag.  Det finns ( fanns). Gick ner till loppisen och det låg drivor med kameror från 40-100 kr. Ej funktionstestade och när jag googlade hade de batterityper som inte längre görs eller ganska dyra 6 V batterier. Jag ser framför mig en enklare, men bra, som man matar fram filmen själv. Gärna med zoom.

Någon som kan ge lite tips på kompakter att hålla ögonen öppna efter?  Eller om någon har en gammal analog fungerande liggande i byrålådan. Köpes gärna men det blir ganska modesta bud. Bara den är bättre än en engångskamerorna är det bra. Typ nåt sånt här. Konican såg spännande ut men har ett utgången batteri

rps20200302_185315.jpg

rps20200302_185254.jpg

Kan vara värt att titta på Olympus mju, finns i lite olika modeller, både med zoom och fast objektiv. Det är populära kameror som ska leverera bra resultat :)

Deras Mju är sjukt dyr. Slängde två när min moster dog.

Blev denna. Öppet köp 100 kr. Ser oanvänd ut. Kräver ett 6 V batteri

rps20200303_185000.jpg

51 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Deras Mju är sjukt dyr. Slängde två när min moster dog.

Blev denna. Öppet köp 100 kr. Ser oanvänd ut. Kräver ett 6 V batteri

rps20200303_185000.jpg

Ser bra ut, Nikon också, så vad kan gå fel :thumbsup:

1 timme sedan, Farsta (Hasse) sade:

Två objektiv i kameran. Ett vidvinkel och ett "tele" ( 55 mm)

Kul, hoppas du får roligt med den :)

Det är dottern. Känns som jag och film är över. 15 år sedan jag laddade in en rulle. Men visst vore det kul starta upp systemkameran igen. Åtminstone för en rulle

Just nu, Farsta (Hasse) sade:

Det är dottern. Känns som jag och film är över. 15 år sedan jag laddade in en rulle. Men visst vore det kul starta upp systemkameran igen. Åtminstone för en rulle

Så var det ju. Minnet är bra men kort :D

Då hoppas vi att dottern blir nöjd med den :)

Analogt har jag för egen del bara utfört i skolan. Men det var roligt, riktigt roligt. Iaf då jag var typ 14 år eller däromkring.

Nix, jag har noll tips och noll kunskap i ämnet. Vill bara inflika att de där kamerorna påminner väldigt mycket om de inne på stadsmissionen i Farsta centrum jag såg för någon vecka sen...^_^