Jump to content
Sign in to follow this  
Jens Nilsson

Min nya familjemedlem

Recommended Posts

Ja i går kom äntligen mitt senaste tillskott i min Canonfamilj, min lilla g5x MK II. Jag åkte ju och skulle köpa den i butik i fredags men den var naturligtvis slut överallt i närheten så jag fick beställa den i stället, men det gjorde ju inget. Blev ju några hundralappar billigare så minneskortet fick jag ju inpå kan man ju säga...

Nu ska den testas lite, synd bara att vädret blivit lite sämre, nu när vi fått metereologisk vår som kom naturligtvis snö och det ska visst snöa lite lätt ett par dagar...

Den ska vara ett komplement till systemaren då jag många gånger velat ha en mindre och smidig kamera som är lätt att ta med sig, men nu då jag är nyligt opererad så blir det bara den här som får jobba i de fall jag får för mig att fota!

IMG_20200226_081635-01m.thumb.jpg.1d937f14fdab373f014518a6ed33111e.jpg

Tack Cope och Rolf, jo vi ska nog komma överens! Jag var ute nu för ett par snabba testbilder, finns inte så mycket i närområdet just nu att fota men var ju tvungen att få testa den. Och precis som när jag bytte från crop till ff-kamera så märker jag direkt skillnad, man behöver mer exponeringskompensation på mindre sensor tycker i alla fall jag.. Och det är lite svårt känner jag när jag har nya progressiva glasögon som mörknar i dagsljus, blir lite svårt att sätta exponeringen då. Men det får jag väl öva på, alternativt skaffa ett till par glasögon...B)

Så det här är inget speciellt, lite testbilder som jag spakat lite snabbt i ACR och Ps...:

1.

IMG_0037rm.thumb.jpg.78ffaad9c8cd97e51bdc81cc1d1521a3.jpg

2.

IMG_0039rm.thumb.jpg.8eeefb28772d73cb1ab61f6ec1cc5aec.jpg

3.

IMG_0051rm.thumb.jpg.575f7307d0306e75271b4b747c4cc30e.jpg

4.

IMG_0053rm.thumb.jpg.486feb429491c553a4fc50a49e4ce23e.jpg

5.

IMG_0054rm.thumb.jpg.8d02d115735a45e8842ac4b619242098.jpg

Meen, nu har Canon på denna modell ett annat Rawformat som heter CR3, på mina systemkameror heter det CR2. Så nu ser jag inga thumbnails på bilderna när jag lagt dom i mappar i datorn, och faststone imageviewer kunde inte ens öppna dessa filer...<_<

Jaså, du märkte att det ljusskillnad mellan crop och ff, det gjorde inte jag :D

Oavsett det så verkar den iaf kunna leverera. Dock lite surt att tumnaglarna ej syns samt att bilderna inte öppnas i faststone. Men det kanske bara är en tidsfråga innan det funkar??

1 timme sedan, Cope sade:

Jaså, du märkte att det ljusskillnad mellan crop och ff, det gjorde inte jag :D

Oavsett det så verkar den iaf kunna leverera. Dock lite surt att tumnaglarna ej syns samt att bilderna inte öppnas i faststone. Men det kanske bara är en tidsfråga innan det funkar??

Ja, jag märkte det ganska snabbt faktiskt...:lol:

Jodå den levererar nog tillräckligt bra för mitt behov, och den ska ju som sagt inte vara helt och hållet en ersättare, för hur som helst så även om den är liten och smidig så är ändå handhavandet enklare på en dslr. Även om det finns nya, lite andra finesser som kan vara roligt på en sån här liten leksak.  Jag löste problemet med faststone, men problemet med tumnaglarna kommer nog inte gå att lösa tyvärr, så dom kommer inte att gå att se direkt i mapparna i windows. Se nedan...

1 timme sedan, Rolf sade:

Har du senaste versionen av faststone, kanske den öppnar filerna?

Tack för tipset Rolf, jag hade version 6,1, och vid version 6,7 kunde man läsa detta format och nu hittade jag version 7,3, så nu funkar det!:thumbsup:

Men Canon har tydligen slutat släppa codecs för att läsa dessa tumnaglar, möjligen att det går hitta någon annan. Minns inte var jag hittade codecen för mina CR2-filer, men jag får nog nöja mig med faststone, man kan ju sortera i mappar vad som ska sparas och redigeras där också!

Detta hittade jag efter lite sökning, en bit ner in en tråd om just detta problem:

"Answers from Canon.

Dear Mr ten Kate,

Thank you for your feedback.

Unfortunately, we have to confirm that Canon indeed no longer makes codecs available to view a thumbnail of the RAW images in the Windows Explorer.

The codecs can therefore also not be downloaded or sent by e-mail.

For viewing RAW images, we only provide our software, Digitial Photo Professional.

We are very sorry not to be able to provide you with a solution.

If you have any further questions, please contact us by replying to this message.

Sincerely,

Canon Services & Support"

Den ser finfin ut. Alltid bra med en lite mindre kamera som man kan bära med sig överallt utan problem.

On 2020-02-26 at 3:42 PM, Cope sade:

Det var ju lite tråkigt :(

Ja fast man vänjer sig säkert... Man blir ju tvungen helt enkelt...-_-

On 2020-02-26 at 4:35 PM, Farsta (Hasse) sade:

Grattis! Ser väldigt smidig och fin ut. Skönt med något som alltid kan följa med

Tack, ja den är ju klumpigare än mobilen förstås men lite roligare att fota med, och när man väl lärt sig att ställa in den och använda den lär det ju vara bättre bildkvalitet än mobilen också. Som regel., nu finns det ju ruskigt vassa mobiler också, men dom kostar ju också därefter...

22 timmar sedan, Mathias sade:

Grattis till din nya lilla vän!! :)

Tackar så mycket!

21 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Grattis till nytillskottet. Hoppas du får stor glädje av den lille under din rehabilitering.

Tack, det hoppas jag också. Och även efteråt hoppas jag få nytta av den, ska bli intressant att se om jag lyckas med den. Det är trots allt stor skillnad i handhavandet jämfört med en systemkamera...

3 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Grattis till din lilla följeslagare hoppas du blir nöjd! :)

Tack, det hoppas jag med och det blir jag säkert, även om jag är ovan med den just nu. Trist att det blev lite sämre väder nu, och det blåser ju som tusan så jag blir lite för kall om händerna när jag försöker gå ut med den nu, men det blir väl bättre framöver hoppas jag...:)

53 minuter sedan, Robert sade:

Den ser finfin ut. Alltid bra med en lite mindre kamera som man kan bära med sig överallt utan problem.

Tack, jo visst är den fin! Och smidigheten uppskattas, det har jag saknat många gånger, samtidigt som det på många sätt är enklare att använda en större kamera. Det är lite kluvet...!